Väčšina ľudí prekračuje limit. Vedci vypočítali, koľko mäsa môžeme jesť, aby sme nezničili planétu
Jedenie mäsa vyvoláva obrovské diskusie, kde sa ľudia rozdeľujú do rôznych skupín, od úplných odporcov, až po veľkých milovníkov mäsa. Mnohí sa konzumácie mäsa vzdali z etických či environmentálnych dôvodov. Vedci z Dánskej technickej univerzity (DTU) zistili, koľko mäsa si môžeme dopriať bez nadmerného zaťaženia planéty. O novej štúdii informoval portál Phys.org.
255 gramov týždenne
„Naše výpočty ukazujú, že aj mierne množstvá červeného mäsa v strave sú v rozpore s tým, čo planéta dokáže obnoviť na základe environmentálnych faktorov, ktoré sme v štúdii skúmali. Existuje však mnoho iných diét, vrátane tých obsahujúcich mäso, ktoré sú zároveň zdravé aj udržateľné,“ uviedla postdoktorandka na DTU Caroline H. Gebara a hlavná autorka štúdie uverejnenej v Nature Food.
Cieľom výskumníkov bolo zistiť, či je vôbec možné zabezpečiť výživové potreby celej svetovej populácie bez prekročenia ekologických limitov Zeme. V rámci štúdie skúmali viac ako 100 000 rôznych variácií jedenástich typov diét. Výpočty výskumného tímu zohľadnili rôzne environmentálne faktory, od emisií CO2 cez spotrebu vody až po využívanie pôdy.

Ich výpočty odhalili, že strata rovnováhy nastáva už pri konzumácii červeného mäsa, ako je hovädzie či jahňacie. Podľa výpočtov by sme mali konzumovať 255 gramov mäsa týždenne, čo je ekvivalent dvoch kuracích pŕs.
„Väčšina ľudí si už uvedomuje, že by sme mali jesť menej mäsa z environmentálnych aj zdravotných dôvodov. Je však ťažké si predstaviť, čo presne znamená to ‘menej’ a či to v širšom kontexte naozaj robí rozdiel. Preto sme na základe planetárnych hraníc vypočítali konkrétnu hodnotu 255 gramov hydiny alebo bravčového týždenne, ktorú si môžete pri nákupe v supermarkete skutočne predstaviť a zvážiť,“ vysvetlila Gebara.
Výsledky výskumu však zohľadňujú len hydinové alebo bravčové mäso. Ak je v strave aj malé množstvo hovädzieho či jahňacieho mäsa, ekologický strop sa podľa vedcov prekročí.
Nemusíš sa mäsa vzdať, stačí úpraviť jedálniček
Pescetariánska, vegetariánska či vegánska strava má vysokú šancu ostať v rámci ekologických limitov, hoci to závisí od konkrétnych potravín. Kombinácie ako vegetariánska strava s vajíčkami alebo syrom môžu byť taktiež udržateľné, ak je zvyšok jedálnička vyvážený.
„Napríklad naše výpočty ukazujú, že ak je pre vás dôležité jesť syr, môžete to robiť a zároveň mať zdravú a k životnému prostrediu šetrnú stravu. To isté platí pre vajcia, ryby aj biele mäso za predpokladu, že zvyšok jedálnička je relatívne zdravý a udržateľný. Nemusíte pritom voliť iba jednu z možností,“ dodáva Gebara.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zmenil Fico názor? Slovensko vybralo 8 oblastí pre 200 veterných turbín

Rusi sami spochybňujú Putinovu pýchu Su-57. Odhalila veľa slabín a propaganda nezaberá

OSN pripravuje veľkú zmenu pre autá. Spaľovacie motory chce premeniť na niečo lepšie

Staroveká choroba môže spôsobiť globálne očkovanie. Odoláva aj antibiotikám

Režisér Votrelca odhalil nové sci-fi. Svet zničený vírusom ukáže nemožnú voľbu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pozor na platby v hotovosti: Za porušenie limitov môžeš dostať pokutu až 10 000 eur
PREMIUMSlovenský tím prináša revolučnú technológiu: Vyvíja kozmetiku, ktorá energiou nabíja bunky. „Konkurencia to nedokázala vyriešiť“

Rusi našli dokonalú dieru v sankciách. Pumpovali cez ňu miliardy, Brusel teraz zatvára kohútiky

Trpí ňou každá 10. žena, príznaky sú nenápadné: Chirurg varuje pred chorobou, ktorú si mýlime s genetikou

EXKLUZÍVNE pre Startitup: „Slovensko je môj domov,“ odkazuje Gwen McMullen. Prezradila, čo by Ficovi povedala do očí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už 7 rokov záhadne vypadáva GPS v Európe. Vedci odhalili zákerný štát, ktorý ho ruší
- Toto je TOP 5 tabletov, ktoré stoja za pozornosť v roku 2026. Dva z nich stoja smiešne málo
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- EÚ zaťala do citlivej témy: Takto chce ľudí „prinútiť“ k prechodu na tepelné čerpadlá a EV
- Brusel naleje 25 miliárd eur do čistej energie za hranicami EÚ. Slovákov sa to týka viac, než sa zdá
-
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- V Európe trhajú rekordy a ich autá nestíhajú vyrábať. Čínska automobilka a VW sa rozhodli pre radikálny krok
- Obľúbené stanice Slovákov sa od dnes menia. Čaká ich najväčšia premena za posledné roky
- Brusel naleje 25 miliárd eur do čistej energie za hranicami EÚ. Slovákov sa to týka viac, než sa zdá
- Európa prišla o najlepšiu zbraň. Veľmoci odpísali náš najdrahší obranný projekt
-
- Veľký operátor na Slovensku končí a ruší všetky pobočky. Náhrada prinesie viac výhod
- Slovenské domácnosti čaká veľká výmena zariadení. Milióny spotrebičov končia
- Vyskúšalo ho už milión Slovákov. Slovenský konkurent Netflixu rastie, vstupuje do kritickej fázy
- Európa prišla o najlepšiu zbraň. Veľmoci odpísali náš najdrahší obranný projekt
- F-35 vs Su-57: Ruská stíhačka vyzerá desivo, no modernú vojnu môže vyhrať úplne iná zbraň
Čínske autá zaplavujú svet. Export vyskočil o 73 %, elektromobily ťahajú rekordný rast
Slovensko otvorilo dvere európskemu trhu so zeleným plynom. Výrobcovia získali novú príležitosť
Slovensko.sk rozdelilo vládu. Migaľ odmietol kritický posudok, označil ho za chybný
Rusko sa nevie brániť, ukrajinským dronom padol za obeť ďalší sklad paliva
Jadrový status Severnej Kórey je nezvratný, tvrdí vedenie krajiny
Čínske autá valcujú susedný trh. Ich predaj raketovo rastie, predbiehajú známe európske značky
Holanďania testujú netradičnú veternú turbínu. Pláva na vode a môže zmeniť budúcnosť energetiky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Pozor na platby v hotovosti: Za porušenie limitov môžeš dostať pokutu až 10 000 eur
PREMIUMSlovenský tím prináša revolučnú technológiu: Vyvíja kozmetiku, ktorá energiou nabíja bunky. „Konkurencia to nedokázala vyriešiť“

Rusi našli dokonalú dieru v sankciách. Pumpovali cez ňu miliardy, Brusel teraz zatvára kohútiky

Trpí ňou každá 10. žena, príznaky sú nenápadné: Chirurg varuje pred chorobou, ktorú si mýlime s genetikou

