Plusy

+ Fantastická atmosféra a všadeprítomné nebezpečenstvo
+ So správnym tímom návykový herný zážitok
+ Technológia sledovania očí
+ Pekné vizuálne spracovanie

Mínusy

- Problémy s matchmakingom a vypadávaním z hry
- Pomalé levelovanie a dôraz na mikrotransakcie
- Neponúka plnohodnotný VR zážitok

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Keď v auguste 2018 na prvú generáciu virtuálnej reality od PlayStation dorazila akčná taktická strieľačka Firewall: Zero Hour, takmer nikto od nej veľa nečakal. Z Firewall sa však vďaka chytľavej hrateľnosti a silnému dôrazu na tímovú taktiku v štýle Rainbow Six vykľul veľký hit, ktorý sa vývojári teraz snažia zopakovať aj na čerstvom hernom hardvéri PlayStation VR 2 v podobe nástupcu Firewall Ultra.

Čerstvo vydaný titul hráčov na kúpu láka pokročilou grafikou, zabudovaním noviniek vďaka novým vymoženostiam PS VR 2, no a samozrejme tiež návykovou hrateľnosťou s dôrazom na tímovú spoluprácu. Po desiatich hodinách strávených na virtuálnom bojisku možno povedať, že vývojári z First Contact Entertainment sľuby dodržali iba v niektorých oblastiach.

Všetko záleží od tímu

Hneď v úvode treba povedať, že Firewall Ultra sa síce tvári ako nová hra, ide však skôr o upgrade než plnohodnotný samostatný diel. Novinka mnohé mechaniky ako napríklad mapy recykluje z pôvodnej hry, čo vďaka jej veľkému úspechu nie je úplne na škodu. Na druhej strane tu však chýba takmer akákoľvek integrácia niečoho skutočne nového.

First Contact Entertainment

Firewall Ultra v srdci zostáva taktickou akciou 4 vs. 4, ktorá pozostáva z módov PvP Contracts a PvE s názvom Exfill. V prvom si hráči zmerajú sily proti živým protivníkom, v druhom im život komplikujú vlny nečakane silných botov.

Úlohou tímu je dostať sa na stanovisko a hacknúť laptop v 5 minútovom kole, čomu sa protivníci snažia zabrániť. Tímy sa striedajú medzi bránením a útokom na stanovisko striedajú a keďže počas začatého kola neexistuje žiadny respawn, cestou k víťazstvu v PvP režime je aj eliminácia všetkých súperov.

V režime proti botom je úlohou tímu hacknúť rovno trojicu počítačov, pričom každý takýto pokus chvíľu trvá a vyžaduje dôslednú obranu stanoviska. Botov pribieha až nečakane veľa, navyše nejde iba o potravu do mlynčeka a povzbudenie pre hráčske ego, ale boti neraz sa dobre zakrádajú, disponujú brokovnicami aj granátmi, ktorými vedia hráča dať dole pokojne na jednu ranu.

Aj tu je preto mimoriadne dôležitá spolupráca a komunikácia a dostať sa na koniec misie je skôr vzácnosťou ako pravidlom. Tým dupľom, keď po neľahkom hacknutí trojice laptopov je ďalej potrebné dostať sa na miesto extrakcie. Všadeprítomné nebezpečenstvo sa vie postarať o poriadny prílev adrenalínu a napätie sa v istých momentoch dá krájať.

Mapy sú navrhnuté tak, aby sa do oblasti dalo dostať hneď z niekoľkých bodov, skrčiť sa a čakať na príležitosť istého zárezu sa preto nevypláca. Dôležitá pri Firewall Ultra je predovšetkým komunikácia, bez nej je hra polovičným zážitkom. Podobne ako pri Rainbow Six je preto herná skúsenosť výrazne ovplyvnená tímom, aký si hráč nájde.

Pokiaľ má po boku parťákov ochotných kopať za jeden tím, hovoriť si, odkiaľ chodia nepriatelia a na čo si dávať pozor, Firewall Ultra prináša silne návykovú skúsenosť, pri ktorej sa dajú zabiť hodiny času. Bohužiaľ však takéto tímy nebývajú samozrejmosťou a nie je nič neobvyklé, aby ste v PvE režime márne čakali na oživenie od hráča, ktorý je doslova pár centimetrov od vás.

Určite nezmeškaj
Stojí 600 € a sľubuje revolúciu. Je kúpa novej VR PlayStation novou érou tvojho hrania?

Bez ohľadu na to je každé jedno kolo nabité napätím a nie je samozrejmosťou dostať sa do víťazného konca. Smrť v aréne prichádza takmer okamžite, treba preto zvažovať každý pohyb. Pôsobivý dojem okrem atmosféry zanecháva aj technológia sledovania očí (eye-tracking), ktorá Firewall Ultra oproti predchodcovi posúva na nový level.

Pri hádzaní granátu napríklad hráč po stlačení tlačidla očami určí miesto dopadu, keď do miestnosti pristane oslepujúci flashbang, jeho účinky je naopak možné zmierniť zatvorením očí. Hráč je síce stále otrasený, vďaka rýchlemu zatvoreniu očí je však stále schopný akcie. Eye-tracking patrí k najlepším a najvýraznejším novinkám oproti predchodcovi, o to viac ale zamrzí, že Firewall Ultra v žiadnej inej oblasti neponúka plnohodnotný VR zážitok.

First Contact Entertainment

Na hádzanie granátov je stále potrebné stlačiť tlačidlo, to isté platí o otváraní dverí či dokonca nabíjaní zbraní. Čakali by sme, že kľuku treba stlačiť a náboje do zbrane vkladať ručne, nič podobné sa ale nekoná. Tituly ako Horizon VR ukázali pôsobivé možnosti využitia PS VR 2, ktoré Firewall Ultra využíva len vo veľmi obmedzenej miere.

K dispozícii je síce ešte haptická odozva, ktorá prispieva k autenticite pri streľbe, na akúkoľvek interakciu s prostredím boli vývojári skúpi. Škoda. Firewall Ultra preto pôsobí skôr ako port klasickej hry než plnohodnotný VR titul.

Pripraviť sa treba aj na ďalšie technické ťažkosti. Mierenie je kostrbaté a treba si naň zvykať, zabolia aj problémy s matchmakingom, ktoré vôbec nie sú raritou. Krátko po štarte hry bolo čakanie v lobby skutočne zdĺhavé a trvalo niekoľko minút, čerstvý patch tieto nedostatky vo veľkej miere okresal, aj keď na niektorých ešte treba zapracovať.

Nie je napríklad výnimkou, že hra uprostred zápasu z ničoho nič spadne. Celkovo nájdenie a spustenie hry trvá približne 20 sekúnd až 1 minútu, čo je oproti pôvodnému času pobytu v lobby v podobe niekoľkých minút veľký skok vpred.

First Contact Entertainment

Za každý zápas hráč získavať skúsenosti, za ktoré sa neskôr odomykajú nové postavy, zbrane a vylepšenia. Aj zisk skúseností bol po štarte veľmi bolestivý – vývojári progres až priveľmi opierali o mikrotransakcie a virtuálnu menu Shadow Coin, po záplate už je to, našťastie, o niečo lepšie a odomykanie nových hračiek a postáv je rýchlejšie. Bonusom od vývojárov je aj 100-tisíc Shadow Coin ako štartovací balíček, aj keď netreba sa radovať predčasne, v hre si za to kúpite maximálne jednu novú zbraň.

K dispozícii je 8 máp, pričom veľká časť z nich sú vylepšené prostredia z prvého dielu. Mapy sú rôznorodé a pozostávajú ako z väčších otvorených priestranstiev, tak aj z úzkych koridorov. Mapy sú výborne nadizajnované a ponúkajú množstvo príležitostí taktizovať a prekvapiť protivníka, jediným výraznejším mínusom je prílišná tmavosť niektorých miest, kde je obrazovka takmer úplne čierna.

Pochváliť treba aj vizuálnu stránku hry, ktorá je vďaka Unreal Engine 5 na vysokej úrovni Firewall Ultra patrí k najkrajším hrám na PS VR 2. Efekty výbuchov aj streľby sú autentické, prostredie skvele nasvietené a všadeprítomné nebezpečenstvo umocňuje aj hudba s nádychom osudovosti.

Verdikt

Celkovo je tak Firewall Ultra hrou dvoch tvárí. Pokiaľ hráč nájde dobrý tím, novinka ponúka fantastický herný zážitok plný napätie a adrenalínu. Hra dobre vyzerá a chválime aj technológiu sledovania očí, ktorá funguje spoľahlivo a patrí k najvýraznejším novinkám.

Na druhej strane Firewall Ultra neponúka taký zážitok vo virtuálne realite, v aký by sme dúfali a hráč sa jednoducho neubráni dojmu, že nejde o plnohodnotný VR titul, ale iba port taktickej FPS akcie. Nepotešia ani mikrotransakcie, ktoré zďaleka neslúžia iba na odomykanie kozmetických prvkov.

Dobrým signálom je, že vývojári reagujú na spätnú väzbu od hráčov a stihli už adresovať najhoršie problémy s matchmakingom a zrýchliť systém levelovania. Z dobrej hry, ktorou Firewall Ultra aktuálne je, sa tak časom môže stať vynikajúci taktický titul, ktorý dobrú povesť jednotky zdvihne na celkom novú úroveň.

HODNOTENIE

7/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú