Aké máš možnosti reklamácie ako zákazník pri nakupovaní z najznámejších čínskych e-shopov?
Nakupovanie z čínskych eshopov už nie je dnes nič výnimočné. Široký výber produktov a často výrazne nižšie ceny lákajú mnoho zákazníkov, no nesie to so sebou isté úskalia. Tým prvým je čiastočne náročný proces reklamácie tovaru a tým druhým je obmedzená záručná doba, ktorá spravidla dosahuje maximálne jeden rok.
Medzi najviac navštevované obchody patrí nepochybne Aliexpress, Wish a Gearbest. Kým prvé dve obchody fungujú na báze portálov, kde svoje produkty predávajú konkrétny predajcovia, tak Gearbest má všetky produkty vo vlastných skladoch a je výhradným predajcom, čo o čosi viac pridáva na dôvere a v konečnom dôsledku aj rýchlosti a jednoduchosti riešenia prípadných problémov.
Postupne sa pozrieme na všetky tri obchody a zistíme, aké má v tomto prípade zákazník možnosti v prípade, ak s tovarom nie je spokojný, chce ho vrátiť, prípadne po istej dobe reklamovať. Pred objednávkou si ale určite prečítaj aj priložené dokumenty, nakoľko podmienky sa môžu v rámci jednotlivých produktov odlišovať.
Najväčší čínsky kolos, ktorý si získal srdcia miliónov zákazníkov po celom svete a uskutočnil nepreberné množstvo objednávok. Predaj však uskutočňujú jednotlivý obchodníci, no na ochranu zákazníkov je tu pripravený šikovný systém.
Kontaktovanie predajcu
V každom prípade, ak dôjde k nejakému problému, prvým krokom by malo byť kontaktovanie samotného predajcu, pričom veľa krát ide o najrýchlejšiu možnosť a problém sa dokáže rýchlo vyriešiť. Predajcovia si zakladajú na spokojnosti zákazníka a ich hodnoteniu, čo im pomáha pri uzatváraní ďalších obchodov.
Otvorenie sporu
Ak by si sa s predajcom nedohodol, je tu možnosť otvorenia sporu (Open Dispute). Táto možnosť je dostupná pri každej objednávke a to už pár dní po tom, čo bola objednávka vytvorená. Spor je možné otvoriť aj do určitej doby od doručenia zásielky a to hlavne v prípadoch, ak je zásielka poškodená, prípadne aj tovar. Platí to aj v prípade, ak sa nejedná o deklarovaný tovar podľa popisu.
Po otvorení sporu je nutné popísať závadu a zvoliť, akú formu odškodnenia požaduješ. Nutné je tiež priložiť fotografiu/video, ktoré by danú závadu jasne ukázali. Následne musíš počkať na oficiálne vyjadrenie predajcu, ktoré musí učiniť do 15 dní a zároveň dovtedy musí dôjsť aj k dohode. Ak sa tak nestane, do sporu sa vloží samotný Aliexpress no určite tu neplatí, že vždy vyhrá zákazník. Zneužitie tejto možnosti je tak dobre ošetrené a konečné rozhodnutie býva spravidla veľmi férové.
Záruka
V tomto prípade sa o nejakej záruke hovorí len ťažko. Zákazníka viac menej chráni len možnosť otvorenia sporu a aj keď sa záruka v nejakom prípade objaví, ide zväčša len o dobrú vôľu predajcu a nájsť ju môžme hlavne u mobilných telefónoch a podobnej elektronike. Tá je však maximálne ročná a u lacnejších zariadení veľmi nemá význam, nakoľko je nutné zásielku posielať do Číny (doporučene), čo môže v niektorých prípadoch vyjsť dosť draho. Častejšia možnosť je záruka vrátanie peňazí do určitej doby od kúpy (7 až 30 dní), no aj tu záleží od konkrétneho predajcu, nakoľko niektorí poštovné preplácajú, iní zas nie.
WikipediaZobraziť celú galériu (9)
Portál Wish.com funguje na veľmi podobnom princípe ako Aliexpress, no ochrana kupujúceho mi osobne nepríde až tak prepracovaná ako na vyššie spomenutom portáli.
Zrušenie objednávky a vrátenie tovaru
Prvou možnosťou je okamžité zrušenie objednávky a to do doby, než bola predajcom odoslaná. Kupujúci má na to zvyčajne niekoľko hodín. Po prijatí objednávky, má zákazník 30 dní na to, aby požiadal o refundáciu alebo produkt reklamoval. Vo výnimočných prípadoch je dostupná záruka jedného roka, ale to len v mizivom percente. Ak sa rozhodneš tovar vrátiť z nejakého dôvodu, budeš musieť znášať náklady na poštovné. Iným prípadom je poškodenie tovaru, zámena s iným alebo jeho nedoručenie, kde je väčšina reklamácia riešená vrátením peňazí, pričom aj tu sa môže vyžadovať dôkaz (fotografia/video). Vrátanie peňazí pritom prebieha rovnakým spôsobom, ako bola učinená platba.
Azda najlepšiu podporu ponúka čínsky eshop Gearbest, čo vyplýva aj z jeho podstaty, že ide o samostatný subjekt, ktorý nezdružuje predajcov, ale on sám je jedným a zároveň jediným. Taktiež na svoje výrobky ponúka ročnú záruku, pričom servisné stredisko sa nenachádza len v Číne, ale aj v Európe, čo výrazne zrýchľuje a zlacňuje možnosti reklamácie.
Vrátenie peňazí / Reklamácia
V prípade vrátenia produktu tu je viacero možností. Ak prišiel produkt nefunkčný, zákazník má 7 dní na to, aby ho spoločnosti poslal späť, pričom mu budú vrátané všetky peniaze a to aj vrátane tých, ktoré boli minuté na dopravu. Ďalšia možnosť zahŕňa 30 dňovú záruku vrátanie peňazí, ak sa z nejakého dôvodu rozhodneš, že sa ti daný produkt nepáči. Produkt nesmie byť používaný, ani otvorený a náklady na dopravu znášaš ty. Posledná možnosť vrátenia peňazí za produkt je do 45 dní a to len v prípade, ak sa do tej doby objaví nejaká vada výrobku. Taktiež je tu ťarcha poštovného na zákazníkovi. V prípade prekročenia tejto doby sa reklamácia prenáša do záručnej doby.
Záruka
Na každý produkt je k dispozícii záruka 1 rok, pričom je možné ju uplatniť aj v európskom servisnom stredisku. Podmienky jej uznania sú rovnaké ako aj u nás, tj. na vady spôsobené používateľom sa záruka neuplatňuje. Avšak aj v tomto prípade môžeš využiť pomoc obchodu, no všetky úkony ti budú riadne započítané. Využiť však môžeš aj ich podporu, ktorá ti dokáže pomôcť vo väčšine prípadov a v prípade nutnosti náhradného dielu ti ho objednať.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
Zdravomer: apka Unionu prináša tlakomer v smartfóne
Lepšiu dovolenku som nezažil. AI mi ušetrila stovky eur a ukázala miesta, ktoré poznajú len domáci (+návod)
Tisíce Slovákov špehujú cez mobil, ani o tom nevedia. Takto overíš, či niekto sleduje aj teba
Android si doteraz nevyužíval naplno. Toto je 7 skvelých tipov, ktoré ho zmenia na nepoznanie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- PRVÝ TRAILER: Začnete si zamykať dvere, sľubuje tvorca. Votrelec dostane mrazivý prídavok
- Mafián Stallone opantal Slovákov. Vieme, čo bude s milovaným seriálom ďalej
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- PRVÝ TRAILER: Začnete si zamykať dvere, sľubuje tvorca. Votrelec dostane mrazivý prídavok
- Mafián Stallone opantal Slovákov. Vieme, čo bude s milovaným seriálom ďalej
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Konečne je to tu. Slovenský film MIKI si už môžeš pozrieš online na obľúbenej službe
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené