Zraky herných nadšencov sa momentálne upierajú k novej konzolovej generácii, ktorej sa dočkáme už budúci rok. My sme sa v článku však rozhodli pozrieť na praktiky herných vydavateľov a ich nápady, ako by hranie v budúcnosti mohlo vyzerať. Ako najlepší zdroj nám poslúžili patentové úrady, kde si veľkí hráči poisťujú svoje originálne nápady. Tie sa v čoraz väčšej miere týkajú použitia mikrotransakcií a získavania dát o správaní  sa hráčov. 

Body nižšie však neber ako hotovú vec. Electronic Arts alebo Activision, ktoré sú v článku spomínané najčastejšie, napríklad v súvislosti s niektorými svojimi patentmi reagovali na to, že momentálne nie sú použité v žiadnej hre. Použitie opísaných praktík na zvýšenie budúcich ziskov však zároveň ani nevylúčili, v tejto chvíli preto ide iba o priblíženie, akým spôsobom herní vydavatelia uvažujú a čo všetko sa môže stať realitou herných zajtrajškov.

Ach, tie mikrotransakcie

Či už mikrotransakcie schvaľuješ, ignoruješ alebo nenávidíš, nič to nezmení na tom, že sú hybnou silou herného priemyslu a v budúcnosti sa budú do hier aplikovať omnoho sofistikovanejšími spôsobmi, než je to teraz. Jednou z oblastí, ktoré mikrotransakcie skôr či neskôr zasiahnu, bude aj matchmaking, teda hľadanie a prideľovanie protivníkov / spojencov v tituloch pre viacerých hráčov.

Jeden z nápadov má v tomto smere Activision, ktorý si v októbri tohto roka nechal patentovať nápad s názvom „Systém a metódy implementácie mikrotransakcií do videohier pre viacerých hráčov“.

Ak v tebe názov vzbudzuje obavy, rozhodne nie si sám. Prečítaj si ale, s akým šikovným nápadom Activision vlastne prišiel. Spoločnosť chce pri tvorbe online hry zaviesť algoritmus, ktorý bude napríklad nováčikov úmyselne párovať s ostrieľanými hráčmi s pokročilým (rozumej zakúpeným) vybavením. Môžu to byť napríklad silnejšie zbrane, väčšie zásobníky, širší rozptyl  zásahu rakiet alebo hocičo iné, vďaka čomu sa ako nováčik ocitneš v nevýhode. Logickým krokom podľa Activision bude, že sa chceš zlepšiť, a práve tu hra ponúkne štedrý výber upgradov a riešení za pár šupov.

Microtransactions
Ubisoft

Hry by pri matchmakingu, naopak, mali oceňovať hráčov, ktorí si cez mikrotransakcie zakúpia nejaké zvýhodnenie. Takíto hráči by sa pre zmenu mali objaviť v arénach so slabšími súpermi, pri ktorých naplno vyniknú špeciálne vlastnosti zakúpeného produktu a ukážu hráčovi, že peniaze investoval správne.

Týmto spôsobom sa pri hre zvýši hráčova spokojnosť, čo môže podporiť ďalšie nákupy,“ uvádza sa v patente. Activision v návrhu ako príklad využitia uvádza FPS hry, teda strieľačky z prvej osoby, zároveň ale dodáva, že paleta využitia je podstatne pestrejšia a nápad sa dá využiť prakticky pri všetkých multiplayerových tituloch.

Activision však nie je jediná spoločnosť, ktorá chce matchmaking využiť vo svoj prospech a vedz, že kde sa vyskytujú mikrotransakcie, tam nechýba Electronic Arts. Americký vydavateľ sa medzi hráčmi dobrému menu rozhodne neteší, to ale znamená veľmi málo, keďže zisky spoločnosti naďalej rastú a veľkú zásluhu na tom majú práve mikrotransakcie. S výhodnou politikou EA skončiť určite nechce, čoho dôkazom je aj návrh na patent so skratkou EOMM (Engagement Optimised Matchmaking), teda akési optimalizované vytváranie online zápasov.

Princíp spočíva v sledovaní rôznych kategórií hráčskeho správania, ich vyhodnotenia a párovania s hráčmi podľa zvoleného algoritmu. V praxi to napríklad môže znamenať, že ak ti posledné tri zápasy nevyšli, hra ti ponúkne ľahších súperov alebo podľa tvojho správania sa napríklad zistí, že nerád kempuješ a si dynamický typ, takže ti pre lepšiu zábavu pridelí podobne zmýšľajúcich protivníkov.

Ak si hovoríš, že to vôbec neznie zle, úplne s tebou súhlasíme. EOMM má ale jeden háčik, ktorým je slovíčko „optimalizované“.

Nastavený algoritmus totiž môže byť optimalizovaný na zábavu a lepší pocit pri hre, ale tiež nastavený napríklad  na monetizáciu a nabádanie hráčov utrácať v hrách čo najviac. Systém ťa môže naschvál frustrovať, hádzať ti do hry neporaziteľných protivníkov, len aby si začal rozmýšľať o tom, ako ich poraziť aj pomocou vylepšení.

Iste, väčšina hráčov sa na podobné praktiky môže vykašľať a hru s podobným matchmakingom zoširoka obísť, zo sto ľudí ale stačí pár, ktorí si za vylepšenia priplatia a herný vydavateľ už je v zisku. Nemusí to byť EA a nemusí to byť Activision, skôr či neskôr sa ale niekto rozhodne využiť to vo svoj prospech a matchmaking v budúcnosti bude jeden z efektívnych nástrojov, ako z hráčov vytiahnuť peniaze.

Pri mikrotransakciách, bohužiaľ, nekončíme a zdá sa, že budúcnosť herného priemyslu nimi bude silne poznačená. V Electronic Arts by si napríklad radi patentovali návrh, ktorý k špeciálnym ponukám plateného obsahu (zbrane, bonusové vlastnosti, …) pridá časomieru, prípadne počítadlo a obmedzenie najlepšej ponuky len pre daný počet kupujúcich. V návrhu spoločnosť vysvetľuje, že najväčšie bonusy by boli časovo alebo kvantitatívne obmedzené, čím by kupujúcich „motivovali“ k rýchlemu zakúpeniu. Jednoducho povedané, kto bude dlho váhať, dostane za rovnaké peniaze horší produkt.

V každodennom živote, samozrejme, nejde o nič výnimočné, ponuky platné len pre prvých „X“ zákazníkov alebo do vypredania zásob nie sú ničím novým, v budúcnosti už sa však tlak na kúpu bude iba zväčšovať a prenesie sa aj do virtuálneho sveta.

Veľký brat ťa vidí

Ak sa v niečom budúcnosť herného priemyslu zhoduje, je to masové zhromažďovanie dát a vytváranie obrovského množstva štatistík. Sledovať sa budú prakticky všetky oblasti tvojho herného života a to od momentu, kedy zapneš počítač alebo konzolu, až kým s hraním neskončíš.

EA v jednom z mnohých patentov napríklad chce zlepšiť herný zážitok tým, že hráčov požiada o poskytnutie biometrických údajov. Ak spoločnosti udelíš súhlas, bude pomocou kamier, skenerov, meračov pulzu či iných senzorov a meradiel monitorovať tvoju aktuálnu náladu a rozpoloženie a na základe toho ti bude ponúkať herný obsah. To sa nakoniec uvádza aj v samotnom patente.

„Systém môže obsahovať biometrický modul nakonfigurovaný na získavanie biometrických charakteristických informácií z počítačových platforiem klientov. Systém môže obsahovať modul nálady nakonfigurovaný na určovanie profilov nálady pre používateľov na základe biometrických charakteristických informácií. Systém môže obsahovať modul úpravy obsahu nakonfigurovaný na identifikáciu obsahu v online hre na základe profilov nálady.“

Microtransaction
Electronic Arts

Keďže patent dostala EA, obsahuje, samozrejme, aj zmienku o využití mikrotransakcií a loot boxov, ktoré ti bude hra vnucovať v závislosti od nálady. Ak systém vyhodnotí, že ponuka ťa nezaujíma, okamžite ti poskytne ďalšie a ďalšie možnosti, ktoré by pre spoločnosť mohli znamenať zisk. Priprav sa preto na kopec reklám šitých na mieru, ktoré neodolateľné ponuky z Facebooku hravo strčia do vačku.

EA zďaleka nie je jedinou hernou spoločnosťou, ktorá chce detailne monitorovať správanie sa hráčov. Herný vydaveteľ Konami napríklad počas Global Gaming Expo predstavil technológiu rozoznávania objektov a zaznamenávania biometrických údajov.

Technológiu chce spoločnosť zužitkovať napríklad v Las Vegas, kde by každému návštevníkovi kasína systém automaticky založil profil a pomocou všade rozmiestnených kamier by zaznamenával tonu rôznorodých dát. Na akom aute prišiel, aké hry preferuje, čo konzumuje na obed alebo ako opatrne utráca. Údaje majú poslúžiť manažérom kasín pre navýšenie ziskov, no podobný princíp je podľa Konami využiteľný aj pri domácom hraní, kde by údaje o hráčovi zbierala kamera a ďalšie biometrické senzory. Potom by tieto dáta boli poslané záujemcom s najvyššou ponukou na bližšie spracovanie. Samozrejme, výhradne so súhlasom hráča.

Monitorovanie a detailné štatistiky nemusia nevyhnutne predstavovať iba zlo, ale môžu byť použité aj na atraktívne doplnky. To nakoniec dokazuje Activision, ktorý chce vo svojom patente zbierať údaje o hráčoch a na základe získaných dát vytvoriť v hre NPC presne podľa hráčovho gusta. NPC (non-playable character) sú naprogramované postavy, ktoré môžeš v hre stretnúť. Občas s tebou prehodia pár slov, inokedy ti dajú quest alebo sa ti stanú parťákom v boji.

Activision chce takéto postavy upravovať tak, aby zodpovedali štýlu hráča a podobali sa na skutočné ľudské bytosti. Hra bude aj tentokrát zaznamenávať štýl tvojho hrania a dôkladne monitorovať jednotlivé činnosti. Neskôr bude herný svet zaplnený podobnými postavami, ktoré budú odzrkadľovať tvoje správanie. Spoločnosť v patente predpokladá, že vďaka takýmto postavám sa budeš pri hraní cítiť lepšie, stráviš v hrách viac času a zároveň už naprogramované postavy nebudeš vnímať ako bezduché naprogramované textúry, ale ako živé bytosti.

Možnosti využitia získaných dát budú prakticky nekonečné a v konečnom dôsledku bude na herných vydavateľoch a korporáciách, ako s nimi naložia. Niektorí môžu získané údaje využiť len pre vlastné obohatenie, iní sa zasa môžu pokúsiť hráčom porozumieť, upraviť obsah podľa ich osobitých želaní a herný zážitok spríjemniť.

Môžeš si byť istý, že zbieranie dát a mikrotransakcie budú do hier aplikované čoraz rafinovanejšími spôsobmi a ponukám šitým na mieru sa bude odolávať čoraz ťažšie. Táto vízia sa však nevzťahuje len na herný priemysel, ale na komerčnú budúcnosť ako takú.

Pošli nám TIP na článok



Hry