Na slovenských cestách je možné čoraz vo väčšom počte spozorovať pohyb elektrických vozidiel. Toto však nemôžeme povedať o vozidlách na vodíkový pohon, nakoľko sa u nás nenachádza zatiaľ žiadna stanica na vodík. 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Automobilky investujú obrovské prostriedky do vývoja a výroby elektromobilov. Výhody a potenciál vodíkového pohonu sú ale nepopierateľné. Zatiaľ najväčším mínusom na rýchlejší rozvoj týchto vozidiel je riedka sieť vodíkových staníc, nakoľko ich výstavba je príliš nákladná. Skôr či neskôr je však pravdepodobné, že sa objaví prvá automobilka, ktorá začne vo väčšom investovať aj do vývoja a výroby vodíkových vozidiel, pričom ďalšie ju budú nasledovať.

Odpad v podobe vodnej pary

Vozidlá na vodíkový pohon môžu využívať energiu dvoma spôsobmi. Prvý spaľuje vodík v piestovom alebo rotačnom spaľovacom motore, alebo reakciou vodíka s kyslíkom v palivovom článku a výrobou elektriny pre pohon elektromotora. Novodobé vozidlá využívajú práve druhý spôsob, kedy sa v palivových článkoch stretnú anióny kyslíka s iónmi vodíka a na základe reakcie vzniká elektrický prúd. Jedinou emisiou je v tomto prípade vodná para.

Výhoda vodíkových vozidiel oproti tým bežným so spaľovacím motorom je v tom, že vodík poskytuje široký rozsah horľavosti či vyšší kompresný pomer. Navyše vodíkové autá neprodukujú takmer žiadne emisie a ako palivo je  vodík nevyčerpateľný.

Zobraziť celú galériu (3)
Odpadom je prakticky len vodná para, Hyundai

Medzi nevýhody môžeme zaradiť hlavne objemné palivové nádrže a väčšiu spotrebu, náročnú prípravu (skvapalnený vodík sa pripravuje pri teplote –253 stupňov), nedostatočná výroba vodíka a v neposlednom rade už spomínaná slabá infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc. Mnoho ľudí má negatívny názor na vodíkové vozidlá aj kvôli bezpečnosti z hľadiska možného výbuchu nádrže.

Je potrebné poznamenať, že vodík sa prepravuje dennodenne, pričom takýchto prípadov je zaznamenaných veľmi málo. Vysokotlakové nádrže sú bezpečné a ich odolnosť sa riadne testuje napríklad zhodením z obrovskej výšky, takže musia spĺňať určité normy.

Rýchle tankovanie na Slovensku nevyužiješ

Ak sa pozrieme na výhody oproti elektromobilom, za jednoznačne najväčšiu môžeme považovať tankovanie, ktoré sa takmer vyrovná tankovaniu benzínu či nafty. Tankovanie vodíka totiž trvá približne 3 minúty, čo je podstatne rýchlejšie oproti súčasnej dĺžke nabíjania elektromobilu. Nabíjacie stanice sa však tiež vyvíjajú a je viac než pravdepodobné, že časom nabíjania sa budú čoraz viac približovať k bežnému tankovaniu, no to je zatiaľ hudba budúcnosti.

Na Slovensku si automobil na vodíkový pohon zatiaľ nekúpiš a navyše by ti bol aj zbytočný, nakoľko tu nemáme ani jednu vodíkovú stanicu. Ku koncu roka 2018 nebolo na Slovensku registrované žiadne vozidlo na vodíkový pohon a je predpoklad, že sa tak neudialo doteraz.

Zobraziť celú galériu (3)
Na Slovensku si zatiaľ vodíkový automobil nenatankuješ. Najbližšia stanica sa nachádza v Rakúsku, SITA

V susednej Českej republike sú na tom rovnako a ani tam sa momentálne nenachádza žiadna čerpacia stanica vodíka. To sa však má zmeniť a v prvej polovici roka 2020 sa v Čechách objaví prvá verejná čerpacia stanica, ktorú vybuduje spoločnosť Unipetrol v Prahe. Podľa predpokladov by mohlo do roku 2030 jazdiť približne 60 až 90-tisíc áut na vodíkové články, uvádza portál iDnes.cz.

Krásne modely, ktoré sa u nás zatiaľ nepredávajú

Sériové vozidlá na vodík aktuálne ponúka viacero automobiliek, no stále ich je v ponuke podstatne menej ako tých elektrických. Jedným z nich je napríklad model Toyota Mirai, ktorá sa dostane najskôr na trhy v Japonsku, Severnej Amerike, pričom do Európy by sa mala dostať začiatkom roka 2020.

Zobraziť celú galériu (3)
Toyota Mirai, Wikipedia

Oproti prvej verzii, ktorej sa predalo vyše 10-tisíc kusov, má byť dojazd dlhší o približne 30 %. Predchádzajúca verzia zvládla dojazd na úrovni okolo 500 kilometrov. Vozidlo navyše dostane väčšiu palivovú nádrž a aj počet miest v kabíne sa zvýši z doterajších štyroch na päť.

K vodíkovým technológiám má čo povedať aj automobilka Honda, ktorá bola jednou z prvých, ktorá sa do tejto sféry pustila. Honda prichádza so sériovým modelom Clarity s dojazdom vyše 500 kilometrov. Rodinný lifback ponúka elektromotor s výkonom 130 kW a tiež 5 miest na sedenie, nakoľko sa konštruktérom podarilo zmenšiť palivové nádrže. Na Slovensku či v Českej republike tento model zatiaľ dostupný nie je a ďalšie informácie o jeho zavedení ani nie sú známe.

Ďalším zaujímavým modelom je rozhodne Nexo od automobilky Hyundai. Na slovenskej stránke predajcu sa zatiaľ nenachádzajú žiadne informácie o tomto modeli, no na českej je informácia, že model bude v predaji už čoskoro. Hyundai Nexo uvádza dojazd až „diabolských“ 666 km, no ten sa líši v závislosti od mnohých faktorov, ako je to pri elektromobiloch. Dojazd môže ovplyvniť počasie, štýl jazdy vodiča či druh cesty.

Zobraziť celú galériu (3)
Hyundai Nexo by mala byť čoskoro dostupná v Českej republike, Wikipedia

Aj automobilka Mercedes sa pustila do výroby vozidla na vodíkový pohon. Model GLC F-CELL sa však zatiaľ nachádza v predsériovej výrobe, pričom zaujímavý bude hlavne preto, že bude hybridné. Okrem samotného pohonu na vodík bude možné vozidlo dobíjať aj z bežnej siete, takže okrem vodíka „natankuješ“ aj elektrický prúd. Výkon 147 kW sa má postarať o dostatočnú dynamiku, pričom dojazd by mal byť na úrovni okolo 437 km. Ďalších 49 km zabezpečí lítium-iónový akumulátor.

Porovnanie cien voči elektromobilom

Najbližšie čerpacie stanice vodíka sa nachádzajú v susednom Rakúsku. Je ich tam zatiaľ 5 a nachádzajú sa v mestách Viedeň, Wiener Neudorf, Graz, Innsbruck a Asten. Priemerná cena vodíka vychádza okolo 9,50 €/kg, pričom 1,2 kg by malo vystačiť na prejdenie takmer 100 km, no to sa však môže líšiť od druhu vozidla a podmienok.

Zobraziť celú galériu (3)
Jeden z najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, Nissan Leaf. Podľa normy WLTP má dojazd verzia so 64 kWh motorom až 385 km, Nissan

Elektromobil Nissan Leaf má priemernú spotrebu okolo 17 kWh na 100 km. Ak zoberieme priemernú cenu 0,45 € za 1 kWh pri DC nabíjaní, tak 100 km ťa vyjde približne 7,65 €. Spotreba sa však aj v tomto prípade líši v závislosti od modelu a podmienok, v ktorých jazdí, takže v realite môžu byť čísla odlišnejšie.

Kto sa stane kráľom alternatívneho pohonu?

V každom prípade vodíkový pohon má mnoho plusov, ktoré ocení väčšina motoristov, ale aj mínusov, na ktorých je potrebné popracovať. To isté však platí aj pri elektromobiloch, ktoré majú tiež viacero mínusov, ktoré mnohým ľuďom prekážajú. Ide hlavne o rýchlosť nabíjania, či dojazd, ktorý sa však každý rok zlepšuje.

To, či sa vodíkové autá stanú obľúbenejšími než elektromobily, ukáže len budúcnosť, no všetko bude záležať hlavne na tom, s čím prídu samotné automobilky a na aké výhody budú svojich zákazníkov lákať.

Spoločným znakom oboch technológií, ktorý mnohých ľudí od kúpy vozidla s alternatívnym pohonom odrádza, je obstarávacia cena takéhoto vozidla. Ceny elektromobilov sú vysoké hlavne z dôvodu vysokých cien batérií. Cena elektromobilov sa pohybuje od približne 17-tisíc za tie najmenšie modely po 83-tisíc za luxusné SUV.

Cena vodíkových vozidiel bude spočiatku pravdepodobne o niečo vyššia, prípadne sa bude pohybovať podobne, ako je to pri elektromobiloch. Napríklad Hyundai Nexo začína na sume od 69 000€ v závislosti od krajiny a Toyota Mirai okolo 78 000 €, čo sú ceny, ktoré spravia z týchto atraktívnych vozidiel pre drvivú väčšinu slovenských domácností nedostupné vozidlá.