Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobil dnes ešte nie je pre každého a aj automobilky preto stále prinášajú benzínové, naftové alebo hybridné motorizácie. Dieselové agregáty už ale idú pomerne do úzadia, no Mercedes v tomto smere nepovedal posledné slovo. Model novej triedy C (C220d 4Matic All-Terrain) dokazuje, že aj v roku 2022 má naftová motorizácia zmysel.

Medzi motoristami sa vždy nájdu rázni odporcovia elektromobility, ktorí budú neustále tvrdiť, že spaľovák je v každom ohľade lepší než elektromobil. Teraz im dám výnimočne za pravdu, Mercedes C220d All-Terrain je v každom ohľade lepší než elektromobil z rovnakého segmentu. Dôvod je prostý, v danej triede zatiaľ žiadna automobilka elektrické auto neponúka.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký výkon prináša naftový mild-hybrid v triede C All-Terrain
  • Aká je spotreba na diaľnici, v meste a kombinovaných podmienkach
  • Aké sú terénne schopnosti auta
  • Čo prináša po technologickej stránke
  • Aká konfigurácia je podľa mňa najuniverzálnejšia
  • Koľko stojí luxusný kombík „na každý deň“

Loading...

Loading…

V úvode už tradične predstavím motorizáciu, ktorá je v tomto prípade alfou a omegou celého auta. Mercedes C220d 4Matic All-Terrain, ako znie celý názov testovaného modelu, prichádza s 2-litrovým a 4-valcovým naftovým mild-hybridným motorom. Ten produkuje výkon 147 kW (200 koní), čo autu tohto typu bohato stačí.

Michal Varga/FonTech

Keďže sa jedná o mild-hybrid, spaľováku dopomáha elektrický štartér-generátor s výkonom 16 kW. Pomáha pri rozbehoch, plachtení, alebo pri vypĺňaní turbo diery, a teda prudká akcelerácia je tak podstatne plynulejšia a auto sa oveľa lepšie zbiera už od spodných otáčok.

Michal Varga/FonTech

V kombinácii so špičkovou 9-stupňovou automatickou prevodovkou dokonca ani nemáš pocit, že jazdíš v aute, ktoré radí prevodové stupne. Tak hladko a precízne tam „skáču“ jednotlivé rýchlosti. Model All-Terrain je oproti bežnému „Céčku“ vyšší o 4 centimetre. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako niečo svetoborné, no vyššiu svetlú výšku uvítaš nielen v teréne, ale aj v meste.

Základný model má totiž svetlú výšku iba 10 cm, čo môže robiť problémy pri „bratislavskom parkovaní“ na obrubníkoch. S výškou 14 cm som s tým nemal absolútne žiaden problém.

Michal Varga/FonTech

Aj keď táto Trieda C nedisponuje adaptívnym vzduchovým podvozkom, komfort pri jazde je tradične vysoký. Vyššiu svetlú výšku je cítiť jedine pri dynamickejšej jazde, kde sa auto o čosi viac kolíše. Špičkový motor, pohon a prevodovku dopĺňa až 66-litrová nádrž, vďaka ktorej prejde trieda C All-Terrain bez najmenších problémov viac ako 1 000 km na jeden záťah. Klasická verzia má nádrž iba o objeme 40 litrov.

Michal Varga/FonTech

Hneď v úvode som napísal, že tento naftový Mercedes je dokonalým mixom ingrediencií, čo sa vo finále prejavilo na spotrebe auta. Svižný diaľničným tempom som dosiahol spotrebu 6,5 l/100 km. Pohodovým tempom rýchlosťou do 120 km/h sa však dá spotreba hravo skresať pod 6 l/100 km. Palubný počítač mi pri 100 km úseku na diaľnici ukázal, že na elektrinu sa mi podarilo prejsť tri kilometre.

Michal Varga/FonTech

V meste je to už o niečo horšie, v týchto podmienkach sa spotreba vyšplhala na 7,5 l/100 km. Dlhodobo sa ale dá hravo jazdiť so spotrebou okolo 6,5 l/100 km, čo je na 200-koňovú štvorkolku skvelá hodnota.

Michal Varga/FonTech

Mild-hybridná technológia pomáha spaľovaciemu motoru aj pri studenom štarte. Ten je aj počas mrazov veľmi hladký. Agregát sa navyše zohreje veľmi rýchlo, takže aj z hľadiska komfortu získava naftový dvojliter v kombinácii s elektrickým štartér-generátorom desať bodov z desiatich.

Michal Varga/FonTech

Emisné normy sú však neúprosné a systém štart-stop je jedným z dôsledkov ich znižovania. Mercedes si ale dobre vedomý, že nie všetci vodiči majú radi, keď sa im motor pri každom zastavení na križovatke vypne.

Michal Varga/FonTech

Inžinieri preto umiestnili tlačidlo na vypnutie tejto „vychytávky“ priamo pod štartovací gombík, vďaka čomu si vieš túto, pre niekoho otravnú funkciu, jednoducho vypnúť. Urobiť tak ale musíš pri každom začatí novej jazdy. Ak je motor studený, systém je automaticky deaktivovaný, no po zohriati naftového agregátu prakticky ani nevieš, kedy sa  motor vypne a kedy naštartuje. 

Michal Varga/FonTech

Terénne „Céčko“ dospelo aj po stránke technológií. Luxusný kombík dostal tie najlepšie svetlá, aké nemecká prémiovka ponúka. Ide o pre nás dobre známe DIGITAL LIGHTS, teda svetlá, ktoré v podstate fungujú ako projektor.

Michal Varga/FonTech

Môj subjektívny pocit z digitálnych svetiel je taký, že vyrezávanie objektov funguje horšie než v triede S či EQS. Môže to byť zapríčinené výpočtovým výkonom systému, ktorý je pochopiteľne v lacnejšom Mercedese nižší. Žiaľ, tieto svetlá aktuálne Mercedes pri triede C neponúka, dôvodom je nedostatok čipov. Po presune do interiéru ma obklopil nový kokpit, ktorý sa nesie v duchu novej generácie vlajkových Mercedesov. 

Michal Varga/FonTech

Pred vodičom sa nachádza už samostatný displej virtuálnych budíkov, ktorý na rozdiel od bežnej triedy C disponuje aj špeciálnymi zobrazeniami pre jazdu v teréne. Na displeji sa ukazuje náklon vozidla a ďalšie užitočné informácie.

Michal Varga/FonTech

Rovnako aj veľký farebný head-up displej dostal navyše zobrazenia pre jazdy v teréne. Je však trochu na škodu, že toto zobrazenie sa napríklad nezapne automaticky po zmene jazdného režimu.

Michal Varga/FonTech

Jazdných režimov je tu tiež vďaka terénnemu prevedeniu viac než pri bežnej triede C. Efektívny, komfortný, športový a individuálny tu navyše dopĺňa režim Terén a Terén+.

Michal Varga/FonTech

Pri terénnom režime je maximálna rýchlosť obmedzená na 120 km/h, režim Terén+ rýchlosť obmedzí na maximálnych 45 km/h a zmení sa tiež reakcia na plynový a brzdový pedál. Škoda len, že sa automaticky nezmení aj spomínané zobrazenie virtuálnych budíkov.

Michal Varga/FonTech

Stredový displej je v Triede C takisto nový a je na štýl najluxusnejšej Triedy S. Obrazovka je orientovaná na výšku a v jej spodnej časti sa permanentne nachádza ovládanie klimatizácie a prístup do menu.

Michal Varga/FonTech

Nová generácia MBUX s takzvaným „zero-layer“ menu sa dostala aj do Triedy C. Nechýba hlasové ovládanie v češtine. Obrovský palec hore dávam tomu, ako sa na stredovom displeji zobrazuje Apple CarPlay.

Michal Varga/FonTech

To je samozrejme bezdrôtové, rovnako tak je bezdrôtové aj Android Auto. Možno si si všimol, že som nespomínal žiadnych pokročilých asistentov riadenia a podobne.

Michal Varga/FonTech

Triedu C, dokonca aj tú „terénnu“ si samozrejme vieš nakonfigurovať so systémom udržiavania v jazdnom pruhu s navádzaním na stred, no je to funkcia, ktorú nevyhnute potrebuješ? Podľa mňa nie.

Michal Varga/FonTech

Mercedes C220d 4Matic All-Terrain, ktorý som testoval, je podľa mňa tá najrozumnejšia a najuniverzálnejšia konfigurácia. Systém udržiavania v jazdnom pruhu som mal, no bez navádzania na jeho stred. Auto teda zasiahlo do riadenia iba v prípade, keď som sa veľmi priblížil k okraju jazdného pruhu.

Michal Varga/FonTech

Adaptívny tempomat si plnil svoju úlohu dokonale no a 360-stupňový kamerový systém som zasa využil nielen pri parkovaní, ale aj pri jazde v ľahšom teréne.

Pozri si bohatú galériu Mercedes Triedy C All-Terrain:

Obraz z kamier je totižto tak špičkový a čistý, že na displeji pokojne uvidíš kamene, konáre a iné objekty, ktorým sa chceš tesne vyhnúť. Dovolím si tvrdiť, že tieto kamery ti poskytujú lepší prehľad o blízkom okolí, než priamy výhľad z auta.

Zhodnotenie

Diesel v roku 2022 ešte nezomrel, minimálne ten od Mercedesu. Kto sa totiž pozerá po luxusnejšom kombíku s naozaj univerzálnymi jazdnými vlastnosťami, Mercedes C220d 4Matic All-Terrain je určite voľba číslo jeden.

Skvelá spotreba, veľkorysí vnútorný priestor, technologická výbava a vylepšené terénne vlastnosti robia z Triedy C v tejto konfigurácii plnohodnotného parťáka na každý deň.

Kvalita a „univerzálnosť“ ale niečo stojí. Zatiaľ čo klasická Trieda C ako sedan začína na sume 47 000 €, verzia kombi je už o dve tisícky drahšia. Ak si k tomu pridáš prevedenia All-Terrain, začínaš na sume 57 500 € no a s naftovou motorizáciou je to až 60 500 €.

Prirátaj si k tomu množstvo voliteľnej výbavy, ktorú som mal v testovanom modeli a razom si na sume okolo 75 000 €. No a na tejto sume ti už napríklad štartuje podstatne väčšie a podstatne terénnejšie SUV Mercedes GLE.

Nie každý chce ale veľké auto a ten, kto hľadá skutočne univerzálny, no zároveň luxusný kombík, „Céčko“ s naftovým motorom je jasná voľba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú