Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nadnárodná európska spoločnosť Airbus vykonala prelomový test dočerpávania paliva vo vzduchu, avšak podľa portálu Interesting Engineering tentoraz v trochu inej forme, než na ktorú sme zvyknutí. Podarilo sa totiž vo vzduchu doplniť palivo do bezpilotných lietadiel za pomoci umelej inteligencie bez toho, aby bol nutný zásah človeka.

Ochráni krajiny a uľahčí dopravu

Autonómne dočerpávanie paliva sa tentoraz Airbusu podarilo pomocou bezpilotných lietadiel ovládaných z tankeru Airbus A330, pričom výsledok prináša skvelé správy pre potenciál tejto technológie. Pomôcť totiž môže nielen armádam budúcnosti a v obrane krajín, ale tiež v civilnom letectve. Primárnym cieľom je zjednodušiť proces dočerpávania paliva, čo uľahčí život zamestnancom a zároveň zvýši bezpečnosť.

Technológia nesie názov Auto’Mate a je kolaboráciou medzi spoločnosťami Airbus Defence and Space a Airbus UpNext, ktorých cieľom je týmto projektom zvýšiť bezpečnosť, spoľahlivosť a efektívnosť misií zameraných práve na dopĺňanie paliva vo vzduchu, vysvetľuje Airbus v tlačovej správe.

Automatizovanie tohto procesu umožňuje prevzatie ovládania nad blížiacim sa lietadlom z pomerne veľkej vzdialenosti, jeho navedenie k čerpaciemu portu, autonómne zahájenie čerpania a následne aj odpojenie a bezpečný ústupný manéver. Podľa Airbusu bude v budúcnosti možné využiť túto technológiu počas misií, v ktorých majú lietať vo formáciách ľudskí piloti v stíhačkách a bezpilotné lietadlá, teda rôzne drony, ktoré sú vyvíjané.

AI už aj v stíhačkách

Umelá inteligencia sa môže už čoskoro dostať aj do stíhačiek a to nielen ako pomocný systém, ale ako kompletne samostatný pilot. Počas testu, ktorý vykonala americká spoločnosť Lockheed Martin, dokázala umelá inteligencia ovládať experimentálnu bojovú stíhačku X-62A VISTA po dobu 17 hodín.

AI je obrovským skokom

Tento zásadný technologický míľnik umožnila najmä umelá inteligencia, ktorá v posledných rokoch vystrelila svojimi schopnosťami do výšin a naraz prínosom aj rizikom pre celé ľudstvo. V tomto prípade AI systém spracúva dáta z klasických optických kamier s rôznymi rozlíšeniami a zornými poľami, snímačov typu LiDAR, ktoré využívajú aj mnohé moderné autá a tiež GPS.

Airbus má plány implementovať tieto metódy do svojich lietajúcich tankerov a aj keď zatiaľ nie je jasný časový horizont, podľa úspešného testu je technológia dostatočne zrelá na to, aby dokázala bez vážnejších problémov a spoľahlivo operovať aj v ostrých podmienkach. S najväčšou pravdepodobnosťou však ešte prejde niekoľkými zmenami s cieľom zjednodušenia a zvýšenia efektivity.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú