Na jeseň minulého roka predstavila Škoda novú 4. generáciu modelu Octavia, ktorá priniesla vynovený vzhľad a množstvo nových technológií. Na Slovensku figuruje novinka v ponuke len od marca a my sme mali teraz unikátnu možnosť nahliadnúť na ďalší veľmi populárny model českej automobilky – ikonickú športovú verziu Octaviu RS

Poprvýkrát na výber z troch typov pohonu

Štvrtá generácia Octavie RS ponúka vôbec poprvýkrát tri typy pohonu – s plug-in hybridným pohonom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG, s benzínovým motorom 2,0 TSI a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, ktorá ponúka výkon 180 kW (245 koní).

Verzia s naftovým motorom 2,0 TDI má výkon 147 kW (200 koni) a spája sa vždy so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG a ako jediný z trojice ponúka na želanie aj pohon všetkých kolies. Všetky tri varianty zdobia športové prvky karosérie s typickými čiernymi detailmi. Všimnút si môžeš najmä čierne nápisy na zadnej časti karosórie, kde sú vyvedené aj reálne koncovky dvoch výfukov v prípade benzínovej verzie.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Nás však zaujíma hlavne verzia s plug-in hybridným pohonom, ktorý skombinoval benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) a elektromotor s výkonom 85 kW. Spolu poskytujú modelu RS iV systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm.

Lítiovo-iónová vysokonapäťová batéria má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojazd s elektrickým pohonom do 60 kilometrov podľa normy WLTP. Maximálny krútiaci moment elektromotora je 330 Nm a v športovom režime zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 225 km/h, no najvýkonnejšie benzínové TSI je elektronicky limitované na 245 km/h.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Dynamické jazdné vlastnosti podporuje sériové progresívne riadenie a charakteristické športové vyladenie podvozka, ktoré bude v prípade Octavie o niečo viac prispôsobiteľné ako v klasickej verzii auta, kde je rovnako k dispozícii príplatková výbava v podobe progresívneho podvozku.

Oproti bežnej verzii má navyše Octavia RS znížený podvozok o 15 milimetrov, no verzia Octavia RS iV (plug-in hybrid) je o 10 mm vyššie kvôli ochrane batérií v podvozku.

Lepšiu trakciu predných kolies zabezpečuje v prípade verzií s motorom TSI elektronicky riadená uzávierka diferenciálu VAQ na prednej náprave.

To najkrajšie a najšportovejšie, čo z novej Octavie dostaneme

Ako už je zvykom, vozidlá RS majú športovejší vzhľad v porovnaní s ostatnými modelmi Octavie. Ponúkajú špecifický predný a zadný nárazník a mnoho čiernych dizajnových prvkov karosérie. Kryty vonkajších spätných zrkadiel, lišty okolo bočných okien, bočné prahy, strešný nosič, difúzor na zadnom nárazníku a zadný spojler verzie liftback sú tiež v čiernom prevedení. Karosárska verzia kombi má zadný spojler vo farbe vozidla a nabíjací port na strane vodiča v prednej časti hneď za dverami.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Štandardne je „Ereso“ dodávané s čiernymi lakovanými 18-palcovými kolesami (19-palcové sú za príplatok) a pozornosť pútajú aj 340 mm brzdové strmene lakované v červenej farbe. Súčasťou štandardnej výbavy sú už inovatívne Matrix-LED predné svetlá.

Športový interiér v štýle RS

Pri pohľade do kabíny modelu RS iV upúta interiér prevažne čiernej farby s jemnými doplnkami v červenej farbe. Tentokrát trojramenný kožený športový volant nesie logo RS a páčky na ovládanie DSG prevodovky, ktoré sú, žiaľ, znovu vyrobené z plastu a znehodnocujú dojem z celého interiéru lacným prevedením.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Interiér je však vo všeobecnosti veľmi slušne spracovaný po dizajnovej stránke, najmä čo sa týka karbónových doplnkov, červeného prešývania či moderných technológií ho nejde inak hodnotiť ako na jednotku s hviezdičkou.

Súčasťou základnej výbavy Octavie RS je digitálny prístrojový štít pred vodičom, 10-palcový displej navigančého systému Columbus, ale aj množstvo asistenčných systémov známych z štvrtej generácie Octavie, medzi ktoré patrí napríklad nový Asistent vyhýbania sa, Asistent pri odbočovaní, Varovanie pri vystupovaní z vozidla alebo Miestne dopravné informácie.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Premiéru v aute značky Škoda má nový head-up displej, ktorý je dodávaný na želanie k virtuálnemu kokpitu. Súčasťou head-up displeja je premietacia jednotka, ktorá vytvára obraz na základe informácií o rýchlosti, údajov z navigácie, rozpoznaných dopravných značiek alebo aktivovaných asistenčných systémov. Tento obraz je následne prenášaný na čelné sklo do zorného poľa vodiča.

Zobraziť celú galériu (16)
Dávid Igaz / FonTech

Celkovo až päť možností pohonu novej Octavie

Štvrtá generácia Octavie mieri na trh s najširšou ponukou úsporných, elektrifikovaných, alternatívnych a ekologických motorov v histórii. Celkovo bude k dispozícii päť možností pohonu – ponúka vylepšené benzínové a naftové motory, verziu G-TEC s pohonom na zemný plyn (CNG) a tiež elektrifikované verzie.

Po vzore modelu Superb iV prichádza Octavia ako druhý model značky s plug-in hybridným pohonom. K dispozícii sú dva výkonové varianty, Octavia iV a tiež športová verzia Octavia RS iV. Pod kapotou modelu Octavia iV je benzínový motor 1.4 TSI a 85 kW elektromotor, ktoré vytvárajú systémový výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Aj táto verzia plug in hybrid umožňuje elektrický dojazd do 60 kilometrov v cykle WLTP a má 6-stupňovú prevodovku DSG.

Octavia je tiež prvé vozidlo Škodovky, ktoré ponúka dve verzie e-TEC s mild-hybridnou technikou. V kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG majú trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) remeňom pripojený 48-voltový štartovací generátor a lítiovo-iónovú batériu 48 V s kapacitou 0,6 kWh uloženú pod sedadlom spolujazdca.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita