Klimatické plány Európskej únie sa dlhé mesiace javili ako nemenné pravidlá, ktoré nepustia ani o centimeter. Ako sme ťa informovali, rok 2035 bol nanovo vnímaný ako neprekročiteľná hranica pre spaľovacie motory. Posledné týždne však ukazujú, že Brusel začína hľadať kompromis medzi energetickou realitou a politickou rétorikou. Mení sa totiž nie cieľ, ale spôsob, akým sa k nemu Európa plánuje dostať.

Základ zostáva pevný. Nové osobné autá predstavené po roku 2035 nesmú vypúšťať ďalšie emisie CO2. To zároveň znamená koniec tradičného benzínu a nafty pre nové registrácie. Zároveň sa však otvára priestor, ktorý tu pred pár mesiacmi takmer neexistoval. Spaľovacie motory sa z hry nevyraďujú, pokiaľ budú fungovať na klimaticky neutrálne palivá. Na tému upozornil portál Handelsblatt.

Koniec benzínu platí, ale koniec motorov nie

Diskusiu odštartoval list, ktorý nemecký kancelár Friedrich Merz poslal predsedníčke Európskej komisie. Žiadal v ňom, aby únia nevypínala spaľovacie motory, ale dala priestor technológiám, ktoré môžu emisie znížiť bez toho, aby obmedzili výber zákazníkov. Reakcia prišla prekvapivo rýchlo. Eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas list označil za impulz, ktorý otvára dvere komplexnejšiemu riešeniu.

Komisia preto počíta s tým, že na trhu zostanú syntetické palivá, biopalivá a ďalšie nízkoemisné alternatívy. Konečný zoznam má byť zostavený podľa jediného kritéria. Auto musí jazdiť tak, aby nepridávalo do ovzdušia nové emisie uhlíka. Ak to motor dokáže, nebude zakázaný. Táto zmena sa však týka iba nových vozidiel. Staršie autá budú môcť tankovať klasické palivá aj po roku 2035, pretože legislatíva nemá spätne zasahovať do používania existujúcej techniky.

spaľovací motor a benzín a diesel
Freepik/Pixabay (Úprava redakcie)

Už v minulosti sa hovorilo o tom, že nové spaľovacie autá by mohli byť vybavené technickou kontrolou, ktorá im zabráni jazdiť na obyčajný benzín. Aj preto vzniká tlak na vývoj motorov upravených pre klimaticky neutrálne zmesi. Zároveň ide o snahu podporiť automobilky, ktoré sa ocitli v období veľkej neistoty. Tzitzikostas pripomína, že únia potrebuje udržať svoju konkurencieschopnosť a nemôže si dovoliť, aby výrobcovia stratili vlastné trhy v prospech zahraničných značiek.

Zmena kurzu príde už čoskoro. Európska komisia plánuje 10. decembra predstaviť upravený dokument, ktorý prehodnotí pôvodnú stratégiu a určí, ako bude vyzerať cesta k doprave bez fosílnych palív. Elektromobilita v nej zostane, no tempo prechodu sa môže citeľne spomaliť. V krajinách ako Slovensko pretrváva obava z jednostranných riešení a mnohí vodiči otvorene hovoria, že by si želali úplné zrušenie zákazu spaľovacích motorov.

Budúcnosť však skôr naznačuje kombináciu viacerých prístupov. Spaľovacie motory môžu ostať súčasťou trhu aj po roku 2035, ale ich fungovanie bude závisieť od nových typov palív. Klasický benzín a nafta síce skončia, no priestor pre spaľovaciu technológiu nezanikne. Európa tak smeruje k hybridnej ére, kde sa budú prelínať elektrické pohony, ekologické palivá a nové formy mobility, ktoré majú zabezpečiť, aby cieľ zostal rovnaký, aj keď cesta k nemu bude iná než pôvodne plánovaná.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP