Britská armáda má za sebou nepríjemný víkend, ktorý opäť otvoril staré rany okolo programu Ajax. Zhruba tridsiatka vojakov skončila po tréningu s novými obrnenými vozidlami s vážnymi zdravotnými ťažkosťami; od nevoľnosti a vracania cez hučanie v ušiach a brnenie rúk až po nekontrolovateľné trasenie celého tela. Armáda reagovala okamžite: všetky výcviky boli na dva týždne zastavené, kým sa neprebehne nové interné vyšetrovanie bezpečnosti. Informácie priniesol Sky News.

Projekt už 15 rokov trápi britskú armádu

Ajax mal byť modernou chrbtovou kosťou britskej pechoty. Program sa oficiálne začal už v roku 2010 s ambíciou nahradiť staršie platformy CVR(T) a dostať prvé kusy do služby v roku 2017. Realita však ukázala zásadné problémy projektu: kontrakt bol dokončený neskôr, dodávky meškali a postupné testy odhalili kritické nedostatky vozidiel. Nadmerný hluk a extrémne vibrácie už koncom roka 2020 viedli k prerušeniu jazdných skúšok, pričom ďalšie roky ukázali, že problémy sú oveľa hlbšie.

Leto 2025 prinieslo nové varovanie. Viacerí členovia testovacej posádky museli absolvovať lekárske vyšetrenia pre možné poškodenie sluchu a zdravotné komplikácie spojené s vibráciami. Aj napriek tomu minister obrany začiatkom novembra sebavedomo vyhlásil, že Ajax dosiahol prvú fázu operačného nasadenia. O niekoľko týždňov neskôr sa však ukázalo, že zásadné nedostatky vozidla zostali v praxi neriešené.

Technické parametre a limity, ktoré bijú do očí

Na papieri vyzerá Ajax pôsobivo. Základná verzia váži približne 38 ton, po doplnení výzbroje či dodatočného panciera môže dosiahnuť až 42 ton. Rozmery 7,62 × 3,35 × 3 metre dopĺňa osemvalcový diesel MTU Friedrichshafen s výkonom 600 kW napojený na automatickú prevodovku RENK. Maximálna rýchlosť na ceste má dosahovať približne 70 km/h.

Výzbroj tvorí moderný 40mm kanón CTAI CT40 s teleskopickou muníciou a dostrelom cez 4 kilometre, doplnený koaxiálnym guľometom L94A1. V testoch sa objavila aj integrácia diaľkovo ovládanej stanice Kongsberg s guľometom L7 či možnostiam nesenia raketového systému Javelin. Elektronická výbava s otvorenou architektúrou, dátovou priepustnosťou 20 Gbit/s a schopnosťou ukladať terabajty dát mala z Ajaxu spraviť špičkovú mobilnú senzorovú platformu.

Problémom však je, že tieto parametre nedokážu prekryť realitu v teréne. Počas testov vozidlo vraj nedokázalo prekonať ani 20-centimetrovú prekážku, čo je pri pásovej technike absurdné. Stabilizácia veže údajne neumožňovala efektívnu streľbu za jazdy a pridávali sa ďalšie limity, ktoré spochybňovali jeho praktickú použiteľnosť.

Systémová chyba, nie ojedinelý defekt

Podľa detailnej správy King review nie je pôvod problémov v jednej konkrétnej súčiastke. Hluk a vibrácie vznikajú kombináciou konštrukcie podvozku, pásov, uloženia komponentov, montáže motora, káblových trás, zvárania aj integrácie elektroniky. Ide o systémový problém návrhu a výroby, nie o drobný defekt, ktorý možno jednoducho vymeniť.

Armáda sa pokúsila zaviesť krátkodobé opatrenia; od lepších slúchadiel cez nové sedadlá až po limity času, ktorý môže posádka stráviť v kabíne. Tieto zmeny však neriešia podstatu a pri dlhších operáciách by riziko poškodenia zdravia opäť rýchlo rástlo.

ajax tank
Ministry of Defence United Kingdom

Minister obrany Luke Pollard uviedol, že „bezpečnosť našich vojakov je najvyššou prioritou“ a potvrdil okamžité zastavenie výcvikov. V prevádzke zostanú len technické skúšky, ktorých cieľom je odhaliť chyby. Vyšetrovacie tímy armády aj nezávislých inštitúcií pracujú podľa rezortu „na plné obrátky“.

Nie je však jasné, či je vôbec možné aktuálny dizajn opraviť bez hlbokej technickej prestavby. Kritici upozorňujú, že kombinácia hmotnosti, výkonu, elektroniky a požiadaviek na stabilitu je pri súčasnom návrhu Ajaxu neudržateľná.

Projekt, ktorý mal priniesť najmodernejšie obrnené vozidlo svojej kategórie, zlyhal na celej čiare.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP