Legendárny filmár James Cameron, ktorý sa už pripravuje na premiéru očakávaného pokračovania Avatara, sa v nedávnom rozhovore s Mattom Bellonim z podcastu The Town nečakane pustil do ostrej kritiky Netflixu. Režisér, ktorý roky spolu s Christopherom Nolanom presadzuje zachovanie tradičnej kinokultúry, tvrdo skritizoval streamovacieho giganta za jeho prístup k filmom a spôsob ich uvádzania na veľké plátna.

Spoločnosti vyčíta limitované kino premiéry, ktorými si len „odškrtáva“ oscarové podmienky, a tvrdí, že takéto filmy by nemali mať v súťaži miesto. O to výraznejšie pôsobí jeho varovanie pred možnou akvizíciou Warner Bros. zo strany Netflixu, ktorú označil za potenciálnu katastrofu pre celý filmový priemysel.

Netflix na Oscaroch pravidelne boduje

Cameron v rozhovore vysvetlil, že filmy majú vznikať pre plátno a pre divákov, ktorí chcú zdieľať príbeh na veľkých plátnach. Zdôrazňuje, že streaming má v súčasnosti dôležité miesto, no podľa neho nemá nárok preberať trofeje, ktoré boli celé desaťročia späté s kinami. Netflix podľa neho robí presný opak toho, čo Oscary tradične oceňujú. Platforma pravidelne prináša do kín len v obmedzenej forme tituly vytvorené s cieľom uspieť v oscarovej sezóne. Často ide o výrazné projekty renomovaných tvorcov, ktoré však zostávajú na plátnach len krátko.

TMDB

Následne zmiznú zo sál a rýchlo sa stratia v záplave ponuky na platforme. Tento postup síce spĺňa podmienky akadémie, no v Cameronových očiach predstavuje obchádzanie systému. Podľa neho vytvára dojem, že kino je prekážka, ktorú treba prekročiť, nie priestor, kde film naplno žije a získava svoju silu. Týmto spôsobom Netflix uviedol v obmedzenom počte kín aj svoju ambicióznu novinku Frankenstein, o ktorej sa očakáva, že by mohla zamiešať kartami v boji o najprestížnejšie ocenenia.

Hoci Netflix zatiaľ nikdy nezískal Oscara za najlepší film, viaceré jeho projekty už uspeli v hlavných kategóriách. Roma od Alfonsa Cuaróna si odniesla tri Oscary vrátane ceny za réžiu, Mank získal ocenenia za kameru a výpravu a dráma Sila psa priniesla Jane Campion cenu za najlepšiu réžiu. Netflix tak potvrdzuje, že dokáže produkovať mimoriadne kvalitné filmy, hoci jeho distribučná stratégia zostáva predmetom sporov.

Celá situácia nadobudla ešte väčší rozmer po tom, čo sa objavili informácie, že Netflix má ambíciu odkúpiť Warner Bros. Hoci spoločnosť tvrdí, že by zachovala ich doterajšiu stratégiu a rešpektovala význam kín, Cameron tomu nedôveruje. Podľa neho ide o marketingový postup určený na upokojenie fanúšikov aj tvorcov. Obáva sa, že ak by Netflix získal jedno z najstarších hollywoodskych štúdií, ešte výraznejšie by to narušilo rovnováhu medzi kinami a streamingom.

Flickr

Cameronove slová zapadajú do širšej diskusie, ktorá sa v posledných rokoch stále viac prehlbuje. Hollywood hľadá spôsob, ako udržať kiná relevantné, kým streamingové platformy medzi sebou bojujú o dominanciu. Netflix síce posúva hranice a mení spôsob sledovania filmov, no podľa Camerona a mnohých ďalších tvorcov túto transformáciu neraz uprednostňuje pred samotným filmovým umením. Ak by získal aj Warner Bros., filmová mapa by sa podľa nich mohla zmeniť ešte citeľnejšie.

Cameron tak krátko pred premiérou nového Avatara opäť varuje pred rastúcim vplyvom streamovacích služieb. Podľa neho by budúcnosť filmu mala zostať verná veľkému plátnu, pretože práve tam vzniká zážitok, ktorý sa nedá ničím nahradiť. Jeho vyjadrenia preto nie sú len kritikou, ale aj upozornením, že v období postupného poklesu návštevnosti kín by mal priemysel venovať väčšiu pozornosť udržaniu ich významu a podpore tradičnej filmovej kultúry.

Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP