Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Európska únia dáva jasne najavo, že budovať domáci ekosystém batériových technológií je strategickou prioritou. Po mesiacoch hodnotenia a rokovaní potvrdila financovanie piatich veľkých projektov z Inovačného fondu, ktoré si celkovo rozdelia približne 640 miliónov eur. Pôvodne ich malo byť šesť, no projekt CF3_at_Scale od Cellforce z procesu odstúpil po interných reštrukturalizáciách, čo znížilo celkový objem podpory. Na tému upozornil portál Electrive.
Európska komisia ešte v lete vybrala šesticu kandidátov s celkovým balíkom na úrovni 852 miliónov eur. Následné podpisy grantových dohôd však ukázali, že do finále sa dostalo iba päť projektov, pričom celková podpora spadla na 643 miliónov eur. Dôvodom je práve stiahnutie žiadosti Cellforce, ktorá „bola odstavená v rámci rozsiahlej reštrukturalizácie, ktorú Porsche spustilo vrátane znižovania stavov v dcérskej spoločnosti“.
Zvyšných päť projektov má byť uvedených do prevádzky v rokoch 2027 až 2029. Ide o výsledok prvej výzvy Inovačného fondu pre batérie s názvom IF24 Battery, ktorá bola predstavená v decembri 2024 ako súčasť väčšieho balíka vo výške 4,6 miliardy eur. EÚ ním chce podporiť prelomové riešenia v oblasti dekarbonizácie, elektromobility a výroby obnoviteľného vodíka.
Komisia ešte v lete zdôraznila strategickú povahu celého programu, keď uviedla, že projekty predstavujú „strategické investície, ktoré podporia prechod Európy na čistý, konkurencieschopný a odolný priemyselný základ, zároveň znížia závislosť od dovozu a podporia rozvoj čistých technológií a priemyselného líderstva“.

Francúzsko dominuje, Nemecko ostáva pri jedinom projekte
Najsilnejšie zastúpenie má Francúzsko, ktoré si na svojom území ukrojilo až dva veľké projekty úzko späté s automobilkami. Prvým je ACCEPT od spoločného podniku Automotive Cells Company (ACC), do ktorého investujú Stellantis, TotalEnergies a Mercedes-Benz. V rámci projektu vznikne päť výrobných liniek pre NMC články na dvoch francúzskych lokalitách s celkovou kapacitou 15,7 GWh. Je to zároveň nepríjemný signál pre Nemecko a Taliansko. Pôvodne plánované továrne ACC v Kaiserslauterne a Termoli sú nateraz zrušené, pričom pozornosť sa presúva do Francúzska.
Druhým francúzskym projektom je AGATHE od spoločnosti Verkor, partnera Renaultu v oblasti batérií. Vďaka podpore EÚ chce výrobca v Dunkirku zdvojnásobiť kapacitu svojej továrne z 8 na 16 GWh. Dosiahnuť to má prostredníctvom vysokej automatizácie, rozšíreného využitia umelej inteligencie a vlastnej „predrecyklačnej“ linky, ktorá zníži náklady aj ekologickú stopu.

Nemecko má po odstúpení Cellforce v zozname už len jeden zástup, a to projekt WGF2G podporovaný švajčiarskou firmou Leclanché. Cieľom je rozšírenie nemeckej produkcie na 2 GWh a najmä industrializácia ekologickej, vodou riediteľnej a PFAS-free výroby. Tento proces možno využiť pri NMC aj LFP článkoch a nahrádza toxické rozpúšťadlá používané v tradičných postupoch.
Severský hráč v neistote, Poľsko čaká veľká expanzia
Zo Švédska sa do finále prebojoval projekt NOVO One, ktorý má podporiť továreň Novo Energy v Göteborgu. Pôvodný spoločný podnik Northvoltu a Volva prešiel veľkými zmenami po tom, čo Northvolt skrachoval a Volvo prevzalo plné vlastníctvo. Projekt tak stále čaká na nového technologického partnera a už dnes má za sebou škrty približne 150 pracovných miest. Napriek neistote ho experti vyhodnotili ako dostatočne perspektívny a technologicky pripravený.
Posledným projektom je 46inEU od LG Energy Solution, ktorý mieri na expanziu výroby veľkoobjemových 46 mm cylindrických článkov v Poľsku. Tento formát sa čoraz viac presadzuje v elektromobiloch, no jeho výroba je stále koncentrovaná mimo Európy. LGES plánuje výrobu 85 miliónov článkov ročne, čo predstavuje kapacitu 11,5 GWh. Platforma BMW Neue Klasse bude prvým európskym elektromobilom používajúcim tieto články.
EÚ upozorňuje, že podpora nebude vyplácaná naraz, ale postupne podľa splnenia stanovených míľnikov. Zahŕňa investičnú aj prevádzkovú pomoc, pričom časť financií môže byť uvoľnená ešte pred spustením výroby. Do výzvy IF24 Battery bolo podaných 14 žiadostí z ôsmich krajín. Aktuálny výber tak nemusí byť finálny. Komisia dodáva, že „ďalšie sľubné, no zatiaľ nie dostatočne vyzreté projekty“ môžu získať podporu vo forme projektového rozvoja od Európskej investičnej banky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú

Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Prešov vymenil za Chicago: Pracoval som do noci, aby rodičia netušili, čo pripravujem, kým som si nebol istý, že to dokážem

Epsteinove e-maily odhaľujú nečakané prepojenie na Slovensko. Známy slovenský diplomat dostával rady od finančníka

VIDEO: Na Rusko v noci mierili strely Flamingo. Ukrajina ukázala zábery ich dopadu

MIMORIADNE: Tragédia v bratislavskom Ružinove. V byte našli mŕtvych manželov

Nový liek je 20-tisíckrát silnejší, tvrdia vedci: Revolučná liečba rakoviny môže skoncovať s utrpením pacientov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Brusel zrazil Google na kolená obrovskou pokutou. Trump sa kvôli tomu znova vyhráža EÚ
von der Leyen: Prechod na čistú energiu musíme urýchliť, máme základ nového priemyselného ekosystému Európy
Výborná správa pre slovenských motoristov: Už čoskoro budeme lacnejšie tankovať
Lacné balíky z Číny skončia skôr, než sa očakávalo. EÚ pritvrdzuje a chystá sa urýchlene konať
Putinova vízia sa rúca. 8 európskych štátov prispeje Ukrajine obrovskými peniazmi na nákup zbraní od USA
Polícia varuje: Zlodeji začali na Slovensku organizovane kradnúť drahú autosúčiastku, majú vytypovanú značku
Európska komisia vyšetruje Google kvôli zákernej veci. Američania vraj konajú neférovo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Prešov vymenil za Chicago: Pracoval som do noci, aby rodičia netušili, čo pripravujem, kým som si nebol istý, že to dokážem

Epsteinove e-maily odhaľujú nečakané prepojenie na Slovensko. Známy slovenský diplomat dostával rady od finančníka

VIDEO: Na Rusko v noci mierili strely Flamingo. Ukrajina ukázala zábery ich dopadu

MIMORIADNE: Tragédia v bratislavskom Ružinove. V byte našli mŕtvych manželov

