Legendárny vrtuľník americkej armády dostáva úplne novú tvár. Lockheed Martin prostredníctvom svojej dcérskej firmy Sikorsky predstavil Black Hawk, ktorý už nepotrebuje pilotov. Model s označením S-70UAS U-Hawk je prvým plne autonómnym Black Hawkom v histórii a môže lietať až 2900 km bez dotankovania.

Z Black Hawku je dron s nákladnými dverami

Sikorsky premenil pôvodný UH-60L na stroj, ktorý už nepripomína klasický vrtuľník. Celý kokpit, sedadlá aj riadiace systémy zmizli. Nahradili ich motoricky ovládané nákladné dvere, zadná rampa a nový trup s o 25 % väčším využiteľným priestorom. Tým sa z Black Hawku stáva logistický dron, ktorý umožňuje priamy nájazd a výjazd pozemných robotických vozidiel či prepravu objemného nákladu, ako sú raketové moduly HIMARS alebo dvojica protilodných striel Naval Strike Missile.

Vďaka väčšej kapacite môže U-Hawk uniesť štyri kontajnery Joint Modular Intermodal Containers – dvojnásobok oproti klasickému Black Hawku. Pod trupom pritom dokáže vyniesť až 9 000 libier (4 080 kg) pomocou externého háku.

Black Hawk dron
Lockheed Martin

Autonómia namiesto pilotov

Namiesto posádky riadi let operátor prostredníctvom odolného tabletu. Stačí zadať cieľ misie a systém MATRIX, vyvinutý v rámci projektu DARPA ALIAS, sa postará o všetko ostatné – od plánovania trasy cez vzlet až po pristátie. Softvér využíva palubné senzory, kamery a algoritmy umelej inteligencie, ktoré dokážu vyhýbať sa prekážkam, analyzovať terén a reagovať na hrozby v reálnom čase. Autonómny režim zvláda celý let bez zásahu človeka.

Ako uviedol viceprezident spoločnosti Sikorsky Rich Benton, prototyp sa podarilo vyvinúť od konceptu po hotový model za menej ako 10 mesiacov. Prvý let je naplánovaný na rok 2026.

Zbrane aj zásobovanie v jednom stroji

U-Hawk nie je len experimentálny projekt. Lockheed Martin ho prezentuje ako plnohodnotnú platformu pre logistiku, zásobovanie a leteckú podporu bez ohrozenia posádky. Vďaka dlhému doletu 1 840 míľ (viac ako 2 900 kilometrov) a možnosti lietať až 14 hodín bez doplnenia paliva sa stroj dokáže nasadzovať v odľahlých oblastiach aj v bojových zónach, kde by prítomnosť posádky bola rizikom.

Systém umožňuje prepravu zásob, zbraní, dronov aj paliva – čím nahrádza úlohy, ktoré dnes vykonávajú pilotované Black Hawky. Autonómna koncepcia zároveň znižuje prevádzkové náklady a riziko strát na životoch.

Nová éra vojenskej logistiky

Podľa riaditeľa Sikorsky Innovations Igora Cherepinského je U-Hawk len prvým krokom k celej rodine autonómnych vrtuľníkov. V budúcnosti môžu tieto stroje pôsobiť ako doprovodné platformy pre bojové misie, autonómne dopravovať muníciu či evakuovať zranených bez ľudskej posádky.

Týmto krokom Lockheed Martin ukazuje, že Black Hawk, symbol americkej vzdušnej sily posledných desaťročí, sa posúva do novej éry – z pilotovaného stroja sa stáva lietajúci robot pripravený na autonómne misie budúcnosti.

Čítajte viac z kategórie: Vojenské technológie

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP