Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Hamburg sa v nedeľnom referende rozhodol pre zásadný krok smerom k udržateľnej budúcnosti. Obyvatelia druhého najväčšieho nemeckého mesta odhlasovali zmenu zákona o ochrane klímy, ktorá posúva cieľ klimatickej neutrality o päť rokov skôr, konkrétne z roku 2045 na rok 2040. Ide o rozhodnutie, ktoré bude mať rozsiahle dôsledky pre energetiku, dopravu aj každodenný život obyvateľov. Na túto skutočnosť upozornil portál Electrive.
Občianska iniciatíva a politický záväzok
Za celým procesom stojí iniciatíva „Hamburg Future Decision“, ktorú založilo klimatické hnutie Fridays for Future. K nej sa pridali environmentálne organizácie ako NABU, BUND, odborový zväz Verdi, pivovar Carlsberg a futbalový klub FC St. Pauli. Spoločne presadili referendum, v ktorom sa 53,2 % hlasujúcich vyslovilo za sprísnenie klimatických cieľov.
Primátor Peter Tschentscher oznámil, že výsledky budú implementované. „Ústava a právny rámec nás zaväzujú konať. Rozhodnutie občanov budeme rešpektovať a uvedieme ho do praxe,“ uviedol Tschentscher. Zároveň dodal, že mesto pripraví dvojročné prechodné obdobie, počas ktorého sa majú stanoviť konkrétne opatrenia a financovanie.
Novela klimatického zákona zakotví cieľ dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2040, no zároveň stanoví, že sa tak musí stať sociálne spravodlivým spôsobom. To v praxi znamená dostupnú verejnú dopravu pre všetkých, rozvoj obnoviteľných zdrojov a širšie využívanie tzv. „smart energy“ riešení, napríklad výrobu elektriny priamo v bytových domoch či inštaláciu fotovoltických panelov na školách a verejných budovách.
Doprava bez emisií a zákaz spaľovacích motorov
Jedným z najdiskutovanejších aspektov rozhodnutia sú zmeny v doprave. Hoci novela priamo nehovorí o konkrétnych zákazoch, štúdia Hamburgského inštitútu a Öko-Institutu uvádza, že zniženie rýchlostného limitu na 30 km/h v celom meste a vytvorenie zón s nulovými emisiami (NEZ) budú kľúčové kroky k dosiahnutiu cieľa.

Podľa správy by sa NEZ mali zavádzať postupne. „Z dôvodu proporcionality a predvídateľnosti by mala zóna začať v centre mesta a postupne sa rozširovať – od vnútorného okruhu Ring 1, cez Ring 2 a Ring 3 až po celé územie mesta,“ uvádza dokument.
Najzásadnejším opatrením má byť úplná elektrifikácia dopravy do roku 2040. Znamená to, že na hamburgských cestách by už nemali jazdiť žiadne vozidlá so spaľovacími motormi, s výnimkou tých, ktoré by mohli fungovať na uhlíkovo neutrálne e-palivá, ak sa ich použitie v praxi osvedčí.
Kritika z radov motoristov
Rozhodnutie mesta však vyvolalo aj ostré reakcie. Automobilový klub ADAC Hansa upozorňuje, že verejná doprava nie je pripravená zvládnuť takýto nárast cestujúcich. „V súčasnosti polovicu používateľov MHD prepravujeme autobusmi. S úplným zákazom spaľovacích motorov to bude neúnosné,“ varuje Hanno Huijssen, generálny riaditeľ ADAC Hansa.
Organizácia spochybňuje aj zmysel plošného obmedzenia rýchlosti na 30 km/h. Podľa jej stanoviska „mnohé štúdie ukázali, že konštantná jazda pri rýchlosti 30 km/h môže viesť k vyššej spotrebe paliva, zvýšenej produkcii oxidov dusíka a väčšiemu množstvu pevných častíc“.
Treba však dodať, že samotná novela tieto detaily neupravuje. O prípadných dopravných obmedzeniach sa bude ešte rokovať a zavádzanie nových pravidiel sa má prispôsobovať technickému pokroku a dostupnosti klimaticky neutrálnych vozidiel.
Hamburg sa tak stáva jedným z prvých veľkých európskych miest, ktoré si stanovilo takýto ambiciózny klimatický cieľ. Otázkou zostáva, či sa mu podarí vyvážiť rýchlosť transformácie s reálnymi možnosťami infraštruktúry a obyvateľov.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

Najsilnejší zimný roj rozžiari decembrovú oblohu. Za hodinu spadnú desiatky meteorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

