Nemecký výskumný ľadoborec Polarstern vstupuje do novej éry. V rámci modernizácie, ktorú financuje Spolkové ministerstvo pre výskum, technológie a vesmír (BMFTR), bude loď vybavená jedným z najpokrokovejších lodných pohonov na svete. Nový hybridný systém kombinuje možnosť využívania ekologického metanolu s batériovou podporou, čím sa výrazne znižuje jeho environmentálna stopa a otvára sa cesta k udržateľnejšiemu výskumu polárnych oblastí.

„Teší nás, že objednávka na pohonnú jednotku, ktorá predstavuje prvý kľúčový míľnik na ceste k novej generácii lode Polarstern, je už potvrdená,“ uviedol Maarten Boersma, riaditeľ Alfred Wegener Institute, Helmholtz Centre for Polar and Marine Research. Téme sa venoval portál Interesting Engineering.

Najväčšie otočné vrtule svojho druhu

Srdcom modernizácie budú dve azimutálne pohonné jednotky typu PULL ARC LM s výkonom deväť megawattov, každá s priemerom vrtule 4,8 metra. Ide o najväčšie mechanické celky tohto druhu, aké boli doteraz vyrobené. Vďaka 360-stupňovej otáčavosti dokážu poskytovať nielen hrubú silu potrebnú na rozrážanie ľadu, ale aj presné manévrovanie v náročných podmienkach Arktídy a Antarktídy.

Tieto jednotky doplní päťlistá vrtuľa s pevnými lopatkami z nehrdzavejúcej ocele s priemerom 5,4 metra, ktorú navrhli odborníci z fínskej spoločnosti Aker Arctic. Spoločne tvoria jedinečný pohonný balík, ktorý kombinuje silu, flexibilitu a odolnosť potrebnú na expedície do extrémnych oblastí.

nemecký ľadoborec
Alfred Wegener Institute / TKMS

Hybridný pohon s dôrazom na ekológiu

Nový Polarstern bude poháňaný hlavnými motormi Wärtsilä s celkovým výkonom 33,1 megawattu. Dva z nich budú disponovať dvojpalivovou technológiou, čo znamená, že okrem nafty dokážu spaľovať aj zelený metanol. Táto schopnosť podľa Alfred Wegener Institute výrazne zníži uhlíkovú stopu lode a prispeje k celosvetovému trendu ekologickejšej lodnej dopravy.

„Výberom komplexného pohonného systému pre novú generáciu lode Polarstern zabezpečujeme, že splníme prísne požiadavky zákazníkov na spoľahlivosť, ochranu životného prostredia a udržateľnosť,“ vyhlásil Oliver Burkhard, generálny riaditeľ spoločnosti TKMS, ktorá sa podieľa na výstavbe.

motor ľadoborca
Alfred Wegener Institute / TKMS

Hybridná architektúra lode bude navyše podporená palubnou batériou, ktorá umožní až štyri hodiny plne bezemisnej prevádzky bez zapnutia generátorov. Tým vznikne priestor pre výskum v úplne tichom a ekologickom režime.

Technológia pre budúcnosť polárneho výskumu

Polarstern je v nemeckom polárnom výskume nenahraditeľným nástrojom. Od svojho uvedenia do prevádzky absolvoval viac než 300 expedícií vrátane historickej misie MOSAiC, počas ktorej sa vyše roka plavil spolu s ľadom, aby vedci mohli skúmať klimatické zmeny.

Nová generácia lode bude spĺňať najprísnejšie emisné a akustické normy vrátane smernice ICES 209. O výfukové plyny sa postarajú moderné katalyzátory a filtračné systémy, ktoré minimalizujú uvoľňovanie častíc.

„Aj keď prvé zvary na lodi prídu na rad až v apríli 2027, výstavba inovatívneho strojového vybavenia musí prirodzene prebiehať súbežne,“ dodal Boersma.

Na projekte spolupracujú nemeckí a fínski partneri, vrátane spoločností Wärtsilä, Steerprop a Aker Arctic. Spoločným cieľom je posunúť hranice námorného inžinierstva smerom k udržateľnej budúcnosti. „Som veľmi hrdý, že posúvame limity smerom k udržateľnejšiemu lodnému inžinierstvu a plavbe – a robíme to práve s nástupcom Polarsternu,“ uzavrel Yngvar Frodell, projektový manažér TKMS.

Modernizovaný Polarstern tak nebude len ďalším ľadoborcom, ale technologickým symbolom prechodu k čistejšiemu a ekologickejšiemu výskumu v polárnych oblastiach.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP