Globálny trh s elektromobilmi má za sebou ďalší rekordný mesiac. V auguste 2025 sa na cestách po celom svete objavilo 1,7 milióna nových elektrických áut, čo je nárast o 5 % oproti júlu a až o 15 % viac než v rovnakom období minulého roka. Vyplýva to z dát analytickej spoločnosti Rho Motion. Na tému upozornil portál Electrek.

Predaj rastie vo všetkých regiónoch

Najväčší podiel opäť pripadol na batériové elektromobily (BEV), ktorých sa predalo 1,16 milióna kusov. Plug-in hybridy (PHEV) doplnili štatistiky so 570-tisíc predanými vozidlami. Celkovo sa za prvých osem mesiacov roka 2025 predalo už 12,5 milióna elektrických áut, čo predstavuje medziročný nárast o 25 %.

Podľa Charlesa Lestera z Rho Motion je motorom predaja najmä Európa a USA. „Severoamerický trh dosiahol rekord, keď sa spotrebitelia snažia využiť daňový kredit pred jeho vypršaním na konci septembra. V Európe rast podporuje emisná legislatíva, pričom Nemecko a Veľká Británia vzrástli o 45 % a 31 %,“ vysvetľuje.

Čína síce ostáva najväčším trhom s 7,6 milióna predanými kusmi od začiatku roka, no tempo rastu sa v lete spomalilo. Minulý rok tam predaj podporili štedré dotácie na výmenu starších áut, ktoré tento rok chýbajú.

Európa udáva tempo

Európsky trh zaznamenal rast až o 31 % a predal 2,6 milióna elektrických áut. Nemecko je jasným lídrom s 45 % nárastom, Británia stúpla o 31 % a Španielsko dokonca predaje zdvojnásobilo. Taliansko pridalo 41 %, no Francúzsko je výnimkou – tu sa predaje prepadli o 9 %.

Na modelovej úrovni zaujal Ford, keď elektrická Puma Gen-E a E-Tourneo Courier získali v Británii maximálnu dotáciu 3750 libier (cca 4700 €). Čínsky BYD sa pritom čoraz viac presadzuje aj na starom kontinente. Jeho Seal U patrí medzi najpredávanejšie plug-in hybridy a v septembri pribudol ďalší model Seal 6 PHEV.

BYD qx/YouTube/Unsplash

USA pred zlomom, Kanada v problémoch

V Severnej Amerike rastie predaj zatiaľ pomalšie, o 6 % od začiatku roka, no august priniesol nový rekord. Američania hromadne kupovali elektromobily, aby stihli využiť federálny daňový kredit pred jeho koncom 30. septembra. Analytici očakávajú, že september bude silný, no v poslednom kvartáli nastane prudký pokles. Automobilky už reagujú – Volkswagen pozastaví výrobu ID.4 v októbri a GM zníži produkciu, keď podpora zmizne.

Kanada má opačný problém. Po pozastavení programu iZEV sa tam predaje prepadli o tretinu. V kombinácii s nepriaznivými ekonomickými podmienkami to ohrozuje aj mandát vlády na rok 2026, ktorý premiér Mark Carney odsunul pre tlak amerických ciel.

Čína zostáva najväčším hráčom

Čínsky trh v auguste narástol o 11 % oproti júlu a o 6 % medziročne. Od začiatku roka však drží silný 25 % rast. Dominantný BYD zároveň korigoval svoje ambície. Namiesto pôvodných 5,5 milióna áut plánuje v roku 2025 predať 4,6 milióna kusov, pričom až milión z nich chce umiestniť na zahraničných trhoch.

Od januára do augusta 2025 sa elektromobilov predalo:

  • globálne: 12,5 milióna (medziročný rozdiel +25 %)

  • Čína: 7,6 milióna (+25 %)

  • Európa: 2,6 milióna (+31 %)

  • Severná Amerika: 1,3 milióna (+6 %)

  • zvyšok sveta: 1,0 milióna (+44 %)

Dáta ukazujú, že kým globálny trh s elektromobilmi rastie dvojciferným tempom, rozdiely medzi regiónmi sú výrazné. Európa sa vezie na vlne legislatívnych tlakov, USA dobiehajú podporami, no Kanada a Francúzsko ukazujú, že bez dotácií ide predaj nadol. Čína, najväčší trh sveta, síce rastie pomalšie, ale stále určuje celkový trend.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP