Čína sa v posledných rokoch stala svetovým lídrom vo výrobe elektromobilov. Autá sú lacnejšie, spotrebitelia ochotnejší kupovať a na trhu vzniklo množstvo alternatív k Tesle. Za rýchlym rastom sa však skrýva temnejšia stránka, píše portál Futurism.
Cenová vojna namiesto ziskov
Ako upozornil denník The New York Times, na trhu pôsobí približne 50 najväčších výrobcov elektromobilov, ktorí sa pustili do bezhlavého znižovania cien. V snahe získať nových zákazníkov sa dostali do cenovej vojny, ktorá namiesto rastu priniesla finančné problémy. Viaceré značky už nedokážu platiť svojim dodávateľom a spoliehajú sa na pomoc štátnych bánk, ktoré majú financovať nové továrne.
Výsledkom je paradoxná situácia: v komunistickej Číne trhová súťaž zráža ceny natoľko, že ohrozuje celé odvetvie. V USA, ktoré sú tradične považované za kolísku kapitalizmu, zas sektor ovládajú etablovaní hráči a pri kríze v roku 2008 si musel vypýtať štátnu pomoc.
Problém menom „involution“
Čínska vláda sa snaží zabrániť scenáru masívneho bankrotu. Spustila preto kampaň proti takzvanej „involution“, teda cyklu nadmernej konkurencie, ktorý vedie k neudržateľnej deflácii. Hoci 17 automobiliek vrátane BYD – výrobcu, ktorý v roku 2024 predbehol Teslu ako najväčší producent elektromobilov – sľúbilo, že budú dodávateľom platiť do 30 dní, realita je iná. Podľa posledných správ sa záväzky zatiaľ neplnia a len tri štátom vlastnené spoločnosti zaviedli oficiálne platobné plány.
Tento cyklus nadmernej konkurencie pritom nepoškodzuje len automobilky. Negatívne dôsledky pociťujú aj oceliarne, výrobcovia batérií či petrochemický priemysel.
„Preteky o dominanciu, nie o zisky“
Bill Russo, riaditeľ šanghajskej konzultačnej spoločnosti Automobility, situáciu zhrnul slovami: „Toto sú preteky o dominanciu, nie o ziskovosť.“ Podľa globálnej poradenskej firmy AlixPartners až 85 percent z 129 značiek elektromobilov, ktoré v Číne fungovali minulý rok, do roku 2030 prestane byť ziskových.
Stephen Dyer z AlixPartners dodal, že viacero značiek síce prežije, ale bude závislých od investorov s obrovským kapitálom.
Riziko pre celú ekonomiku
Vláda v Pekingu sa obáva, že ak automobilky budú ďalej masívne požičiavať od štátnych bánk a investovať do čoraz luxusnejších modelov, môže to prerásť do finančnej krízy. Príkladom je luxusný SUV Fangchengbao Bao 8 od BYD, ktorý má na palube dron ovládaný priamo z palubnej dosky a prenášajúci zábery v reálnom čase do mobilu vodiča.
Čínska elektromobilita je dnes na križovatke. Na jednej strane stojí globálne prvenstvo a rýchla expanzia, na druhej hrozba kolapsu spôsobeného vlastnou agresívnou stratégiou. Výsledok tohto súboja bude mať dosah nielen na čínsky, ale aj na globálny automobilový priemysel.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
Audi drasticky mení svoju filozofiu. Elektrický Concept C je vízia značky, ktorá ma nahradiť ikonické modely TT a R8
Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zabudni na Monako. Novou „mekkou“ pre miliardárov je dovolenkový raj Slovákov, platia len smiešnu daň
Hypotéka ťa môže stáť viac, než je potrebné: 5 legálnych trikov, ktorými banke zaplatíš o tisíce eur menej
Prídeme o ďalšie sviatky? Vláda v rámci konsolidácie zvažuje takýto scenár, v hre môže byť až šesť dní
Kotlár reaguje na Huliakovu kritiku a naznačuje možné odstúpenie. Má záujem o post ministra zdravotníctva
Bonus 5 000 eur, príspevok na bývanie a 6 týždňov dovolenky: Štát láka nových policajtov na kráľovské benefity
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
Historický úspech na trhu ojazdených áut. SUV a crossovery vedú naprieč regiónom
Liga proti rakovine spustila AI poradkyňu. Ženám radí nonstop a zadarmo
Fico a Zelenskyj sa stretli v Užhorode. Témou bola energetika aj mier
Oficiálne závery sú vonku. SAV potvrdzuje bezpečné množstvá DNA v dávke
Putin a Si Ťin-pching sa rozprávali o nesmrteľnosti. Chcú sa dožiť 150 rokov, televízia zvuk vypla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP