Predstav si, že kráčaš po meste a všetky tie otravné billboardy, agresívne logá na obaloch či reklamy v MHD ti jednoducho zmiznú z dohľadu. Nie v online svete, ale v tom skutočnom. Presne na tom pracuje belgický vývojár Stijn Spanhove, ktorý svetu ukázal prototyp okuliarov schopných blokovať reklamy v reálnom čase priamo pred tvojimi očami. Na tému upozornil portál Futurism.

Experiment funguje na základe Snap Spectacles, čo sú robustné čierne smart okuliare určené pre aplikácie s rozšírenou realitou. Spanhove sa však posunul ďalej a do svojho prototypu zakomponoval umelú inteligenciu Google Gemini, ktorá dokáže v obraze rozpoznať reklamy a okamžite ich prekrývať červeným obdĺžnikom. Keď si okuliare nasadíš a zadívaš sa na billboard či reklamu na obale, vizuálny smog zmizne. Aspoň na obrazovke tvojich šošoviek.

Zatiaľ je systém len v experimentálnej fáze a videá demonštrujú mierne oneskorenie medzi zachytením reklamy a jej zablokovaním. Spanhove však v diskusiách na X (bývalý Twitter) potvrdil, že má ambíciu aplikáciu ďalej zdokonaľovať. V budúcnosti by mohol namiesto červeného obdĺžnika použiť vlastné obrázky alebo vizuálne filtre podľa preferencií používateľa.

Myšlienka blokovania reklám v reálnom svete nie je úplne nová. Už v roku 2015 sa študenti v Pensylvánii pokúsili vytvoriť helmu, ktorá mala rozmazávať reklamy pomocou spracovania obrazu. Vzhľadom na veľkosť a nepraktickosť sa projekt nikdy nedostal z garáže do reálneho sveta.

Odvtedy smart okuliare prešli dlhú cestu. Aj keď niektoré projekty, ako nechvalne známy Google Glass, skôr pobavili než presvedčili, dnes sa táto technológia dostáva do reálnej praxe. Dôkazom je úspech Ray-Ban Meta okuliarov alebo fakt, že populárny streamer IShowSpeed nedávno používal smart okuliare na simultánny preklad jazykov počas svojej cesty v Číne.

Práve takýto pokrok naznačuje, že smart okuliare majú konečne šancu na masové rozšírenie. A ak sa reálny adblocker stane bežnou súčasťou výbavy, možno nás čaká úplne nový spôsob, ako si prispôsobiť realitu podľa vlastných predstáv. Otázkou zostáva, či takéto technológie nezakročia ešte ďalej a nezačnú blokovať aj ľudí, ktorých by sme najradšej vôbec nevideli. Znie to ako sci-fi, no zároveň celkom ako epizóda zo seriálu Black Mirror.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP