Mercedes-AMG má za sebou kostrbaté pokusy v oblasti elektrifikácie. Model C63 s hybridným štvorvalcom zaujal technológiou, no fanúšikovia ho prijali vlažne. Sám šéf AMG Michael Schiebe priznal, že zákazníkom mohli lepšie vysvetliť, ako nový pohon funguje. Z Affalterbachu však teraz prichádza jasné posolstvo: dosť bolo kompromisov.

Na akcii v opustenom elektrárenskom komplexe v Rottweile v Nemecku Mercedes-AMG odhalil nový GT XX Concept. Ide o extrémny elektrický sedan s výkonom 1 340 koní a maximálnou rýchlosťou 360 km/h. S takouto výbavou sa nebojí postaviť vedľa rivalov ako Porsche Taycan Turbo GT, Lucid Air Sapphire či Xiaomi SU7 Ultra, ktorý ho zatiaľ prekonáva len na papieri.

AMG ukázalo elektrický zázrak

GT XX síce ešte nie je produkčné vozidlo, čo naznačujú napríklad pretekárske sedadlá GT3 s päťbodovými pásmi, no Mercedes tvrdí, že technológia v ňom je pripravená na sériovú výrobu. Platforma AMG Electric Architecture (AMG.EA) má byť základom budúcich AMG elektromobilov a GT XX ukazuje, ako vážne to značka myslí.

elektrické monštrum od AMG
Mercedes AMG

Dizajn je kontroverzný. Z bočného uhla pripomína prekvapeného sumca, no z predného pohľadu v oranžovej farbe odkazujúcej na historický model C111 pôsobí impozantne. Aerodynamika dosahuje špičku v odvetví. Koeficient odporu 0,198 ho radí hneď za Lucid Air, ktorý má 0,197. K výsledku prispievajú aktívne karbónové kryty kolies, ktoré sa pohybujú podľa potreby chladenia bŕzd alebo prúdenia vzduchu. Nepotrebujú napájanie z batérie, využívajú kinetickú energiu kolies.

V interiéri sa nachádzajú karbónové škrupinové sedadlá s čalúnením vytvoreným na mieru podľa 3D skenovania tela zákazníka. Výplne interiéru sú vyrobené z použitých pneumatík z pretekov GT3. Jedna guma postačí na celý interiér. Vnútri dominujú oranžové detaily, dvojitý displej a futuristický volant typu yoke so selektormi a pádielkami. Tie naznačujú prítomnosť simulovanej prevodovky.

elektrické monštrum od AMG
Mercedes AMG

1340 koní a reálne V8 „hromy“

Pod karosériou sa nachádza 800-voltová architektúra, ktorá umožňuje nabíjanie výkonom až 850 kW. AMG tvrdí, že za päť minút dokáže auto pridať dojazd 400 kilometrov. Pohon zabezpečujú dve elektrické jednotky. Vpredu sa nachádza jeden axiálny motor, vzadu dva. Spolu teda tri vysoko výkonné agregáty. Každý má vlastnú planétovú prevodovku a kvapalinové chladenie. Výsledkom je konzistentný výkon aj pri jazdení na okruhu.

Zadná náprava zabezpečuje hlavný pohon. Predná sa pri plachtení a ustálenej jazde odpája, aby sa šetrila energia. Batériové články s priamym chladením sú vlastného dizajnu. Mercedes zatiaľ neprezradil, kto ich dodáva.

elektrické monštrum od AMG
Mercedes AMG

Bez poriadnej zvukovej kulisy by AMG nebolo kompletné. Hoci ide o elektromobil, GT XX pri štarte ožije zvukom simulovaného motora V8. Michael Schiebe uviedol, že podľa jedného z vývojárov ide o „najlepší V8 zvuk, aký sme kedy vytvorili“. O zvuk sa starajú reproduktory integrované v predných svetlometoch. Tie zároveň usmerňujú akustiku okolo karosérie. Prítomnosť pádiel a videí so zvukovým zážitkom naznačuje existenciu simulovanej prevodovky, podobne ako v Hyundai Ioniq 5 N.

elektrické monštrum od AMG
Mercedes AMG

Nie je isté, či sa dizajnové prvky ako svetelné efekty po bokoch alebo zadný LED pás dostanú do produkcie. Ak však výkonové komponenty preniknú do sériových modelov, Mercedes-AMG môže vážne ohroziť postavenie značiek ako Lucid či Porsche.

elektrické monštrum od AMG
Mercedes AMG

Aj keď čelí výzvam ako 25-percentné clo pri exporte do USA a rastúce ceny batérií, GT XX je jasným signálom, že AMG to s elektrickou budúcnosťou myslí vážne. A že táto budúcnosť môže znieť ako osemvalec.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP