V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Kým v roku 1985 si bežný motorista v Československu mohol za svoju mesačnú výplatu natankovať niečo cez 400 litrov paliva, dnes je to viac než dvojnásobok. Ako upozornil hlavný ekonóm Trinity Bank, vtedajšia priemerná čistá mzda dosahovala úroveň 2 526 Kčs a liter paliva stál 6,20 Kčs. V súčasnosti priemerná mzda na Slovensku prekročila 1 500 eur a pri priemernej cene benzínu či nafty okolo 1,50 eura si motorista natankuje až 1 000 litrov.

Dobrú správu prinášajú aj analytici, ktorí predpokladajú, že ceny palív sa v najbližšom období nebudú výrazne meniť. Letná sezóna by sa tak mohla niesť v znamení priaznivých cien pohonných látok. Podľa Tomáša Boháčka z 365.bank je dopyt síce sezónne rastúci, no zároveň aj ponuka na trhu ostáva vysoká. Navyše, je tu predpoklad jej ďalšieho rastu.

„Náš výhľad pre ceny pohonných hmôt u nás je neutrálny až mierne klesajúci a do konca mesiaca by sa ceny mohli ešte posunúť nižšie,“ uviedol Boháček pre agentúru SITA.

Palivá sú lacnejšie aj v medziročnom porovnaní

Aj analytik J&T Banky Stanislav Pánis očakáva stabilizáciu cien. Predpokladá, že cena nafty sa udrží okolo 1,40 eura za liter a benzín zostane tesne nad hranicou 1,50 eura. V medziročnom porovnaní sú palivá na Slovensku výhodnejšie – nafta je lacnejšia o 12 centov, benzín o 13 centov.

Na klesajúce veľkoobchodné ceny poukazuje aj Marek Nemky z XTB. Uvádza, že dôvodom je kombinácia nižších cien ropy a znižovania rafinérskych marží. Očakáva síce menšie výkyvy, ale v rámci súčasnej úrovne cien.

SITA
Slovensko v regióne nezaostáva

V porovnaní s okolitými krajinami sa Slovensko drží v strednej cenovej hladine. Česká republika si stále udržiava status najlacnejšej krajiny regiónu, a to nielen pri benzíne (okolo 1,35 eura za liter), ale aj pri nafte (približne 1,30 eura).

Poľsko drží podobné úrovne, kým Maďarsko, Chorvátsko či Slovinsko sa pohybujú v rozpätí 1,45 až 1,50 eura za liter. Rakúske ceny zostávajú podobné ako slovenské, najmä pri benzíne, kde sa očakáva cena v okolí 1,50 eura. Nafta v Rakúsku a Slovinsku by nemala prekročiť rovnakú hranicu.

Slovenskí motoristi môžu byť v súčasnosti spokojní. Nielenže si môžu za svoju výplatu natankovať výrazne viac ako pred štyridsiatimi rokmi, ale navyše sa pred letom nemusia obávať prudkého zdraženia palív. Ceny benzínu a nafty zostávajú stabilné a vďaka priaznivému vývoju na svetových trhoch je dokonca pravdepodobný mierny pokles. Tento vývoj je vítanou úľavou pred začiatkom dovolenkovej sezóny a cestovania.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP