V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nálada v nemeckom automobilovom priemysle sa v apríli mierne zhoršila, hoci firmy zaznamenali nárast v oblasti nevybavených objednávok. Vyplýva to z pondelňajších údajov ekonomického inštitútu Ifo, na ktoré sa odvoláva agentúra DPA.

Index podnikateľskej klímy v sektore klesol o 0,2 percentuálneho bodu na úroveň -30,7 bodu. Podniky síce hodnotili svoju aktuálnu situáciu pozitívnejšie ako v marci, no výhľad do budúcnosti sa podľa prieskumu zhoršil.

Clá z USA spomalili pozitívny vývoj

Pod rastúcu neistotu sa výrazne podpísali nové obchodné bariéry. Začiatkom apríla vstúpili v Spojených štátoch do platnosti 25-percentné clá na dovoz automobilov a ich komponentov, čo podľa Anity Wölflovej z Ifo prakticky už v zárodku zastavilo prvotný pozitívny vývoj podnikania, najmä v rámci európskeho trhu. Práve USA pritom dlhodobo patria k najvýznamnejším exportným partnerom nemeckých automobiliek.

Aj keď zvýšený dopyt z eurozóny viedol k zlepšeniu v oblasti nevybavených objednávok, konkurenčná pozícia nemeckých výrobcov mimo EÚ sa zhoršila. Firmy hodnotia svoju pozíciu na globálnych trhoch horšie ako v predchádzajúcich dvoch štvrťrokoch. Vývoj na trhu práce v odvetví priniesol zmiešané signály – počet pracovných miest opäť klesol, no tempo prepúšťania bolo miernejšie ako v marci.

Nemecké sklady sú preplnené nepredanými autami. Pixabay

Spojené štáty ostávajú kľúčovým trhom

Spojené štáty sú pre nemecký automobilový sektor strategicky mimoriadne významné. Vlani smerovalo do USA 13,1 % z celkového vývozu nemeckého automobilového priemyslu. V roku 2024 sa v Severnej Amerike predalo takmer každé tretie vozidlo značky Porsche a každé šieste vozidlo značky BMW. Značky ako Volkswagen, Audi či Mercedes-Benz sa pohybovali v podieloch predaja medzi 12 až 15 %. Prípadné dlhodobé obmedzenia prístupu na americký trh by preto mohli mať ďalekosiahle dôsledky.

Aj napriek miernemu zlepšeniu v niektorých ukazovateľoch zostáva nálada v nemeckom automobilovom odvetví skeptická. Rastúce obchodné napätie, neistota na svetových trhoch a pomalé zotavovanie dopytu mimo Európy vytvárajú podmienky, ktoré sťažujú plánovanie a investície. Automobilky tak budú v nasledujúcich mesiacoch pozorne sledovať vývoj obchodnej politiky USA, ako aj ďalšie faktory ovplyvňujúce globálny dopyt.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP