Štyri gigantické tankery s hmotnosťou 125 000 ton, ktoré plánuje prevádzkovať britská spoločnosť Union Maritime Limited (UML), sa stanú prvými loďami svojho druhu. Kombinujú totiž hybridné pohonné systémy s veternými „krídlami“ na optimalizáciu spotreby energie.

Na vývoji tejto technológie sa podieľa švajčiarska spoločnosť WinGD, ktorá do projektov implementuje svoj inovatívny systém X-EL – pokročilý nástroj na správu energie navrhnutý tak, aby čo najefektívnejšie využíval silu hlavného motora v kombinácii s elektrickým generátorom a veterným pohonom.

Lode budú postavené v čínskom lodenici Xiamen Shipbuilding Industry Co. a okrem svojej obrovskej kapacity – 113 600 DWT – budú vybavené veternými pomocnými plachtami a hybridným pohonom, ktorý kombinuje mechanickú silu s inteligentnou energetickou distribúciou.

Kľúčovým prvkom celého systému bude práve WinGD-ov X-EL systém, ktorý umožní dynamicky prerozdeľovať energiu podľa aktuálnych podmienok – teda napríklad zohľadniť silu vetra, záťaž lode a potrebu elektrickej energie pre palubné systémy. Na tému upozornil Interesting Engineering.

Gigantický lodný kolos dostane „krídla“

Ide o vôbec prvú aplikáciu systému X-EL na plavidlách tretích strán, kde WinGD nenavrhoval hlavné motory, ale len riadiaci a energetický systém. Stefan Goranov, šéf oddelenia integrovaných energetických riešení vo WinGD, vysvetľuje, že efektívne využitie veterného pohonu si vyžaduje práve takýto sofistikovaný manažment energie.

„Naše skúsenosti so systémovou integráciou a riadením hybridných riešení založených na dvojtaktných motoroch nám umožňujú optimalizovať efektivitu a spoľahlivosť prevádzky lodí s veterným pohonom,“ hovorí Goranov. Zároveň dodáva, že nové lode UML sa stanú ukážkovým príkladom toho, čo sa dá dosiahnuť pomocou komplexného riadenia energie, ktoré má svoj základ v hlavnom motore.

Z pohľadu prevádzkovateľa lodí je cieľ jasný – znížiť spotrebu paliva a zefektívniť každodennú prevádzku. „Našou ambíciou je postaviť najúčinnejšie lode na trhu, pričom veterný pohon zohráva kľúčovú úlohu v tejto vízii,“ uviedol Bhuvnesh Dogra, technický riaditeľ Union Maritime Limited. Dodal, že „rovnako dôležité je efektívne riadenie energie na celej lodi. Riešenie X-EL od WinGD, ktoré riadi celkovú spotrebu energie a zároveň využíva hlavný motor na generovanie elektriny, bude kľúčovým príspevkom k efektivite týchto lodí“.

Švajčiarska spoločnosť WinGD je známa ako jeden z lídrov v oblasti dekarbonizácie námornej dopravy. Od roku 2022 dodáva svoje integrované energetické riešenia X-EL rôznym typom lodí a pomáha majiteľom lodí nielen optimalizovať spotrebu energie, ale aj znižovať emisie.

Technológia využíva rezervný výkon hlavného motora na výrobu elektriny namiesto samostatných pomocných motorov, čím výrazne znižuje spotrebu paliva a umožňuje flexibilné rozloženie energie podľa aktuálnych potrieb.

Zásadnú úlohu pritom zohrávajú aj digitálne nástroje spoločnosti, ktoré umožňujú precízne nastavenie riadiaceho systému, jeho stratégií a zároveň podporujú priebežné riadenie a optimalizáciu výkonu počas celej životnosti lode.

Systém X-EL je navyše vysoko prispôsobiteľný – či už ide o rôzne typy motorov, batériové úložiská, palivové články alebo alternatívne zdroje energie, ako je práve veterný pohon. Táto flexibilita umožňuje jeho nasadenie v širokom spektre lodí, ktoré smerujú k udržateľnejšej budúcnosti námornej dopravy.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP