V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilová skupina Stellantis, pod ktorú spadajú značky ako Peugeot, Fiat či Opel, pozastavila výrobu elektromobilu T03 svojho čínskeho partnera Leapmotor v poľskom závode v meste Tychy. Rozhodnutie prichádza v čase rastúceho geopolitického napätia a neistoty okolo budúcnosti čínskych elektromobilov v Európskej únii.

Produkcia sa podľa oficiálneho oznámenia spoločnosti skončila 30. marca a skupina momentálne vyhodnocuje alternatívne možnosti výroby tohto modelu pre európsky trh. Stellantis neuviedol konkrétny dôvod tohto rozhodnutia, ani to, či sa produkcia presunie do iného závodu v Európe v blízkej budúcnosti.

Plány sa menia, B10 sa v Poľsku vyrábať nebude

Už minulý rok Stellantis a Leapmotor zrušili plán vyrábať v Poľsku aj druhý model – elektrický crossover B10. To naznačuje, že plány expanzie čínskej značky Leapmotor v Európe cez poľské závody narážajú na viaceré komplikácie. Aktuálne sa tak pozornosť presúva na iné krajiny, kde by výroba mohla pokračovať. Ako potenciálna lokalita sa spomína Španielsko, ktoré na rozdiel od Poľska nepodporilo clá Európskej únie na dovoz čínskych elektromobilov.

Dôvody pozastavenia investícií môžu súvisieť s politickými rozhodnutiami. Podľa informácií agentúry Reuters čínska vláda neoficiálne vyzvala svoje automobilky, aby obmedzili veľké investície v tých krajinách EÚ, ktoré podporili dodatočné clá na čínske elektromobily. Medzi nimi bolo aj Poľsko, ktoré sa v tejto otázke postavilo na stranu Bruselu. Naproti tomu krajiny ako Španielsko, ktoré sa zdržali hlasovania, sú teraz vo výhodnejšej pozícii a stávajú sa atraktívnejšími partnermi pre čínske firmy.

Leapmotor T03.
Stellantis

Stellantis a Leapmotor

Stellantis vlastní v spoločnom podniku Leapmotor International väčšinový 51-percentný podiel, zatiaľ čo čínska strana kontroluje zvyšných 49 %. Tento podnik má výhradné práva na vývoz, predaj a výrobu elektromobilov Leapmotor mimo Číny.

Hoci skupina deklaruje, že je stále plne oddaná uvádzaniu týchto vozidiel na európsky trh, aktuálny vývoj ukazuje, že cesta k expanzii čínskych značiek do Európy nie je jednoduchá a je silne ovplyvňovaná politickým kontextom aj obchodnou stratégiou jednotlivých krajín EÚ.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP