Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
Trh jazdených vozidiel v Európe prechádza postupnou, no zreteľnou transformáciou. Podľa analýzy spoločnosti Carvago, ktorá patrí medzi najväčšie európske online platformy na nákup a predaj jazdených áut, záujem o vozidlá so vznetovým motorom systematicky slabne vo všetkých sledovaných krajinách. Dôvodom sú meniace sa preferencie zákazníkov, tlak na ekologickejšie formy mobility a postupná obmena ponuky vozidiel. Výrazné sú však rozdiely medzi krajinami a dynamika prechodu na alternatívne pohony sa zásadne líši v závislosti od formy predaja – online segment napreduje niekoľkonásobne rýchlejšie.
Pokles podielu dieselových vozidiel je evidentný naprieč siedmimi európskymi trhmi – Českom, Talianskom, Nemeckom, Poľskom, Rakúskom, Rumunskom a Slovenskom. Všetky tieto krajiny zaznamenali za posledné dva roky pokles podielu predaných jazdených áut so vznetovým motorom, no tempo tohto poklesu je výrazne ovplyvnené štruktúrou trhu, legislatívou a historickými preferenciami spotrebiteľov.
Zatiaľ čo v Nemecku tvorili dieselové vozidlá začiatkom roku 2025 len 33 % predajov, v Rumunsku si naďalej držia dominantný podiel na úrovni 62 %. Slovensko sa s 55 % podielom nachádza nad európskym priemerom, pričom pokles oproti roku 2023 bol len mierny – približne o dva percentuálne body.
Spaľováky v Európe upadajú
Z dát Carvago vyplýva, že tradične silné dieselové trhy ako Taliansko a Česká republika zaznamenali v sledovanom období podstatnejší pokles – v Taliansku z 55 % na 48 %, v Česku z 47 % na 42 %. Zmena v štruktúre dopytu súvisí s klesajúcou ponukou naftových modelov, vyšším zastúpením nových typov pohonov medzi novými autami a zmenou regulačného prostredia, ktoré v niektorých krajinách zvýhodňuje hybridné a elektrické vozidlá cez daňové stimuly alebo prístup do mestských zón s nízkymi emisiami.
Pohľad na vývoj predaja podľa typu pohonu ukazuje aj nárast záujmu o hybridy a batériové elektromobily (BEV), predovšetkým v západnej Európe. V Rakúsku a Nemecku ich kombinovaný podiel presahuje 10 %, pričom v strednej a východnej Európe je tento trend pomalší – napríklad na Slovensku alebo v Poľsku predstavuje len 5 až 6 %. Zaujímavé však je, že platformy ako Carvago udávajú smer v rýchlosti transformácie: kým na tradičných trhoch klesol podiel dieselov v priemere o niekoľko percentuálnych bodov, na Carvago klesol v rovnakom období z 47 % na 33 % a podiel hybridov a elektromobilov sa zdvojnásobil z 11 % na 22 %.
„V sledovaných dátach jasne vidíme pozvoľný ústup naftových motorov aj na trhu jazdených áut. Je to logické vyústenie trendov z posledných rokov. Ponuka dieselov na trhu klesá a mnoho zákazníkov sa začína obzerať po modernejších a ekologickejších variantoch, či už kvôli nízkym emisiám, úspornejšej prevádzke alebo v niektorých krajinách nižším daniam,“ uvádza Viktor Holík, Country Manager Carvago Slovakia. Zároveň však upozorňuje, že nafta si naďalej drží silné postavenie v segmente väčších a viacúčelových vozidiel, kde motoristi oceňujú jej hospodárnosť a spoľahlivosť na dlhých trasách.
Táto dominancia nafty je viditeľná aj pri konkrétnych modeloch – napríklad Audi A6 Allroad v Česku, Ford Galaxy v Taliansku, Jaguar XF v Rumunsku či Volkswagen Sharan na Slovensku sa v drvivej väčšine prípadov predávajú v dieselových verziách. V týchto prípadoch dosahuje podiel dieselov na predajoch až 95 – 99 %, čo potvrdzuje, že pre niektoré typy vozidiel zostáva vznetový motor stále preferovanou voľbou.
Možno tak konštatovať, že európsky trh jazdených vozidiel prechádza obdobím prechodnej diverzifikácie. Na jednej strane sledujeme systematický ústup nafty v dôsledku zmien v ponuke a regulácii, na strane druhej však diesel ostáva relevantný v špecifických segmentoch a regiónoch. Online trhy ako Carvago pritom fungujú ako akcelerátor tejto transformácie, kde sa trendy prejavujú rýchlejšie a jasnejšie. Pre slovenských zákazníkov to znamená, že výber jazdeného auta sa čoraz viac bude odvíjať nielen od ceny a značky, ale aj od pohonu – a s rastúcou dostupnosťou hybridov a elektromobilov bude rozhodovanie stále komplexnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Vláda plánuje zrušiť ďalšie štyri sviatky: Tvrdí Progresívne Slovensko
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Už jedna šálka obľúbeného nápoja Slovákov môže oslabiť účinok antibiotík proti nebezpečným baktériám, tvrdia vedci
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Nemecký priemysel je v kŕči a čoraz viac prepúšťa. Najviac trpia automobilky, dôvody sú jasné
Slovenská vláda navrhla daň, ktorá nahnevala Trumpa. Ak ju schválime, dostaneme tvrdú odpoveď
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP