Ferrari si patentovalo motor, ktorý rúca fyziku. Legendárna V12 sa vracia s technológiou z iného sveta
Ferrari opäť posúva hranice inžinierskeho myslenia. Tentoraz však ide o niečo, čo by zrejme aj samotného Enza Ferrariho nechalo v nemom úžase. Talianska automobilka si totiž nechala patentovať úplne nový typ motora, ktorý využíva netradične tvarované oválne piesty. Tento nápad môže zásadne prepisovať pravidlá hry v oblasti spaľovacích motorov, píše o téme AutoGuide.
Výkonnejšia jednotka
Podľa patentu registrovaného v EÚ pod číslom 24197835.2, Ferrari vyvíja motor, v ktorom piesty namiesto klasického kruhového tvaru pripomínajú ovál – doslova teda vyzerajú ako pretekárska dráha slávnej série NASCAR. Tento tvar môže znamenať nižšie trenie, vyššiu účinnosť a kompaktné rozmery motora, čo otvára cestu k výkonnejším a zároveň efektívnejším jednotkám.
Tkto radikálny prístup by mohol znamenať zásadný prerod tradičného V12 motora. Hoci Ferrari nie je prvou značkou, ktorá sa pohrávala s myšlienkou oválnych piestov, rozdiel spočíva v samotnej orientácii a využití. Už v minulosti to skúšala Honda – najskôr v motoroch F1 a potom aj v krátkom období pri motocykloch. Ich oválne piesty boli predĺžené pozdĺžne kľukovému hriadeľu, čo umožnilo použiť až osem ventilov na valec namiesto tradičných štyroch, čím vznikol akýsi hybrid medzi štvortaktným motorom a V8.
Ferrari však ide opačnou cestou. Ich dizajn ukazuje piesty, ktoré sú predĺžené kolmo na kľukový hriadeľ. Výsledkom je motor, v ktorom sú valce umiestnené tesnejšie pri sebe, čo umožňuje skrátiť celkovú dĺžku pohonnej jednotky. V praxi by to mohlo znamenať, že Ferrari dokáže opäť umiestniť mohutný dvanásťvalec do stredu auta – teda za vodiča – bez toho, aby narušilo proporcie alebo muselo ustupovať od plánov na čiastočnú elektrifikáciu.
Pred takmer 30 rokmi
Netreba zabúdať, že Ferrari naposledy použilo takýto koncept v bežne dostupnom modeli ešte v roku 1996 – konkrétne v modeli F512M. Odvtedy sa dvanásťvalce objavovali už len v limitovaných kúskoch ako Enzo či LaFerrari. Nový dizajn však dáva nádej na návrat ikon ako Testarossa, prípadne predznamenáva vývoj pretekárskeho vozidla novej generácie – najmä ak by FIA opäť povolila vysokootáčkové atmosférické motory so syntetickým palivom, ako sa špekuluje.
Zaujímavosťou je aj samotný návrh kľukového hriadeľa a ojníc. Ferrari navrhuje riešenie, kde dva protiľahlé piesty zdieľajú jedno ložisko na kľuke. Tento jednoduchší mechanizmus môže okrem nižšej hmotnosti priniesť aj menší mechanický odpor, čo prispieva k vyššej účinnosti a kompaktnejšiemu formátu motora.
Ďalšou výhodou je znížený bočný pohyb piestu, čo opäť znižuje trenie medzi piestom a stenou valca. Patent dokonca ukazuje konštrukciu piestov s výraznými výrezmi po stranách, ktoré minimalizujú kontakt s valcom a tým ešte viac redukujú straty spôsobené trením.
Ferrari zároveň opakovane deklarovalo, že bude vyrábať motory V12 tak dlho, ako mu to legislatíva dovolí. A práve odvážne inovatívne riešenia, ako tento patent, môžu byť kľúčom k tomu, aby tieto legendárne agregáty prežili aj v ére elektrifikácie a prísnejších emisných predpisov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Prelom v medicíne: Našli baktériu, ktorá „žerie“ rakovinu
iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP