V tomto texte boli použité materiály TASR.

Americký prezident Donald Trump oznámil, že plánuje zavedenie 25 % cla na dovoz automobilov z Európskej únie. Tento krok by mohol tvrdo zasiahnuť výrobcov ako Volkswagen, Mercedes či Volvo, ktorí sa spoliehajú na americký trh. Podľa analytikov z agentúry Moody’s sa do USA ročne dováža približne 785 000 európskych áut v hodnote 44 miliárd dolárov, čo predstavuje významnú časť príjmov automobiliek.

Najväčší vplyv budú clá mať na nemecké značky, ktoré vyvážajú do USA hlavne svoje prémiové modely. Volkswagen vyrába luxusné autá Audi a Porsche výlučne mimo USA, pričom Audi má síce závod v Mexiku, no už dlhšie uvažuje o výrobe priamo v Spojených štátoch. BMW a Mercedes sa síce snažia situáciu zmierniť tým, že v USA už teraz vyrábajú populárne SUV modely, no stále do krajiny dovážajú sedany a iné vozidlá, čo ich vystavuje riziku dodatočných nákladov. Mercedes by mohol na clách stratiť až jednu miliardu eur.

Volvo, ktorého materskou spoločnosťou je čínsko-švédsky koncern, získava z USA približne pätinu svojich príjmov. Generálny riaditeľ Jim Rowan potvrdil, že firma sa pripravuje na možnosť premiestnenia výroby do iných častí sveta, aby minimalizovala dopady amerických ciel. Na druhej strane, britská luxusná značka Aston Martin sa vyjadrila, že ju clá až tak neovplyvnia, pretože zákazníci v tomto segmente sú ochotní zaplatiť vyššie ceny.

volvo volant
Mário Šimovič/FonTech

Trochu odlišná je situácia koncernu Stellantis, ktorý vznikol fúziou Fiat-Chrysler a francúzskeho PSA. Stellantis sa spolieha hlavne na americké modely, pričom z Európy do USA dováža len malé množstvo vozidiel, ako Fiat 500, Maserati či Alfa Romeo. Napriek tomu môže skupinu zasiahnuť prípadné narušenie dohody o voľnom obchode medzi USA, Kanadou a Mexikom (CUSMA), ktoré by skomplikovalo pohyb dielov a vozidiel medzi týmito krajinami.

Okrem európskych výrobcov by nové clá mohli ovplyvniť aj ďalších veľkých exportérov do USA, akými sú Japonsko a Južná Kórea. Po Mexiku sú práve tieto dve krajiny druhými najväčšími vývozcami áut do USA, pričom ich značky ako Toyota či Hyundai majú v Amerike silnú pozíciu.

Ak Trump svoje hrozby naplní, dôsledky pre automobilový priemysel budú obrovské. Automobilky sa budú musieť prispôsobiť buď presunom výroby, alebo zvýšením cien, čo môže ovplyvniť aj samotných spotrebiteľov.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP