Útočníci v snahe oklamať používateľov a získať od nich citlivé údaje využívajú rôzne metódy. Dokážu vytvoriť na prvý pohľad vernú kópiu webovej stránky s veľmi podobnou webovou adresou. Využívajú našu nevšímavosť a nepozornosť, za ktorú ale môžeme draho zaplatiť. Presvedčil sa o tom aj Slovák, ktorý kvôli phishingu takmer prišiel o 1 500 eur.

Zachránil ho systém banky

Slovák svoj zážitok s internetovým podvodom zverejnil na sociálnej sieti Reddit. Nechýbalo veľa a stal by sa obeťou phishingu pri nákupe rakúskej diaľničnej známky. Používateľ tradične hľadal oficiálnu stránku diaľničnej spoločnosti cez Google vyhľadávač.

Po niekoľkých odkazoch uvidel URL link „asfinag.at“, avšak nebola to oficiálna stránka. Keď na ňu klikol, neuvedomil si, že reálna adresa webovej stránky bola „asfinac.shop“. Používateľ sa tak dostal na podvodnú stránku, ktorá bola kópiou tej oficiálnej. Aj napriek prvým podozreniam, keď pri vypĺňaní údajov sa namiesto jeho e-mailovej adresy zobrazila iná adresa, pokračoval ďalej.

Pri platbe zadal číslo karty a zobrazil sa zvláštna overovacia stránka, zároveň však dostal aj notifikáciu ohľadne potvrdenia platby. Bez kontroly sumy a príjemcu platbu automaticky potvrdil.

hacker
Freepik

Používateľ tak mohol ľahko prísť o značnú časť peňazí, bankový systém však rozpoznal podozrivú platbu. „Na moje šťastie, transakciu a aj kartu zablokovali bankové systémy,“ uviedol používateľ na sociálnej sieti.

Ako postupovať v prípade zadania údajov na podvodnú stránku?

V rámci článku sme sa obrátili aj na VÚB banku a Slovenskú sporiteľňu, ktoré v prípade podvodu odporúčajú okamžite kontaktovať svoju banku.

„Klient by si mal zmeniť prístupové prvky a požiadať o znovuvydanie platobnej karty, ak poskytol aj tieto údaje. Pokiaľ došlo k realizácii neoprávnenej platby na základe údajov poskytnutých podvodníkom a prostriedky sa už nenachádzajú na účte klienta, šanca získať ich späť je nízka. Odporúčame ihneď kontaktovať banku,“ uviedol Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia prevencie podvodov, VÚB banky.

„Klient zadá reklamáciu na pobočke a vyplní žiadosť o sprostredkovanie vrátenia platby. Zároveň mu odporúčame kontaktovať políciu, banka následne poskytne OČTK plnú súčinnosť,“ vysvetlil Adamkovič.

„Banka vykonáva 24/7 transakčný monitoring operácii klientov realizovaných prostredníctvom elektronických distribučných ciest. Dedikované systémy na základe rôznych algoritmov vyhodnocujú určité neobvyklé parametre-anomálie v operáciách klienta. Buď platbu zablokujú, ak pôsobí ako veľmi riziková z pohľadu napr. sumy alebo účtu príjemcu, alebo ju alertujú, bez blokovania, na ďalšie posúdenie špecialistom, pokiaľ je vyhodnotená ako menej riziková,“ dodal.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Cyber

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP