Obavy zo spoľahlivosti a životnosti elektromobilov boli donedávna jedným z hlavných dôvodov, okrem dojazdu a ceny, prečo sa motoristi zdráhali prejsť na elektrický pohon. Nová štúdia publikovaná v Nature Energy však naznačuje, že moderné BEV už dosahujú porovnateľnú životnosť so spaľovacími motormi, upozorňuje NewAtlas.

Niektoré spaľováky prekonávajú

Výskumníci analyzovali takmer 300 miliónov záznamov z britských technických kontrol (MOT) v období od roku 2005 do 2022. Tieto údaje poskytli detailný pohľad na stav automobilov na britských cestách a umožnili porovnať ich životnosť podľa druhu pohonu.

Tímy z University of California San Diego, University of Birmingham, London School of Economics a University of Bern dospeli k záveru, že priemerná životnosť elektromobilov je 18,4 roka, čo je porovnateľné s benzínovými autami (18,7 roka) a vyššie ako pri dieselových modeloch (16,8 roka). Okrem toho elektromobily počas svojho životného cyklu v priemere najazdia až 199 500 km, čo je viac ako priemerné benzínové vozidlo rovnakej generácie.

 

V minulosti boli elektromobily menej spoľahlivé ako vozidlá so spaľovacím motorom. Rýchly vývoj technológie však prispel k zlepšeniu ich výdrže a spoľahlivosti, pričom každá nová generácia BEV vykazuje nižšiu mieru poruchovosti. Štúdia ukázala, že riziko zlyhania elektromobilov sa medziročne znižuje o 12 %, zatiaľ čo pri benzínových autách je to 6,7 % a pri dieselových modeloch len 1,9 %.

Prevádzkové náklady sú nižšie

Zatiaľ čo výroba elektromobilov má vyššiu uhlíkovú stopu kvôli ťažbe a spracovaniu batériových materiálov, ich dlhá životnosť umožňuje rýchlejšie kompenzovať tieto emisie. Ak sú nabíjané elektrinou z obnoviteľných zdrojov, ich celkový vplyv na životné prostredie je výrazne nižší ako pri spaľovacích motoroch.

BYD HAN elektromobil.
BYD Han

Elektromobily majú aj nižšie prevádzkové náklady. Podľa údajov Argonne National Laboratory sú náklady na údržbu BEV približne 0,06 USD na míľu (1,6 km), zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom je to 0,10 USD. K tomu sa pridávajú úspory na palive a rôzne vládne dotácie, daňové úľavy a výnimky z mýtnych poplatkov.

Koncom roka 2024 sme informovali aj o dôležitom rebríčku spoľahlivosti zameraný na modely predávané v Číne, kde skončil najhoršie zo štandardných modelov Dongfeng Fengshen. Z luxusných značiek na tom bol najhoršie Lexus. Tento rebríček však nutne nepoukazuje na spoľahlivosť v podobe, v akej ju poznáme a bral do úvahy napríklad aj zlyhávanie hlasového ovládania, ktoré využíva málokto.

Obavy z dojazdu zažehnané

Jedným z najväčších problémov starších elektromobilov bol dojazd, ktorý považovali mnohí záujemcovia za nedostatočný. Vývojom technológií sa však podarilo dojazd navýšiť bez toho, aby narástli ceny takýchto áut – práve naopak, ich ceny stále klesajú a dojazd je čoraz lepší. Bohužiaľ však dojazd lacných elektrických áut stále nie je ani zďaleka tak veľký, ako dojazd spaľovákov v rovnakej cenovej hladine.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP