Európsky automobilový sektor čelí čoraz väčším výzvam, ktoré ohrozujú jeho konkurencieschopnosť a stabilitu. Vysoké ceny energií, nákladná transformácia na elektromobilitu, strata pracovných miest a tvrdá konkurencia lacnejších ázijských výrobcov vytvárajú nepriaznivé podmienky pre tradičných hráčov v tomto odvetví. K tomu sa pridáva aj hrozba nových amerických ciel zo strany administratívy Donalda Trumpa, čo situáciu ešte viac komplikuje. Na tému upozornil portál EuroNews.

V reakcii na tieto výzvy Európska komisia spustila sériu konzultácií s kľúčovými predstaviteľmi priemyslu s cieľom nájsť efektívne riešenia na podporu inovácií a zachovanie konkurencieschopnosti európskych výrobcov automobilov.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen zdôraznila potrebu posilnenia inovačného potenciálu európskych podnikov. „Základnou otázkou je, čo ešte chýba na uvoľnenie inovačnej sily európskych spoločností,“ vyhlásila.

Sigrid de Vries, generálna riaditeľka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), upozornila na naliehavosť situácie. Podľa nej je nevyhnutné, aby sa Európa stala globálne konkurencieschopnejšou a dokázala držať krok s Čínou a USA. „Musíme uvoľniť inovačnú kapacitu priemyslu, pričom musíme zároveň urobiť výrobu v Európe dostupnejšou a ziskovejšou,“ uviedla. Zdôraznila, že znižovanie nákladov na energie a zjednodušenie regulačných procesov sú kľúčovými faktormi. „Musíme zefektívniť povoľovacie procesy a odstrániť prekážky, ktoré brzdia pokrok. Regulácie by mali menej diktovať a viac motivovať rast.“

elektromobilita mýty
FonTech/Unsplash

Plán nestačí, je potrebná konkrétna akcia

Európsky automobilový priemysel je jedným z pilierov hospodárstva regiónu – zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a ročne vyprodukuje 15 miliónov vozidiel. Podieľa sa na 7 % HDP EÚ, čo len podčiarkuje jeho význam.

Európska komisia plánuje predstaviť akčný plán 5. marca, ktorý by mal načrtnúť opatrenia na riešenie problémov v sektore. De Vries však varuje, že samotný plán nestačí: „Budeme mať akčný plán o pár týždňov, ale to je stále len plán. Potrebujeme reálnu akciu.“ Očakáva sa, že plán prinesie konkrétne kroky, ktoré pomôžu znížiť náklady, zjednodušiť regulácie a podporiť inovácie.

Sporná otázka čínskych ciel

Jedným z najdiskutovanejších problémov je plánovaná fáza zákazu predaja nových automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035. Hoci je tento cieľ súčasťou zelenej stratégie EÚ, jeho realizácia so sebou prináša obrovské ekonomické a sociálne náklady.

Ďalšou výzvou sú clá na elektromobily vyrábané v Číne. Cieľom je chrániť európskych výrobcov pred lacnejšími ázijskými konkurentmi, avšak zavedenie týchto ciel môže mať aj negatívne dôsledky. Mnohé európske automobilky totiž závisia od čínskych komponentov a dodávateľských reťazcov, čo by mohlo viesť k zvýšeniu výrobných nákladov.

čínske elektromobily clá EÚ
TASR/BYD (úprava redakcie)

Riešenie týchto otázok nebude jednoduché, keďže akékoľvek opatrenia musia získať podporu všetkých 27 členských štátov EÚ a Európskeho parlamentu. Nájsť spoločnú reč bude kľúčové pre zabezpečenie budúcnosti automobilového priemyslu v Európe.

V nasledujúcich týždňoch sa ukáže, či Európa dokáže prijať potrebné opatrenia na zvládnutie týchto výziev a udržať si svoju pozíciu lídra v globálnom automobilovom priemysle.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP