Takýto zážitok som nečakal. Nová Cupra je dokonalé SUV so silným motorom, sklame len kontroverzná vec
Cesty sú dnes zaplavené SUV a crossovermi rôznych značiek, výkonov a dizajnov. Len máloktoré z nich ale dokážu zaujať hneď na prvý pohľad a priniesť skutočný zážitok z jazdy. Novinka Cupra Terramar vytŕča z radov všednosti. Ak navyše sadneš za volant najvýkonnejšej verzie VZ s výkonom až 265 koní, pojem „SUV“ dostane v tvojich očiach úplne nový rozmer.
Cupra je moja srdcovka a asi sa zhodnem s viacerými fanúšikmi áut, že robí jednoznačne najkrajšie autá z celého koncernu. Ak ale k tomu pridáš športové vlastnosti, ktoré verzia VZ rozhodne má, razom máš pred sebou ostré auto ako na steroidoch, ktoré je v bežnom svete rovnako praktické, ako Tiguan či Karoq, no v tom „zábavnom svete“ ti dopraje zážitok z jazdy, aký ti koncernové dvojičky ponúknu len ťažko.
Španielsky temperament pretavený do dizajnu
Cupra Terramar VZ si okamžite získa pozornosť svojím agresívnym vzhľadom. Predná maska s výrazným logom Cupra, ostré línie karosérie a bronzové detaily mu dodávajú športový charakter, ktorý sa nestráca ani pri tak veľkom a skutočne praktickom SUV. Na testovanom modeli dominovali veľké 20-palcové disky kolies, ktoré spolu s Matrix LED svetlami podčiarkujú prémiový vzhľad.
Dizajn auta je nielen estetický, ale aj funkčný. Aerodynamické línie zlepšujú stabilitu pri vyšších rýchlostiach, zatiaľ čo proporcie vozidla (dĺžka 4,5 metra) ho robia ideálnym pre mestské aj diaľničné jazdy. Farebné prevedenia ako matná sivá či metalická čierna dodávajú vozidlu moderný a sofistikovaný nádych.
Komfortný a športovo ladený kokpit
Interiér Terramaru je rovnako kombináciou športového štýlu a funkčnosti. Dominantným prvkom je 12,9-palcový dotykový displej infotainmentu orientovaný na vodiča. Cupra používa vlastnú grafickú nadstavbu rozhrania, ktorá podčiarkuje športový charakter celej značky.
To isté platí aj o 10,25-palcovom digitálnom prístrojovom paneli. Príjemným prekvapením je voliteľný audiosystém Sennheiser s 12 reproduktormi a výkonom 390 W. Dlhodobo považujem za špičku v tomto smere audiosystémy Burmester v Mercedesoch, no Sennheiser sa naň výrazne doťahuje a v rámci koncernu je jednoznačne to naj.
V Terramare ma tiež zaujalo ambientné podsvietenie, ktoré môže byť viacfarebné, čím sa Španieli opäť líšia od koncernu a ich fádnych jednofarebných pásikov. Podsvietenie v tomto prípade vyzerá naozaj prémiovo a opäť dotvára už tak športový charakter auta.
Športové sedadlá čalúnené alcantarou poskytujú výbornú oporu pri dynamickej jazde a sú pohodlné aj na dlhších trasách. Volant s integrovaným ovládaním režimov jazdy a tlačidlom štartovania motora opäť dodáva Terramaru športový charakter. Dostatok miesta je aj vzadu, koniec koncov, proporčne ide stále o veľmi podobné auto VW Tiguan.
Cupra Terramar je najštýlovejšie rodinné SUV z koncernu VW
265 koní s umelým zvukom
Pod kapotou Terramaru VZ pracuje dobre známy motor EA888 štvrtej generácie – dvojlitrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 265 koní (195 kW) a krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých štyroch kolies (4Drive). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za pôsobivých 5,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 243 km/h.
Jazdné režimy umožňujú prispôsobiť charakteristiku vozidla podľa preferencií vodiča. Režim Cupra prináša ostrejšie reakcie motora, tuhšie nastavenie podvozku a presnejšie riadenie. Musím povedať, že rozdiely v nastavení celého auta boli naozaj citeľné, najmä ak si porovnám skok z režimu Comfort do režimu Cupra. Terramar v najostrejšom režime jazdí ako nejaký hot-hatch a nie ako priestranné rodinné SUV.
Adaptívne tlmiče (DCC) zabezpečujú výbornú rovnováhu medzi komfortom a športovou jazdou. Auto pôsobí agilne aj napriek svojej hmotnosti 1 798 kg. Riadenie je presné a dobre vyvážené, vodič presne vie, čo sa deje medzi kolesami a asfaltom.
Daň za výkon a pohon všetkých kolies
Cupra Terramar VZ sa prezentuje ako dynamické SUV, čo sa samozrejme odzrkadľuje aj na spotrebe. V mestskom prostredí som zaznamenal spotrebu 11,6 litra na 100 kilometrov. Táto hodnota je síce vyššia, no treba brať do úvahy chladnejšie počasie a fakt, že jazda pozostávala prevažne z kratších trás, kde motor nemal dostatok času na optimálne zohriatie.
Na diaľnici sa však situácia výrazne zlepšila. Pri ustálenej rýchlosti 130-135 km/h si Terramar vypýtal 8,7 litra na 100 kilometrov. Na SUV s výkonom 265 koní a pohonom všetkých štyroch kolies ide o slušnú hodnotu, aj keď ostatné ponúkané motorizácie na tom budú určite lepšie.
Spotreba však naplno odráža charakter vozidla. Aj ja som s ním jazdil dynamickejšie než jazdím obvykle, ale samotné auto k tomu vodiča doslova nabáda. Jedným z mála sklamaní je však umelý zvuk motora vychádzajúci z reproduktorov. Pri aute tejto kategórie by som očakával autentický zvuk motora namiesto syntetického „burácania“. Viem, že dvojlitrový štvorvalec toho hluku veľa nenarobí, no toto nie je práve najideálnejšie riešenie.
Záver
Cupra Terramar VZ je pre podľa mňa dokonalé SUV, ktoré spája športový charakter s praktickosťou každodenného používania. Jeho silný benzínový motor ponúka dynamický zážitok z jazdy, zatiaľ čo interiér poskytuje vysoký komfort a moderné technológie. Spotrebou paliva ma síce až tak neohúril, no je to daň za 265 koní pod kapotou. Ja osobne by som ale radšej siahol po plug-in hybridnej verzii, ktorá na elektrinu prejde viac ako 100 km na jedno nabitie.
Terramar VZ je ale dôkazom, že Cupra vie vytvoriť auto praktické auto, ktoré má dušu a charakter. Auto, ktoré nie je fádne a nestráca sa medzi desiatkami ďalších konkurentov. Auto vhodné pre rodiny aj nadšencov dynamickej jazdy.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Američan cez Google odhalil tajnú čínsku základňu. Pri pobreží skrývajú jadrové zbrane
4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 9 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Po 100 rokoch to dokázali. Fyzikom sa podaril chytiť „nepolapiteľný“ jav
Má 240 ton a nebojí sa ničoho. USA ukázali Východu triumf námorných bitiek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Wagnerovci rozbehli netradičný biznis v Afrike: Smäd miestnych majú premieňať na zisky pre Putinových mužov
Vysoký tlak trápi až 30 % dospelých: Zabudni na diétu bez soli, tieto potraviny okamžite zaraď do jedálnička
Za teroristický útok mal dostať 10-tisíc a luxusné auto: Zo 17-ročného tínedžera sa stal obvinený sabotér
Polícia preveruje deepfake video s najvyššími predstaviteľmi SR: „Satira má svoje zákonné hranice“
Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o desiatky eur. Minister Tomáš plánuje zvýšiť dôležité príspevky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Ponúkajú neprekonateľnú kvalitu. Toto je TOP 10 smartfónov s najlepším fotoaparátom
- Poslali sme ho do boja o Oscarov. Úspešný film zo Slovenska mieri na obrazovky, ukazuje naše temné dejiny
- Musk má na krku ekologický škandál. Obišiel zákon a ľudí vystavil 35 turbínam s toxickým plynom
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Na Mars sa dostaneme za pár sekúnd. Priekopnícky pohon je reálny, hlásia vedci
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Ponúkajú neprekonateľnú kvalitu. Toto je TOP 10 smartfónov s najlepším fotoaparátom
- Z nenápadného seriálu je megahit. Novinka s Tomom Hardym prepisuje rekordy a chystá sa na Slovensko
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Na Mars sa dostaneme za pár sekúnd. Priekopnícky pohon je reálny, hlásia vedci
- Ponúkajú neprekonateľnú kvalitu. Toto je TOP 10 smartfónov s najlepším fotoaparátom
Registrácie nových áut na Slovensku klesli. Najviac sa darilo milovanej značke
Čínske autá dobýjajú svet. EÚ a USA brzdia vlastných výrobcov, bude ešte horšie
Historický moment: Cena zlata prvýkrát prekročila hranicu 3300 USD za uncu
Rusi majú dôvod na paniku. Nemci chcú dať Ukrajine smrtonosné rakety, ktoré doteraz boli tabu
Slovensko a Chorvátsko posilnia spoluprácu. Fico vyzval na obnovu tranzitu plynu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Wagnerovci rozbehli netradičný biznis v Afrike: Smäd miestnych majú premieňať na zisky pre Putinových mužov
Vysoký tlak trápi až 30 % dospelých: Zabudni na diétu bez soli, tieto potraviny okamžite zaraď do jedálnička
Za teroristický útok mal dostať 10-tisíc a luxusné auto: Zo 17-ročného tínedžera sa stal obvinený sabotér
Polícia preveruje deepfake video s najvyššími predstaviteľmi SR: „Satira má svoje zákonné hranice“
Tisíce Slovákov si mesačne prilepšia o desiatky eur. Minister Tomáš plánuje zvýšiť dôležité príspevky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené