Čoraz viac ľudí si obľúbilo nakupovať cez e-shopy a platiť platobnými kartami, ktoré manuálne zadávame. Tento spôsob platenia však môže byť aj nebezpečný, pretože ak zadáme svoje platobné údaje napríklad na podvodnú stránku, môžeme o svoje financie ľahko prísť. Spoločnosť Mastercard na margo toho oznámila, že do roku 2030 plánuje v Európe zaviesť jednotné riešenie pre online platby, ktoré nahradí manuálne zadávanie údajov.

Zraniteľnosť manuálneho zadávania

Podľa prieskumu E-Shopper Barometer, na internete nakupuje až 80 % ľudí na Slovensku. S online nákupmi sú spojené aj online platby, pretože je oveľa pohodlnejšie zaplatiť za svoju objednávku kartou. Pri zadávaní však poskytujeme citlivé údaje, ktoré môžu byť zneužité.

Po novom Mastercard chce úplne zmeniť spôsob platenia kartou a prináša novinku v podobe „tokenizácie“. Technológia nahrádza 16-miestne číslo, ktorý sa bežne používa pri online platbách. Skutočné údaje o karte sa však po novom nahradia kódmi, čím sa minimalizuje riziko ich zneužitia pri prípadnom hackerskom útoku. Navyše, spoločnosť chce, aby sa online platby kartou stali nielen bezpečnejšie, ale aj pohodenejšie.

„Dnes, keď nakupujete osobne, stačí priložiť kartu alebo mobilné zariadenie k čítačke a behom zlomku sekundy sú vaše údaje overené a transakcia schválená. Online platby by mali byť rovnako jednoduché, bezpečné a pohodlné ako v kamenných obchodoch,“ uviedol  Jorn Lambert, riaditeľ produktového oddelenia Mastercard.

Implementácia do roku 2030

„Preto spolupracujeme s bankami, fintech spoločnosťami, obchodníkmi a ďalšími partnermi na postupnom odstránení manuálneho zadávania údajov z kariet pri e-commerce v Európe do roku 2030,“ vyhlásil Lambert.

Pre používateľov tokenizácia prináša viaceré výhody. Ak napríklad dôjde k vypršaniu platnosti karty, token, ktorý sa používa na predplatné služieb ako Netflix, sa automaticky aktualizuje. Nebude nutné manuálne meniť údaje v jednotlivých aplikáciách či na weboch. Technológia bola zavedená v roku 2013 a podľa spoločnosti dnes už tvorí približne 25 % všetkých transakcií Mastercard na svete, pričom jej používanie každoročne rastie o 50 %.

Mastercard zavádza aj riešenie Click to Pay, ktoré odstráni potrebu opakovaného zadávania údajov o karte. Banky budú môcť túto funkciu automaticky aktivovať pre svojich klientov, čím sa online platby stanú rýchlejšie a intuitívnejšie. Spoločnosť zavádza aj prístupové kódy (passkeys), ktoré využívajú biometrickú autentifikáciu, akú už dnes poznáme zo smartfónov a odstraňujú potrebu pamätať si heslá alebo zadávať jednorazové kódy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú