Južná Kórea v posledných týždňoch zažila sériu požiarov elektromobilov v podzemných parkoviskách. A hoci šlo len o niekoľko incidentov, v krajine to vyvolalo obavy. Preto chce Hyundai Motor Group nasadiť do boja proti požiarom hasičského robota. Informuje o tom portál InsideEVs.

Požiare zasiahli elektromobily Mercedes-Benz EQE, Kia EV6 a Tesla Model X v okolí Soulu v priebehu pár týždňov. Jedná sa len o niekoľko vozidiel, avšak dym z požiaru Mercedesu poškodil 140 áut a poslal dve desiatky ľudí do nemocnice. Všetky incidenty mali jedno spoločné – boli mimoriadne náročné na uhasenie. Väčšina Kórejčanov v mestských oblastiach žije vo výškových budovách a požiar v podzemí predstavuje vážnu hrozbu. V dôsledku týchto požiarov došlo aj ku poklesu predaja elektromobilov.

Hasičský robot Hyundai. Zdroj: InsideEVs

Hyundai nasadí robota

Hyundai podľa správy Kórejskej tlačovej agentúry Yonhap začala spolupracovať s Národnou agentúrou krajiny na vývoji a nasadení diaľkovo ovládaného hasičského vozidla. Podľa ilustrácii by sa malo jednať o šesťkolesové červené vozidlo pripomínajúce tank. Robot by mal byť vybavený vodnými kanónmi a tiež by mal mať zvýšenú odolnosť voči teplu. Robot je údajne postavený na existujúcej viacúčelovej bezpilotnej platforme od Hyundai Rotem, priemyselnej divízie spoločnosti. Zatiaľ však nie sú dostupné bližšie informácie o veľkosti batérie, dojazde alebo rýchlosti nabíjania. Testovanie by malo prebehnúť v druhej polovici budúceho roka a do prevádzky by sa mal dostať v roku 2026.

Problémové hasenie batérií

Podľa štatistík sa požiare elektromobilov vyskytujú oveľa menej často ako požiare automobilov na benzín. Problémom je však ich uhasenie. Lítium-iónová batéria pri požiari môže dosiahnuť teplotu až 5 000 stupňov Fahrenheita (cca 2 760 stupňov Celzia), čo predstavuje pre hasičov vysoké nebezpečenstvo. Uhasenie týchto batérií navyše vyžaduje obrovské množstvo vody a ďalšie látky na spomalenie horenia. Navyše, keď sa požiar vyskytne v hustom zastavanom podzemnom parkovisku, priestor na pohyb je obmedzený. Dym tak rýchlo zaplní priestor, teplo sa zadrží a požiar sa rýchlo rozšíri aj na ďalšie autá.

Transparentnosť batérií

Kórejská vláda nechce zaviesť len roboty, ale aj pravidlá transparentnosť batérií, aby budúci majitelia elektromobilov vedeli, čo sa presne nachádza v batérii a odkiaľ pochádzajú. V súčasnosti je niekedy obťažné zistiť, kto batérie vyrába a odkiaľ sú jednotlivé komponenty. Po požiare Mercedesu sa vyšetrovaním zistilo, že bol spätý s batériou od spoločnosti Farasis a niektorí Kórejčania začali obviňovať Čínu ako možného pôvodcu týchto incidentov.

Avšak zatiaľ neexistujú dôkazy, ktoré by naznačovali, že by čínske automobilové batérie boli menej bezpečné. Transparentnosť batérii by mala zákazníkom uľahčiť kúpu elektromobilu. Zákazníci budú informovaní, ktoré batérie môžu predstavovať väčšie riziko než ostatné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú