Suborbitálne lietadlo Mk-II Aurora od spoločnosti Dawn Aerospace je pripravené presvedčiť celý svet o svojich schopnostiach. Najnovšie totiž získalo dôležité povolenie od Civil Aviation Authority na Novom Zélande.

Tento krok umožňuje lietadlu uskutočňovať testovacie lety pri neobmedzených rýchlostiach a výškach až 80 000 stôp (24,3 km). To z neho môže urobiť prvý súkromne financovaný bezpilotný lietajúci stroj, ktorý prekoná rýchlosť zvuku. Na tému upozornil portál NewAtlas.

„Podľa našich najlepších vedomostí by to bol prvý súkromne financovaný UAV, ktorý prelomil zvukovú bariéru,“ cituje portál Interesting Engineering Stefana Powella, riaditeľa firmy.

Pripravené dosiahnuť rýchlosť a výšku, o akej sa nám nesnívalo

Prvé testovacie lety Mk-II Aurora sa uskutočnili v roku 2021, kedy lietadlo používalo náhradné prúdové motory. Ako sme ťa informovali v samostatnom článku, minulý rok lietadlo úspešne vykonalo svoju experimentálnu misiu, pri ktorej bol na pohon použitý raketový motor.

„Tieto lety boli pre Dawn Aerospace monumentálnym míľnikom a výsledok rokov tvrdej práce nášho tímu. Po vykonaní týchto testov v troch dňoch veríme, že je Mk-II najrýchlejšie opakovateľne použiteľným lietadlom s raketovým pohonom v prevádzke,“ vyhlásil v tom čase Powell.

Dawn Aerospace

Od tej doby však lietadlo Mk-II Aurora prešlo mnohými vylepšeniami a viac než 50 letovými testami. S najnovšou certifikáciou CAA je Mk-II pripravené dosiahnuť rýchlosti a výšky, ktoré žiadne lietadlo vzlietajúce z dráhy predtým nedosiahlo, vrátane legendárneho SR-71 Blackbird.

„Pri plnom výkone bude Mk-II lietať 2,5-krát rýchlejšie ako akékoľvek predchádzajúce lietadlo, ktoré vzlietne z dráhy, vrátane súčasného držiteľa rekordu SR-71 Blackbird ,“ dodal Powell.

V nadchádzajúcich testoch, ktoré by mali prebiehať od júla do septembra tohto roka, má totiž spoločnosť za cieľ dosiahnuť rýchlosť Mach 1,1 a to vo výške 70 000 stôp (21,3 km).  Ďalším dôležitým cieľom je ukázať opätovnú použiteľnosť lietadla tým, že vykoná dva lety v jeden deň.

Dawn Aerospace

Generálny riaditeľ Stefan Powell zdôraznil, že toto schválenie znamená začiatok novej éry pre Mk-II. Cieľom je, aby Mk-II prekročilo Mach 3 a dosiahlo výšku 100 km, pričom bude schopné vykonávať viac letov denne.

Dawn Aerospace nie je sama

Mk-II však nie je ani zďaleka konečným cieľom spoločnosti. Tým je až Mk-III – raketové lietadlo, ktoré dokáže vyniesť na obežnú dráhu druhý stupeň rakety s družicou a následne sa vrátiť na pristávaciu dráhu. Ide tak o ďalší opakovateľne použiteľný transport, podobný rakete Falcon 9, avšak s poriadne odlišným prístupom k celému procesu.

Dawn Aerospace

Spoločnosť Dawn Aerospace však nie je v oblasti vývoja komerčných raketoplánov úplne sama. Na čomsi podobnom pracuje napríklad aj Sierra Nevada Corportaion, ktorá vyvíja už legendárny Dream Chaser.

Ten pôvodne súťažil o kontrakt s NASA proti kozmickej lodi Dragon spoločnosti SpaceX, bohužiaľ však neuspela. Firma sa tohto stroja napriek tomu nevzdáva.

Nákladná verzia unesie 5 500 kg, verzia s posádkou zase až 7 astronautov. To je obzvlášť zaujímavé číslo, keďže kapacitu 7 astronautov mal aj starý Raketoplán, ktorý bol ale obrovský. Samozrejme, ten dokázal naraz s astronautmi odniesť aj veľký náklad v podobe Hubblovho vesmírneho teleskopu alebo modulov Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP