Európska únia stále prichádza s novými pravidlami. Tieto zmeny ovplyvňujú mnoho oblastí, no elektromobilita je teraz na vrchole. Od roku 2035 plánuje EÚ zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom. Nové autá budú musieť byť úplne bezemisné, ako sú napríklad elektromobily.
Elektromobily však čakajú ďalšie výzvy. Musia spĺňať množstvo kritérií, aby sa dostali na cesty. Agentúra Reuters nedávno upozornila na jedno z najnovších kritérií, ktoré pridáva ďalšie požiadavky pre elektrické vozidlá.
Prvé auto s batériovým pasom
Volvo prišlo s veľkou novinkou. Táto švédska automobilka sa stáva prvým výrobcom áut na svete, ktorý bude zavádzať tzv. batériový pas pre svoje elektromobily. Tento dokument ti prezradí všetko o batérii v aute – od pôvodu surovín až po obsah recyklovaných materiálov a uhlíkovú stopu.
Čo sa týka modelov, prvým autom s batériovým pasom bude SUV EX90. Volvo tvrdí, že výroba tohto modelu začne už čoskoro. Takže ak máš záujem o nové Volvo, môžeš očakávať, že ti poskytne všetky podrobné informácie.
Batériový pas nevznikol len tak sám od seba. Volvo ho vyvinulo spolu s britským startupom Circulor. Tento startup používa technológiu blockchain na sledovanie dodávateľských reťazcov. Vytvárali ho viac ako päť rokov, aby bol čo najdokonalejší.
Predpríprava na prechod na elektromobilitu
Batériové pasy budú fungovať ako bežné pasy pre ľudí. Volvo ich nezavádza len tak pre nič za nič. Od februára 2027 budú povinné pre všetky elektrické autá v EÚ.
Vanessa Butaniová, ktorá vedie globálnu udržateľnosť v spoločnosti Volvo, vysvetlila, že firma zavádza batériové pasy s predstihom troch rokov, aby ukázala svoju transparentnosť zákazníkom. Toto je tiež príprava na veľkú zmenu – úplný prechod na elektromobilitu od roku 2030.
Butaniová tiež zdôraznila, že pre Volvo je kľúčové udržať si vedúcu pozíciu v elektromobilite. Chcú to dosiahnuť aj cez model EX90, ktorý čoskoro začnú vyrábať v závode v Charlestone v USA. Zákazníci v Severnej Amerike a Európe ho môžu očakávať od druhej polovice tohto roka.
Ako batériový pas funguje?
Batériový pas sa nebude týkať len tohto nového modelu. Podľa Butaniovej sa časom stane štandardom pre všetky elektrické autá Volvo. Aktuálne je projekt v prípravnej fáze, čo znamená, že pas ešte nie je kompletný. Automobilka plánuje predstaviť jeho úplnú verziu neskôr regulačným orgánom.
Každé Volvo bude mať v pase informácie o zdravotnom stave batérie. Tieto údaje budú kľúčové pre odhad hodnoty ojazdeného elektromobilu. Volvo tiež musí detailne sledovať materiály v celom dodávateľskom reťazci a pochopiť ich pôvod.
Povinnosť bez výnimiek na území EÚ
Ako sme teda už spomenuli, EÚ od roku 2027 zavedie povinnosť mať batériový pas pre každý nový elektromobil, ktorý sa bude predávať na jej území. A keďže od roku 2035 sa budú môcť predávať iba nové elektromobily, batériový pas sa stane nevyhnutnosťou pre všetkých motoristov.
Na druhej strane, v USA sa o batériovom pase zatiaľ veľa nehovorí. Napriek tomu by mal aj tam veľký prínos. Výrobcovia by mohli preukázať, že spĺňajú podmienky na získanie dotácií podľa tamojšieho zákona o znížení inflácie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
Tomuto superšportiaku neunikne žiaden spaľovák. Dubajská polícia dostala elektrickú beštiu ikonickej značky
Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Hlavný ruský vyjednávač: Sme pripravení bojovať navždy. So Švédskom to trvalo 21 rokov
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- ČERNÁK je len začiatok. Toto sú najočakávanejšie slovenské filmy roka
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Zmrznuté svetlo môže vysvetliť temnú hmotu. Nová teória prevracia fyziku naruby
- RECENZIA: Nič brutálnejšie v kine tento rok neuvidíš. Po rokoch sa vracia kultová hororová séria
- Hollywoodska legenda je späť. Rambo hlási úplne novú podobu, ukáže peklo vo Vietname
-
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Hollywoodska legenda je späť. Rambo hlási úplne novú podobu, ukáže peklo vo Vietname
- Výrazne šetrí palivo, no vodiči ju vraj nenávidia. Táto automatická funkcia v autách má dostať veľké vylepšenie
- ČERNÁK je len začiatok. Toto sú najočakávanejšie slovenské filmy roka
- Neprežije nič na 8000 m2. Najlepšiu zbraň Ukrajiny závidí aj Rusko, v panike z nej minuli najdrahšie rakety
-
- Potupa neutícha: Odhalili, čo poháňa ruské kamikadze drony
- Vedci neverili vlastným očiam. 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto
- TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
- Astronómovia neverili vlastným očiam. V ďalekej galaxii spozorovali zvláštny disk
- AKTUÁLNE: Obľúbená služba Slovákov sa stala obeťou útoku. Hacker napadol 89 miliónov účtov a odcudzil údaje
Drony zaútočili v noci, padla rekordná salva. Kyjev čelil peklu
Slová analytikov dávajú nádej. Kedy budeme tankovať lacnejšie?
Únosy detí v Bratislave sú hoax, upozorňuje polícia
Energia zo zabudnutého miesta: Švajčiari chcú elektrinu vyrábať priamo pod vlakmi
Každý kus žuvačky púšťa stovky mikroplastov, varujú vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
VIDEO: Na juhu Slovenska vyrástlo „malé more“ za 1,5 milióna eur. Prvý deň ponúka vstup zadarmo pre všetkých
MAPA: Slovensko zasiahnu silné búrky a lejaky. Tieto oblasti sú kritické, varujú meteorológovia
Černák po 27 rokoch pred súdom: O jeho podmienečnom prepustení rozhodnú v Leopoldove
Hlavný ruský vyjednávač: Sme pripravení bojovať navždy. So Švédskom to trvalo 21 rokov
Vytiahli sme postupovú kalkulačku: Slováci môžu postúpiť aj v prípade, že už nevyhrajú (VÝPOČET)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené