Či už sa nám to páči alebo nie, autá typu SUV momentálne dominujú európskemu trhu. Výrobcovia preto prinášajú rôzne modely s týmto typom karosérie a tie pritom dokonca ani nemusia mať žiadne terénne vlastnosti. Častokrát majú iba vyššiu svetlú výšku, sú priestrannejšie, no zároveň majú pohon iba jednej nápravy, čo rozhodne nemôžeme považovať za terénne, respektíve „úžitkové“ auto.

Moderné autá v karosárskom prevedení nemusia byť dokonca ani veľké, niektoré crossovery majú dĺžku len okolo 4,2 metra. No a niektoré z nich dokonca prichádzajú v mimoriadne atraktívnom, športovejšom prevedení SUV kupé. Do tej poslednej kategórie patrí aj Renault Arkana, ktorá teraz prichádza s faceliftom. Predfaceliftová generácia mala niekoľko nedostatkov. Väčšinu z nich sa automobilke podarilo odstrániť, no žiaľ, niektoré v Arkane zostali.

Stále však platí jedna zásadná vec, a to, že ide o najlacnejšie SUV kupé, aké si môžeš na našom trhu kúpiť. S novým, sviežim dizajnom vyzerá Arkana ešte lepšie hybridnú verziu môžeš mať stále pod 30 000 €.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aké zmeny priniesol facelift oproti pôvodnej Arkane
  • Kam sa posunula po motorickej stránke
  • Ako sú na tom spotreby v rôznych podmienakch
  • Kde kotví najväčší nedostatok modelu z roku 2024
  • Čím si ma Arkana aj dnes získala

Arkana bola vôbec prvým modemom francúzskej automobily, ktorý prišiel s unikátnym hybridným pohonom E-Tech Full Hybrid. Facelift dostal pôvodnú motorizáciu, ktorú tvorí 1,6-litrový benzínový štvorvalec bez turba. Výkon spaľovacej jednotky je 96 koní, no dopĺňa ju až dvojica elektromotorov, respektíve ide o 48-koňový elektromotor a 20-koňový štartér-generátor. Kombinovaný výkon celej sústavy činí 140 koní.

Rovnaká je aj prevodovka. Multimódová jednotka má opäť 4+2 prevodové stupne, pričom pre elektromotor sú k dispozícii dva a spaľovací motor spomínané štyri. Arkana pred faceliftom trpela na takzvaný „vysávačový“ efekt. Po zošliapnutí plynového pedála auto podradilo a motor sa dostal do vysokých otáčok. Do kabíny sa výrazne prenášal hluk od motora, no zároveň sa auto nijak extra nebralo vpred.

Vysávačový efekt pri novej verzii zredukovaný na minimum. Možno je to úpravou softvéru riadiacej jednotky, možno aj lepším odhlučnením motorového priestoru od kabíny. Výkon sa ale, žiaľ, nijak zásadne nezlepšil a pri vyšších rýchlostiach aj facelifotvaná Arkana stráca dych. To však nemení nič na tom, že na bežné jazdenie a predovšetkým jazdenie v meste, sú výkon a dynamika maximálne dostatočné.

Renault má totižto aj lepši E-Tech motor, no ten sa dostáva do novších, respektíve prémiovejších modelov ako Austral, Rafale či Espace. Prekvapivo ten lepší motor má iba 1,2-litrový benzín, ktorému však pomáha turbo.

Spať ale k Arkane. Softvérovo, a možno aj technicky, je E-Tech Full hybrid oproti predfaceliftu rozhodne vylepšený, nakoľko aj samotné radenie prevodových stupňov je oveľa hladšie a auto pri preraďovaní nekope.

Upravili sa aj spotreby. S faceliftom som dokázal v meste jazdiť so spotrebou až 6,5 l/100 km, čo je oproti 5 litrom v predchádzajúcom teste zásadný rozdiel. Priznám sa však, že teraz som častejšie jazdil po bratislavských obchvatoch a celkovo profil mestských jázd bol náročnejší.

Renault Arkana je najdostupnejšie SUV kupé na trhu s cenou do 30 000 €

Zároveň sa však upravila aj diaľničná spotreba a tentokrát smerom k lepšiemu. Aj pri tempomate nastavenom na 130 km/h bola priemerná spotreba iba 6,2 l/100 km. Pri priemernej 120-ke nebol rozdiel nijak zásadný a spotreba sa dostala na rovných 6 l/100 km. Vyzerá to teda tak, že automobilka úpravami „vyrovnala“ spotreby a v zásade je teda jedno, kde a ako s Arkanou jazdíš, vždy budeš mať spotrebu okolo 6 l/100 km.

V interiéri je to „stará známa pesnička“ no to je len a len dobre. Už predfacelift ma nesmierne očaril tým, ako vyzerá auto za 30 000 eur z vnútra a aké ponúka technológie, no a v tomto smere sa po facelifte nič nezmenilo.

Pochopiteľne v Arkane nemôžeme hľadať žiadnu kožu, kov či iné prémiové materiály, no Renault dokázal, že aj s použitím dostupnejších materiálov sa dá vytvoriť naozaj oku lahodiaci kokpit.

Nechýbajú mäkčené plochy, ambientné osvetlenie a či drevený dekor palubnej dosky. Dobe displejov podľahol aj Renault, pred vodičom sa preto nachádza 10,2″ prístrojový panel. Stredová obrazovka, ktorá je orientovaná na výšku, má veľkosť 9,3″. Tu dodám azda len to, že je škoda, že Renault už Arkanu nevybavil novým systémom OpenR Link s operačným systémom Android Automotive.

Funkcie ako Android Auto či Apple CarPlay tu síce fungujú a to dokonca aj bezdrôtovo. Je však veľmi príjemné mať v aute vstavanú Google navigáciu či natívne nainštalované Spotify. Takúto zásadnú zmenu sme však ale od faceliftu asi očakávať nemohli, no určite príde s druhou generáciou modelu.

Jednu vec však nepochopím. Ako môže dať niekto do auta v roku 2024 tak mizernú kameru, akú má Arkana aj po facelifte. Už v roku 2019, keď prišla na trh Arkana ako novinka, bola parkovacia kamera mizerná. Dnes je je kvalita až do očí bijúca a doslova odrádzajúca. Pri cúvaní doslova niekedy nevieš, či je za autom iba vrece odpadkov, alebo tam čupí nejaké dieťa.

Našťastie si Arkana nechala aj niektoré dobré veci. Napríklad ovládanie klimatizácie. Tá sa ovláda cez otočné voliče s tlačidlom uprostred a aj v automatickom režime funguje dobre.

Ďalej sú tu asistenti, ako napríklad navádzanie na stred jazdného pruhu, čo by som v aute s touto cenovkou až tak nečakal, respektíve nečakal by som, že bude fungovať tak dobre. Opäť tu badám mierny posun vpred oproti pred-faceliftu.

Zhodnotenie

Aké je teda najlacnejšie SUV kupé na našom trhu? Rozhodne lepšie, ako keď v roku 2019 uzrelo svetlo sveta, no zároveň nie najlepšie, aké mohlo byť. Vylepšenia sú viditeľné azda vo všetkých smeroch – či už z hľadiska pohonu, technológií, ale aj interiéru.

Škoda len, že niektoré nedostatky, ktoré som pred troma rokmi považoval za zásadné, zostali aj tu. Na druhú stranu, ide len o facelift, ktorý má predovšetkým priniesť dizajnové zmeny a oživiť tak celkový vzhľad. Pevne verím, že ďalšia generácia, ak sa jej teda dočkáme, bude o triedu lepším autom. Ak si zároveň udrží rovnako atraktívnu cenovku, určite pôjde medzi Slovákmi o extrémne populárne auto.

Motorizáciu E-Tech Full Hybrid môžeš mať vo verzii Techno už za 29 700, no a v testovanej najvyššej Esprit Alpine verzii ťa vyjde na 32 600 €.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP