Toto niektorí neprehltnú. Poznáme definitívny verdikt, či sú elektromobily „čistejšie” než spaľováky
S rastúcou popularitou elektromobilov sa často objavujú otázky o ich vplyve na životné prostredie. Sú elektromobily skutočne také čisté, ako sa o nich hovorí? Nedávna správa BloombergNEF priniesla definitívnu odpoveď a ponúka pohľad na emisie počas životného cyklu elektrických vozidiel v porovnaní s ich náprotivkami poháňanými spaľovacím motorom.
Odpoveď je jednoznačná
Podľa správy je odpoveď na otázku, či sú emisie počas životného cyklu elektromobilov nižšie, jednoznačná. Elektromobily neustále vykazujú nižšie emisie počas celého životného cyklu ako tradičné vozidlá so spaľovacím motorom v rôznych scenároch. Rozsah tejto výhody však závisí od faktorov, ako je nájazd vozdila a čistota siete používanej na nabíjanie.
V počiatočných fázach životného cyklu majú elektrické vozidlá tendenciu produkovať viac emisií v dôsledku výrobných procesov, najmä výroby batérií. Po uvedení do prevádzky však elektromobily rýchlo prekonajú vozidlá s pohonom na vnútorný pohon, pokiaľ ide o emisie CO2. Z analýzy BloombergNEF, ktorá zahŕňa regióny vrátane USA, Číny, Nemecka, Spojeného kráľovstva a Japonska, vyplýva, že dnes vyrobené stredne veľké elektrické vozidlo, ktoré prejde 250 000 km, vypúšťa o 27 až 71 % menej emisií CO2 ako jeho náprotivok so spaľovacím pohonom na benzín, naftu alebo iné fosílne palivo.
Bod zlomu, kedy sú kumulatívne emisie elektrického vozidla nižšie ako emisie vozidla s pohonom na vnútorný pohon, sa v jednotlivých regiónoch líši. Napríklad vodič v USA by tento bod dosiahol približne po dvoch rokoch jazdy, keď najazdí približne 41 000 km ročne. V Číne sa hranica rentability predlžuje na približne 118 000 kilometrov v dôsledku závislosti tohto regiónu od sietí využívajúcich fosílne palivá.
Je tu obrovský potenciál ich „čistotu“ ešte zvýšiť
Prechod na čistejšie zdroje energie je pripravený tento trend urýchliť. S rastúcim podielom výroby elektriny s nulovými emisiami na celom svete sa predpokladá, že životný cyklus elektrických vozidiel vyrobených v roku 2030 sa prelomí v priebehu jedného až štyroch rokov. V USA to znamená najazdiť ročne približne 21 000 km, aby elektromobil z hľadiska emisií prekonal vozidlo s pohonom na vnútorný pohon.
Skutočná emisná náročnosť nabíjania EV sa však líši v závislosti od faktorov, ako je regionálny energetický mix a čas nabíjania. Napríklad nabíjanie počas dňa v Kalifornii produkuje o polovicu menej CO2 na kilowatthodinu ako nabíjanie v noci. S rastúcim zavádzaním obnoviteľných zdrojov energie môžu verejnoprospešné podniky motivovať k nabíjaniu počas špičkových hodín využívania obnoviteľných zdrojov energie s cieľom ďalej znižovať emisie.
Okrem toho pokrok vo výrobných procesoch elektrických vozidiel, ako je recyklácia batérií a lokalizovaná výroba, má potenciál zlepšiť ich environmentálne vlastnosti. Znížením emisií spojených s výrobou a prepravou by tieto zlepšenia mohli ďalej posilniť udržateľnosť elektrických vozidiel.
Na základe analýzy Bloombergu sa teda dá konštatovať, že hoci elektromobily môžu mať vyššiu počiatočnú emisnú stopu v dôsledku výroby, ich nižšie prevádzkové emisie a pokračujúci prechod na čistejšie zdroje energie z nich robia presvedčivú voľbu na zníženie emisií uhlíka súvisiacich s dopravou. S ďalším vývojom technológií a rozšírením obnoviteľných zdrojov energie sa očakáva, že environmentálne výhody elektrických vozidiel budú ešte výraznejšie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
Sú robotaxíky oproti ľudským vodičom bezpečnejšie? Najnovšia štúdia v tom má jasno
Dopyt v priemysle rastie, varujú odborníci. Elektromobily môžu čeliť do roku 2030 veľkej kríze
7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
Tesla odhalila závažnú chybu. Cybertruck postihol problém s batériou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- 7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- 7 mesiacov čakajú na opravu auta. Nemecký gigant čelí obrovskej kritike, nedokáže vyriešiť vážnu chybu
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
Má 8 milimetrov, no jedinečnú schopnosť. „Solárny“ slimák získava energiu zo slnka
Šije, píše a dvihne 50 kg. Hydraulická robotická ruka manipuluje objektmi ako človek (VIDEO)
Vedci ostali zaskočení. Magnetický pól Zeme sa posúva, ovplyvní navigáciu na celom svete
Skúmali 26-tisíc objektov. Hviezdy staré miliardy rokov majú fyziku extrémnych podmienok
Ochráni ťa pred kyberútokmi. Google Chrome dostane dôležitú bezpečnostnú AI funkciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené