Internet zaplavil hoax, že výroba batérie elektromobilu je ekologická samovražda. Realita je úplne iná
V správe boli použité materiály TASR.
Vo februári 2024 sa medzi používateľmi sociálnych sietí šírila verzia staršieho príspevku, ktorý preháňa vplyv ťažby kovov pre batérie do vozidiel Tesla. Podľa odborníkov príspevok zveličuje ekologický dopad ťažby týchto kovov. Ten je síce závažný, ale nemení nič na tom, že elektromobily škodia menej ako vozidlá so spaľovacími motormi. TASR na dezinformácie upozorňuje v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.
Šialene nesprávne čísla
„Toto je batéria Tesla. Na jej výrobu potrebujete 12 ton kameňa pre lítium, 5 ton minerálov kobaltu, 3 tony nerastu na nikel, 12 ton medenej rudy,“ píše sa v príspevku na Facebooku.
Podľa analytika Georgea Biekera z Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (International Council on Clean Transportation, ICCT) sú prinajmenšom niektoré z týchto čísel nesprávne. „Údaj pre lítium je jednoznačne chybný, a to rádovo o desaťnásobok,“ povedal Bieker pre AFP. Zároveň dodal, že čísla pre ostatné prvky sú dvakrát vyššie, ako vychádzajú jemu.
Správa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) uvádza, že existujú tri hlavné typy batérií do elektromobilov. Prvá je nikel-mangán-kobaltová batéria (NMC), ktorá mala v roku 2022 60-percentný podiel trhu. Ďalšia je lítium-železo-fosfátová batéria (LFP) s 30-percentným podielom na trhu a nakoniec nikel-kobalt-hliníková batéria (NCA) s trhovým podielom približne 8 percent. Batérie LFP sú podľa IEA menej škodlivé pre životné prostredie.
Nie všetky batérie sú rovnaké
Zavádzajúci príspevok naznačuje, že všetky batérie používané vo vozidlách Tesla obsahujú kobalt a nikel. Podľa Biekera nie je jasné akého modelu Tesly sa príspevok týka, ale podľa neho väčšina vozidiel Tesla Model 3 sa vyrába s batériami LFP.
Ťažba kovov používaných pri výrobe batérií pre elektromobily má však významný dopad na životné prostredie. Kovy ako lítium, kobalt či nikel môžu kontaminovať vodu a poľnohospodársku pôdu.
Ťažba je aj mimoriadne náročná na spotrebu vody. Aj napriek tomu sa však odborníci zhodujú, že elektromobily sú k životnému prostrediu stále šetrnejšie než vozidlá so spaľovacími motormi.
Je možné ich recyklovať
Na svete už vyrastajú aj továrne na recyklovanie batérií elektrických áut, pričom sú prekvapivo efektívne. Jedna takáto fabrika vyrástla aj v Nórsku a ročne dokáže spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Podľa štúdie z roku 2021, ktorú vypracovala európska skupina na podporu čistej dopravy Transport and Environment, spotrebúvajú elektromobily oveľa menej surovín ako automobily so spaľovacími motormi. Okrem toho sa obrovská časť materiálov používaných v batériách pre elektromobily recykluje.
Marko Paakkinen, vedúci výskumného tímu fínskeho Technického výskumného centra (VTT) pre AFP uviedol, že výroba batérií pre elektromobily má síce dopad na životné prostredie, ale dopad má aj ťažba ropy pre vozidlá so spaľovacími motormi.
Potrebujú viac minerálov a kovov
Podľa správy Európskeho úradu pre životné prostredie z roku 2023 je pravda, že elektromobily vykazujú horšie výsledky v spotrebe minerálov a kovov, ale spaľovacie motory zasa vedú v spotrebe energie, v globálnom otepľovaní a nebezpečenstve pre ozón. „Pri zvážení všetkých dopadov na životné prostredie sú elektromobily v porovnaní s ostatnými typmi osobných automobilov najekologickejšie,“ uvádza správa.
Jedna z najkomplexnejších štúdií o ekologických dopadoch rôznych typov vozidiel, ktorú si Európska únia nechala vypracovať v júli 2020, zistila, že elektromobily majú v porovnaní s ostatnými typmi vozidiel výrazne nižší dopad na životné prostredie. Štúdia analyzovala množstvo vplyvov vo všetkých fázach životného cyklu rôznych vozidiel, vrátane výroby vozidiel a batérií, výroby paliva a elektriny, alebo vyradenia vozidla z prevádzky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spojili sa s Američanmi. Volkswagen chystá radikálnu zmenu legendárneho modelu
Európsky líder prekvapil. Chce odpratať spaľováky, no znižuje kľúčovú podporu pre elektromobily
Elektromobily dostanú obrovské vylepšenie. Nový elektrický motor má zásadnú výhodu
Jeden motor im nestačil. Američania ukázali beštiálne SUV, z 0 na 100 zrýchli pod 3 sekundy
Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Volkswagen chystá reštart značky. Skoncuje s nočnou morou vodičov, elektromobily čaká progres
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Elektromobily dostanú vymodlenú funkciu. Svetoví giganti sa spojili, aby definitívne upratali spaľováky
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde“
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- Ich jediný elektromobil ľudí omrzel. Luxusná automobilka sa vracia k spaľovákom
- Objavili svätý grál elektromobilov. Nová batéria im dá vytúženú schopnosť a veľkú výhodu nad spaľovákmi
-
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Spaľováky budú definitívne minulosťou. Európska Komisia potvrdila radikálny plán do roku 2035
- Prežijú už len týždeň. Jeden z najväčších európskych výrobcov batérií ohlásil bankrot
- BMW ukázalo tajnú zbraň. Humanoidný robot zvýšil efektivitu o 400 % a totálne zatienil prácu ľudí
Záhadné poškodenie káblov: Vyšetrovanie odhaľuje možné stopy až v Číne
Zásadná zmena. Čítačky občianskych skončia, všetko vybavíš cez mobil
Budú Slováci tankovať bez stresu? Analytik prezradil, aké ceny pohonných látok nás čakajú
TikTok vyjadril sklamanie zo zákazu sociálnych sietí pre deti v Austrálii
Južná Kórea dokončila vývoj raketového zachytávača, ktorý odvráti hrozby z KĽDR
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené