Toto bežné auto nikdy nedokáže, výsledky ohromili. Porovnali sme spotreby elektromobilu a spaľováku pri jazde do hôr
Na spotrebu áut vplýva nespočetne veľa faktorov, a preto dosiahnuť výsledky udávané samotnými automobilkami, je v bežnom svete takmer nemožné. Automobilky totiž merajú spotreby v laboratórnych podmienkach, ktoré sú pre každé auto identické.
Na jednej strane je to fér, pretože si zákazník vďaka tomu vie objektívne porovnať, ktoré z jeho vysnívaných áut má v „ideálnych“ podmienkach tú najlepšiu spotrebu, avšak v reálnom svete to môže byť všetko inak.
Jednému autu môže viac vyhovovať jazda po diaľnici, inému v meste. Ďalšie auto má lepšiu spotrebu, ak jazdí prevažne po rovinatom teréne, iné ťaží z jazdy do kopca a následne z kopca. Pre jednu skupinu automobilov je práve kopcovitý profil trasy tým „pravým orechovým“ a dokážu z neho vyťažiť maximum.
Mám na mysli elektrifikované autá, špeciálne tie, ktoré majú dostatočne veľké akumulátory a výkonné rekuperačné jednotky. Elektromobily a hybridy totiž dokážu pri jazde z kopca brzdnú energiu pretaviť na tú elektrickú, uložiť ju do batérie a následne ju využiť na pohon auta. Pri bežnom aute vzniká brzdením iba teplo, ktoré auto nijak nedokáže využiť.
Elektromobily, plug-in hybridy a aj niektoré hybridy ale dokážu vďaka rekuperácii dosiahnuť pri jazde do kopca a následne z kopca lepšiu spotrebu, ako keby jazdili po rovine.
Dva kľúčové modely VW sme postavili proti sebe
Na tento test som si vybral dve ikonické autá. Elektrickú novinku VW ID.7, ktorá je novým etalónom nemeckej automobilky, a VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý je jednou z najpopulárnejších manažérskych limuzín v ešte stále trvajúcej ére spaľovákov.
Trasa zo Žiaru nad Hronom na priľahlé lyžiarske stredisko Skalka je dlhá 27 km a prevýšenie na tomto úseku dosahuje až 905 metrov. Smerom na Skalku sa ide prakticky nonstop do kopca, no cestou zo Skalky je to presne naopak. Priemerné percentuálne stúpanie, respektíve klesanie, tu dosahuje 3,33 %.
VW ID.7 dokáže po okreskách dlhodobo jazdiť so spotrebou 18 kWh/100 km. Keď som meral túto referenčnú hodnotu, terén bol prevažne rovinatý, žiadne extrémne prevýšenia. Na podobnej trase dokázal VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom jazdiť so spotrebou 6,5 l/100 km.
Lepšia spotreba než pri rovinatej trase
Pri jazde s elektrickým autom smerom na Skalku a z nej som zaznamenal niekoľko prekvapivých výsledkov. Prvým prekvapením bola spotreba, ktorú som dosiahol s ID.7 smerom hore. Tá sa zastavila na úrovni až 38,7 kWh/100 km, čo je viac než dvojnásobok toho, čo ID.7 dosahuje pri prevažne rovinatých okreskách.
Počítal som s tým, že nárast spotreby bude percentuálne vyšší než pri spaľováku, no nečakal som, že to bude o viac ako 100 %. Oveľa príjemnejším prekvapením ale bola spotreba dosiahnutá jazdou zo Skalky späť do Žiaru nad Hronom.
Nová elektrická vlajková loď VW ID.7
Hore som samozrejme vyresetoval počítadlo priemernej spotreby, pričom stav nabitia akumulátora ukazoval rovných 30 %. Už po pár desiatkach metrov jazdy z kopca začal palubný počítač ukazovať negatívne hodnoty spotreby, to znamená, že namiesto míňania elektrickej energie som ju do batérie dobíjal.
Po pár kilometroch sa dokonca začal navyšovať aj percentuálny stav nabitia akumulátora. Samozrejme, nie celá trasa bola iba dole kopcom. Miestami som musel aj akcelerovať, a teda nejakú energiu som aj spotreboval. Vo finále som ale miesto pôvodného štartu v Žiari nad Hronom dorazil so spotrebou -6,3 kWh/100 km a batéria bola nabitá na 32 %.
Toto je skutočne niečo, čo čistý spaľovák nikdy nedokáže. Ak teda spriemerujem spotrebu hore a dolu kopcom, dostanem výsledok 16,2 kWh/100 km, takže spotreba elektromobilu je na náročnej kopcovitej trase zhruba o 2 kWh/100 km lepšia než po rovinatom profile trasy.
Rovnaké podmienky, úplne odlišné správanie
S Passatom som absolvoval úplne rovnakú trasu, no výsledky boli pri spaľováku absolútne odlišné. Smerom na Skalku sa rovnako, ako pri elektrickom VW ID.7, spotreba zvýšila, no nie viac než dvojnásobne, ako tomu bolo pri ID.7. Passat smerom hore dosiahol spotrebu 10,2 l/100 km, čo predstavuje nárast o 57 %.
Smerom dole to ale už bolo úplne o niečom inom. Spaľovák jednoducho nikdy počas jazdy „nenačerpá“ benzín do nádrže a vždy nejaké to palivo spotrebuje, či už pri rozjazdoch z križovatky alebo jazde po rovinatejších úsekoch. Spotreba dolu kopcom teda pri spaľováku nikdy nebude úplne nulová, nie to ešte negatívna, ako pri elektromobile.
Dolu kopcom teda Passat dosiahol spotrebu 5,1 l/100 km a priemer na oboch trasách hore aj dolu činí 7,7 l/100 km. V kopcovitom profile trasy tak má spaľovák o 1,2 l/100km vyššiu spotrebu, ako keby jazdil po rovine.
Dokonalý pohon? Kombinácia oboch
Pri analyzovaní výsledkov som si uvedomil jednu vec, a to, že najideálnejším a najefektívnejším pohonom na trase s takto extrémnym prevýšením by mohlo byť auto, ktoré kombinuje oba tieto pohony.
Nárast spotreby pri elektromobile hore kopcom bol o viac ako 100 %, pričom pri spaľováku to bolo iba 57 %. Naopak dolu kopcom dokázal elektromobil energiu získať, kdežto spaľovák stále nejaké tie litre benzínu spotreboval.
Čo tak teda využiť na pohon hore kopcom spaľovací motor, pri ktorom nie je nárast spotreby až taký extrémny, a pri jazde z kopca následne využívať batériu, do ktorej môže auto energiu ukladať a následne z nej čerpať pri rozjazdoch a „plachtení“? Takéto auto by mohlo dosiahnuť ešte lepší výsledok v celkovej spotrebe.
A teraz to najlepšie, takéto autá totiž existujú a voláme ich plug-in hybridy. Až doposiaľ však bolo len mizerné množstvo takých plug-in hybridov, ktoré by dávali skutočne zmysel. Väčšina z nich mala mizerný dojazd a pomalé nabíjanie, no rok 2024 prinesie na trh novú generáciu nabíjateľných hybridov.
Špičkové a konečne použiteľné plug-in hybridy prinesie v roku 2024 aj koncern VW. Medzi prvými to bude napríklad nový Kodiaq a Superb a Passat či Tiguan, ktoré ponúknu až 100 km čisto elektrického dojazdu a 50 kW rýchle DC nabíjanie, s ktorým 25 kWh akumulátor dobiješ už do 30 minút.
Práve takéto autá môžu byť tým dokonalým prechodom medzi spaľovákmi a elektromobilmi pre tých, ktorí čistej elektrine neveria. A tí, ktorí jej veria, môžu hravo vymeniť svoj Passat za nový VW ID.7, nakoľko VW týmto modelom priniesol absolútnu elektrickú náhradu najpopulárnejšieho manažérskeho sedanu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Plug-in hybridy ešte nepovedali posledné. Nová Škoda ma zarazila dojazdom aj spotrebou (RECENZIA)
Elektrické Ferrari bude „vrčať“ ako V12. Taliani prišli na spôsob, ako premeniť elektromobil na spaľovák
AKTUÁLNE: Tesla oficiálne vstupuje na Slovensko. Tu je všetko, čo zatiaľ vieme
Slováci sa vraj búria zbytočne. Baterkáreň v Šuranoch čaká na zelenú, Tarabovi chýba v dokumentoch kľúčová vec
Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predaj dedičstva môže „skrývať pascu“: Jedna chyba ťa pripraví o peniaze, list vlastníctva ťa nezachráni
Nebezpečný toxín spôsobuje rakovinu čriev pred 50. rokom života. DNA môže poškodiť už v detstve
Mnohí živnostníci budú „na staré kolená“ poberať 400 eur. Takto si zaobstaráš „finančný vankúš“
Objav mení pohľad na „krvavú zábavu“ Rimanov: Našli prvý fyzický dôkaz súboja gladiátora s levom
Známy slovenský spevák mal nehodu na motorke. Zrazil sa s autom, previezli ho do nemocnice
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Na 16 palubách prepraví takmer 10 000 áut. BYD predstavila najväčšiu loď na svete
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
-
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Na 16 palubách prepraví takmer 10 000 áut. BYD predstavila najväčšiu loď na svete
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
-
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
Tanker Kiwala dostal zelenú. Estónci ho po prísnej kontrole pustili ďalej
Z knižnice rovno k robotike. SmartLaby ti ukážu, čo všetko dokážeš
Čína bojuje o zisky. Rast v priemysle zatiaľ odoláva americkým clám
Krok za 37 miliárd eur. Toyota Motor môže prepísať svoju históriu
Slovensko chystá megaprojekt za 15 miliárd. Nová jadrová elektráreň dostáva zelenú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predaj dedičstva môže „skrývať pascu“: Jedna chyba ťa pripraví o peniaze, list vlastníctva ťa nezachráni
Nebezpečný toxín spôsobuje rakovinu čriev pred 50. rokom života. DNA môže poškodiť už v detstve
Mnohí živnostníci budú „na staré kolená“ poberať 400 eur. Takto si zaobstaráš „finančný vankúš“
Objav mení pohľad na „krvavú zábavu“ Rimanov: Našli prvý fyzický dôkaz súboja gladiátora s levom
Známy slovenský spevák mal nehodu na motorke. Zrazil sa s autom, previezli ho do nemocnice
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené