Emisie v doprave Európskej únie za posledných dvanásť rokov nepodliehajú očakávanému zníženiu, upozornil Európsky dvor audítorov. Hoci EÚ stanovila ambiciózny plán dosiahnuť nulové emisie oxidu uhličitého v osobnej doprave do roku 2035, skutočnosť odporuje tomuto cieľu.
Základným faktorom, ktorý bráni klesaniu emisií, je nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť, upozornila verejnoprávna RTVS.
Musíme si dať dole rúžové okuliare
Osobné automobily sú vinníkmi polovice emisií CO2 v doprave. Analytik Radovan Potočár zdôraznil, že rozdiel medzi emisiami meranými v laboratórnych podmienkach a reálnymi emisiami na cestách je výrazný. V prípade naftových motorov emisie prakticky neklesli, zatiaľ čo benzínové motory zaznamenali len mierne zlepšenie.

Na Slovensku sa emisie v doprave od roku 1990 zvýšili približne o desať percent. Dôvodom sú predovšetkým starnúce vozidlá a nedostatočná podpora pre nákup elektromobilov. Trend veľkých a ťažkých áut, konkrétne SUV, tiež prispieva k vyššej spotrebe.
Riešenie vidia úplne inde
Motoristický novinár Václav Lipavský zdôrazňuje, že legislatíva musí podporovať výrobu, predaj a nákup ľahších áut bez ohľadu na typ pohonu. Elektromobilita síce na Slovensku stále zaostáva, no odborníci zdôrazňujú potrebu rozvíjať aj iné formy dopravy.
„Preto potrebujeme investovať aj do rozvoja železničnej infraštruktúry, ktorú sme dlhé roky a desaťročia zanedbávali. Ľudia musia mať alternatívy,“ vyhlásil podľa RTVS europoslanec Martin Hojsík.
Podľa viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR Pavola Prepiaka je kľúčové nielen presmerovanie emisií z dopravy, ale aj výroby elektrickej energie s vysokým emisným dopadom. Zvyšovanie efektivity verejnej dopravy, najmä autobusov, sa javí ako riešenie na zníženie podielu osobných áut v mestách a tým pádom aj celkových emisií v doprave.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Oči pod náporom obrazoviek slabnú. Hrsť týchto orieškov posilňuje zrak aj prirodzený štít proti modrému svetlu

Po boku Rózsu na ministerstve obrany bude pôsobiť známy hudobník. Kaliňákov rezort najal ďalšieho umelca

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

„Slayáda“ za 17 miliónov: Štát kúpil chátrajúci outlet vo Voderadoch, opozícia ostro reaguje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Oči pod náporom obrazoviek slabnú. Hrsť týchto orieškov posilňuje zrak aj prirodzený štít proti modrému svetlu

Po boku Rózsu na ministerstve obrany bude pôsobiť známy hudobník. Kaliňákov rezort najal ďalšieho umelca

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

