Keď sa povie slovné spojenie „ostré športové kombi“, každý si ihneď predstaví Audi RS6 alebo BMW M5 Touring. Bez pochýb ide o ikonické autá, ktoré sa výrazným spôsobom zapísali a ešte stále zapisujú do automobilovej histórie. V podstate ide o pretekárske autá, s ktorými môžeš jazdiť aj na bežných cestách.

Takéto auto ale pochopiteľne niečo stojí a ak chceš skutočne „ostré“ auto, ktoré je zároveň aj veľké a praktické, potrebuješ mať poriadne nabitý rozpočet. Cena takýchto kombíkov totiž začína na sumách cez 100 000 €. Alebo žeby nie? Peugeot totiž vyložil karty na stôl a priniesol ostrú verziu priestranného kombi 508. Peugeot 508 PSE je totiž francúzska vízia toho, ako by malo vyzerať športové rodinné auto.

Na využitie plného potenciálu nepotrebuješ okruh

Viem, že je nemožné priamo porovnávať také Audi RS6 s Peugeotom 508 PSE, nakoľko technika Audi skutočne spĺňa parametre závodného auta. Pod jej kapotou bije benzínový osemvalec s objemom štyri litre, auto má športové brzdy či podvozok, no aby si naplno využil takýto potenciál, skutočne musíš zavítať na pretekársky okruh.

Mário Šimovič/FonTech

Peugeot 508 PSE má pod kapotou 1,6-litrový benzínový motor, ktorému však sekunduje nie jeden, ale hneď dvojica elektromotorov. Práve vďaka tomu sa z auta s relatívne malým objemom motora stáva plnohodnotná ostrá štvorkolka. Spaľovací motor poháňa výhradne predné kolesá a dvojica elektromotorov poháňa ako zadok, tak aj predok.

Kombinovaný výkon celej sústavy motorov je rovných 360 koní a točivý moment dosahuje 520 Nm. Z 0 na 100 km/h auto vystrelí za 5,2 sekundy. Papierovo tak ide o vskutku zaujímavé parametre, ktoré ale Peugeot dokázal pretaviť aj na cestu. Sofistikovaný hybridný pohon s dvojicou elektromotorov účinne prepína medzi pohonom predných, zadných či všetkých štyroch kolies a výkon tak optimálne prenáša na kolesá a asfalt.

Mário Šimovič/FonTech

PSE dostal taktiež športový podvozok, vďaka ktorému je auto nie len nižšie, ale aj tvrdšie. Zabudni teda na typický francúzsky mäkký podvozok. V tomto aute cítiš každý výmoľ, no vďaka tuhšiemu podvozku dokonale cítiš, čo sa odohráva medzi kolesami a cestou. Auto fantasticky drží na ceste, riadenie je mimoriadne presné a za volantom tohto auta absolútne nemáš pocit, že šoféruješ vyše 4,7-metrové kombi.

Plug-in hybrid, ktorý sa nesnaží byť ekologickým

Peugeot 508 PSE je prakticky plnohodnotným plug-in hybridom, s ktorým vieš jazdiť aj čisto na elektrinu. Dva elektromotory ale majú o niečo vyššiu spotrebu, a preto 12,4 kWh batéria vystačí na 40 km čisto elektrického dojazdu.

Mário Šimovič/FonTech

Nabíjať môžeš maximálne výkonom 7,2 kW, čiže plné nabitie zaberie niečo cez dve hodiny. Toto je ale jeden z tých plug-in hybridov, kde je batéria a elektromotory predovšetkým kvôli vyššiemu výkonu a lepšej dynamike než na to, aby si s autom jazdil ekologicky a úsporne.

Tomu zodpovedá aj spotreba. V meste s vybitými batériami auto jazdí za 9,3 litra na 100 km, čo v konečnom dôsledku na 360-koňové auto vôbec nie je zlé. Na diaľnici Peugeot 508 PSE dosiahol spotrebu 7,5 l/100 km pri rýchlosti 120 km/h, respektíve 9 l/100 km pri tempomate nastavenom na 130 km/h. Pravidelným nabíjaním sa dá samozrejme spotreba výrazne znížiť a v rámci mesta dokážeš jazdiť aj s nulovou spotrebou benzínu.

Peugeot vyrobil plnohodnotné športové kombi, ktoré sa doťahuje na ikonické nemecké modely

Čo sa týka samotného pohonu, v elektrickom režime ide primárne o zadokolku a v prípade potreby auto zapojí aj predný elektromotor. V hybridnom, respektíve spaľovacom režime sa z auta stáva predokolka, no takisto pri rozbehoch a prudšom zrýchľovaní auto zapojí aj zadný či predný elektromotor. Prepínanie medzi jednotlivými motormi je extrémne plynulé. V športovom režime je permanentne zapojený spaľovací motor a dvojica elektromotorov sa do pohonu zapojí prakticky okamžite, akonáhle zošliapneš plynový pedál. Popravde ide o jeden z najsofistikovanejších hybridných pohonov, s akými som sa v autách stretol.

Dizajnom zahanbí aj prémiovku

Peugeot 508 PSE už na pohľad prezradí, že nejde len tak o hocijaký kombík. Francúzske autá sú po dizajnovej stránke mimoriadne atraktívne, no Peugeot sa s modelom 508 PSE posunul k ešte prémiovejšej cieľovke.

Mário Šimovič/FonTech

Obrovské množstvo detailov, ako napríklad bočné spoilery, športový zadný difúzor a ďalšie robia z tejto 508-čky už na pohľad mimoriadne atraktívne auto, ktoré na teba kričí, že je niečo viac.

Takýto dizajn v „základe“ rozhodne nedostaneš ani v Audi či dokonca BMW. Peugeot 508 PSE totiž vyzerá, akoby prešlo nejakou „aftermarket“ karosárskou úpravou, pritom však ide o základ, ktorý dostaneš, ak si kúpiš najvýkonnejšiu verziu Peugeotu 508.

Mário Šimovič/FonTech

V interiéri už vyzerá 508 PSE o niečo konzervatívnejšie. Športový dojem vytvárajú iba detaily ako zelené prešívanie na sedadlách či volante. V aute tohto typu by som rozhodne privítal aj nejaký športový dizajn virtuálneho kokpitu, no takéto niečo tu žiaľ nenájdeš.

Interiér zdobí dekor imitujúci drevo, čo mi taktiež príliš nepasuje k športovému autu. Celkovo interiér je viac elegantný než športový. Čo sa ale týka kvality spracovania, nemám absolútne žiadne výhrady. Nič nevŕzga, materiály sú príjemné na dotyk a sedadlá sú mimoriadne pohodlné.

Technológie na tej najvyššej úrovni

Dnes už nie je žiadnym prekvapením, že aj autá strednej či vyššej strednej triedy dokážu jazdiť na diaľnici takmer samé. Výnimkou nie je ani 508 PSE, ktoré disponuje pokročilým asistentom jazdy na diaľnici. Funguje spoľahlivo aj v horšom počasí, napríklad keď prší.

Mário Šimovič/FonTech

Milým prekvapením boli pre mňa predné Full LED Matrix svetlá, ktoré fungovali na výbornú. Lepšou svetelnou technológiou sú v súčasnosti asi len digitálne projekčné svetlomety. Systém infotainmentu je svižný a súčasný dizajn menu, ktoré pozostáva z „dlaždíc“ rýchleho prístupu a ovládania niektorých funkcií, sa mi mimoriadne páči. Pozitívne vnímam aj hardvérové tlačidlá pod stredovým displejom, ktorými vieš pristupovať k tým najzákladnejším funkciám a nastaveniam.

O polovicu lacnejší než konkurencia

Peugeot 508 PSE je auto, v ktorom dostaneš za dané peniaze podľa mňa až príliš veľa muziky. Vrcholná verzia v plnej výbave stojí niečo málo cez 65 000 €, čo je zhruba polovica toho, ako by si dal za najvýkonnejšie športové Audi RS6 či BMW M5 Touring.

Mário Šimovič/FonTech

Jasné, BMW aj Audi sú v porovnaní s Peugeotom autá ako z iného vesmíru, no pohon všetkých štyroch kolies, výkon 360 koní a až dvojica elektromotorov v kombinácii so spaľovákom dokážu pri jazde vyčariť úsmev na tvári.

Nepotrebuješ auto za 120 000 €, aby si zažil adrenalín a zábavu za volantom. Peugeot 508 PSE má všetko, čo by si od rodinného auta so športovými aspektami očakával, a zároveň dokážeš všetok jeho potenciál využiť aj na bežných cestách. Peugeot jednoducho dokázal vytvoriť perfektnú lacnejšiu alternatívu k populárnym nemeckým prémiovkám.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú