Taxikár za rok najazdil 190 000 km a „zničil“ batériu na elektromobile. Aj tak ušetril
Elektromobily rastú na popularite, no Slováci majú stále otázky ohľadom ich spoľahlivosti a výkonnosti z dlhodobého hľadiska. Najnovšie portál InsideEVs informuje o prípade taxikára, ktorý svoju Teslu Model 3 používal ako pracovné vozidlo posledných 12 mesiacov, počas ktorých najazdil viac ako 190 000 kilometrov.
Podľa všetkého sa na jeho Tesle pokazila batéria. Na prvý pohľad odstrašujúci prípad, no v skutočnosti je všetko inak. Čo sa teda naozaj stalo a aká je príčina zlyhania jeho batérie?
Elektromobil mu ušetril 10 000 dolárov za rok
Dobson, majiteľ Tesly Model 3, ktorý ju využíval ako Uber taxík, bol veľkým nadšencom elektromobility. V roku 2022 teda vymenil svoju starú Toyotu Camry za jazdený Model 3 (ročník 2019) a okamžite si všimol úspory v palive a údržbe. Za prvých 15 mesiacov jazdy dokázal ušetriť až 10 000 dolárov, teda necelých 9400 €.
Dobson za toto obdobie prejazdil s vozidlom neuveriteľných 190 000 kilometrov (okolo 480 kilometrov denne 6 dní v týždni) a zároveň absolvoval stovky nabíjacích cyklov. Pre taxikára je to bežná realita, no zdá sa, že daná Tesla nebola pripravená na tieto nároky. Hlavným problémom sa stala vysokonapäťová batéria vozidla, ktorá zlyhala náhle a nie postupne, čo je v rozpore s očakávanou životnosťou tohto komponentu, vysvetlil Dobson pre youtuberku Kim Java v jednom z jej najnovších videí.
Už keď na aute najazdil 90 000 kilometrov, bolo viditeľné, že batéria degradovala o 11 %. Po prejdení hranice 110 000 kilometrov začal majiteľ zaznamenávať rýchly pokles kapacity batérie a dojazdu, až na 270 – 290 km pri plnom nabití. Toto nie je v súlade s údajmi od Tesly, ktoré hovoria o stratách kapacity batérie vo výške len 12 % po 320 000 km.
Tesla mu povedala, že je to jeho chyba
Dobson tvrdí, že výrobca mu povedal, že degradácia je výsledkom bežného opotrebenia. Nie je úplne jasné, či fakt, že často využíval rýchlonabíjanie, kde dobíjal na úroveň 90 až 95 % kapacity, mal vplyv na zlyhanie batérie.
Niektorí tvrdia, že časté rýchlonabíjanie môže spôsobiť nadmerný stres na batériu. Realita je taká, že jeho Tesla Model 3 mala staršiu ternárnu batériu, poznamenal portál Tesla Magazín. Práve táto batéria sa neodporúča nabíjať nad 80 % kapacity príliš často, čo Dobson očividne porušil. (Nové Modely 3 a Y už majú LFP batériu, ktorej nerobí problém ani pravidelné nabíjanie na 100 %, čo dokázali aj viaceré odborné štúdie.)
Čo sa stalo ďalej? Jedného dňa Dobson nabíjal svoje auto doma cez noc a ráno mal k dispozícii iba 270 km dojazdu. V ten deň išiel na nabíjačku Tesla Supercharger, no podarilo sa mu nabiť iba na dojazd 56 kilometrov. Tesla mu následne zaslala upozornenie, aby vozidlo priviezol na kontrolu.
Dobson tak odviezol svoju Teslu na servis a bol mu oznámené, že výmena batérie bude stáť 9 000 dolárov, teda okolo 8400 €. Súhlasil s touto sumou a teraz nabíjanie obmedzuje na 80 %, čo mu zabezpečuje dojazd 257 až 270 km.
Tesla poskytla iba jednoročnú záruku na novú batériu, čo vzbudilo podozrenie, že batéria môže byť v skutočnosti repasovaná. Tiež verí, že jeho plne nabitá batéria teoreticky ponúka o 14 % menej dojazdu ako nová batéria na rovnakej Tesle Model 3.
Plynie z toho jasné ponaučenie
Aj po zarátaní výmeny batérie Dobson stále oproti svojej Toyote Camry ušetril okolo 1000 € za prvý rok prevádzky. Daná porucha batérie je jedna z mála, ak nie jediná evidovaná, na čo upozornili aj médiá. Je vysoko nepravdepodobné (hranične nemožné), aby k rovnakej poruche došlo každý rok, teda v ďalších rokoch oproti spaľovaku ušetrí takmer 10 000 € ročne.
Taktiež je otázne to, v akom stave bolo jeho vozidlo pred tým, než ho kúpil. Nedostali sme sa k informáciám o tom, aký bol jeho nájazd, stav batérie a ako sa k nemu správal predchádzajúci majiteľ.
Zároveň stále nemôžeme vylúčiť ani fakt, že mohlo ísť o výrobnú chybu, ktorú Tesla zadarmo neopravila, keďže boli porušené záručné podmienky v dôsledku príliš vysokého nájazdu.
Nové Tesly Model 3 navyše už disponujú inou technológiou batérie, ktorá Dobsonov problém prakticky úplne odstraňuje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 100 eur za bežnú chybu Slovákov. Mnohí vodiči robia vec, ktorú si ani neuvedomujú
Banky menia pravidlá prevodu peňazí. Od októbra potrebuješ viac než len číslo účtu príjemcu
Chránili naše zdravie, dnes sú časovanou bombou. Rúška z čias Covid-19 uvoľňujú „neviditeľný jed“, tvrdia vedci
Slovensko hlási prvý prípad nakazenia: Nebezpečná infekcia odolná liekom sa šíri Európou
Prudká zmena počasia na Slovensku: Rútia sa búrky a výrazné ochladenie, varujú experti (PREDPOVEĎ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP