Taxikár za rok najazdil 190 000 km a „zničil“ batériu na elektromobile. Aj tak ušetril
Elektromobily rastú na popularite, no Slováci majú stále otázky ohľadom ich spoľahlivosti a výkonnosti z dlhodobého hľadiska. Najnovšie portál InsideEVs informuje o prípade taxikára, ktorý svoju Teslu Model 3 používal ako pracovné vozidlo posledných 12 mesiacov, počas ktorých najazdil viac ako 190 000 kilometrov.
Podľa všetkého sa na jeho Tesle pokazila batéria. Na prvý pohľad odstrašujúci prípad, no v skutočnosti je všetko inak. Čo sa teda naozaj stalo a aká je príčina zlyhania jeho batérie?
Elektromobil mu ušetril 10 000 dolárov za rok
Dobson, majiteľ Tesly Model 3, ktorý ju využíval ako Uber taxík, bol veľkým nadšencom elektromobility. V roku 2022 teda vymenil svoju starú Toyotu Camry za jazdený Model 3 (ročník 2019) a okamžite si všimol úspory v palive a údržbe. Za prvých 15 mesiacov jazdy dokázal ušetriť až 10 000 dolárov, teda necelých 9400 €.
Dobson za toto obdobie prejazdil s vozidlom neuveriteľných 190 000 kilometrov (okolo 480 kilometrov denne 6 dní v týždni) a zároveň absolvoval stovky nabíjacích cyklov. Pre taxikára je to bežná realita, no zdá sa, že daná Tesla nebola pripravená na tieto nároky. Hlavným problémom sa stala vysokonapäťová batéria vozidla, ktorá zlyhala náhle a nie postupne, čo je v rozpore s očakávanou životnosťou tohto komponentu, vysvetlil Dobson pre youtuberku Kim Java v jednom z jej najnovších videí.
Už keď na aute najazdil 90 000 kilometrov, bolo viditeľné, že batéria degradovala o 11 %. Po prejdení hranice 110 000 kilometrov začal majiteľ zaznamenávať rýchly pokles kapacity batérie a dojazdu, až na 270 – 290 km pri plnom nabití. Toto nie je v súlade s údajmi od Tesly, ktoré hovoria o stratách kapacity batérie vo výške len 12 % po 320 000 km.
Tesla mu povedala, že je to jeho chyba
Dobson tvrdí, že výrobca mu povedal, že degradácia je výsledkom bežného opotrebenia. Nie je úplne jasné, či fakt, že často využíval rýchlonabíjanie, kde dobíjal na úroveň 90 až 95 % kapacity, mal vplyv na zlyhanie batérie.
Niektorí tvrdia, že časté rýchlonabíjanie môže spôsobiť nadmerný stres na batériu. Realita je taká, že jeho Tesla Model 3 mala staršiu ternárnu batériu, poznamenal portál Tesla Magazín. Práve táto batéria sa neodporúča nabíjať nad 80 % kapacity príliš často, čo Dobson očividne porušil. (Nové Modely 3 a Y už majú LFP batériu, ktorej nerobí problém ani pravidelné nabíjanie na 100 %, čo dokázali aj viaceré odborné štúdie.)
Čo sa stalo ďalej? Jedného dňa Dobson nabíjal svoje auto doma cez noc a ráno mal k dispozícii iba 270 km dojazdu. V ten deň išiel na nabíjačku Tesla Supercharger, no podarilo sa mu nabiť iba na dojazd 56 kilometrov. Tesla mu následne zaslala upozornenie, aby vozidlo priviezol na kontrolu.
Dobson tak odviezol svoju Teslu na servis a bol mu oznámené, že výmena batérie bude stáť 9 000 dolárov, teda okolo 8400 €. Súhlasil s touto sumou a teraz nabíjanie obmedzuje na 80 %, čo mu zabezpečuje dojazd 257 až 270 km.
Tesla poskytla iba jednoročnú záruku na novú batériu, čo vzbudilo podozrenie, že batéria môže byť v skutočnosti repasovaná. Tiež verí, že jeho plne nabitá batéria teoreticky ponúka o 14 % menej dojazdu ako nová batéria na rovnakej Tesle Model 3.
Plynie z toho jasné ponaučenie
Aj po zarátaní výmeny batérie Dobson stále oproti svojej Toyote Camry ušetril okolo 1000 € za prvý rok prevádzky. Daná porucha batérie je jedna z mála, ak nie jediná evidovaná, na čo upozornili aj médiá. Je vysoko nepravdepodobné (hranične nemožné), aby k rovnakej poruche došlo každý rok, teda v ďalších rokoch oproti spaľovaku ušetrí takmer 10 000 € ročne.

Taktiež je otázne to, v akom stave bolo jeho vozidlo pred tým, než ho kúpil. Nedostali sme sa k informáciám o tom, aký bol jeho nájazd, stav batérie a ako sa k nemu správal predchádzajúci majiteľ.
Zároveň stále nemôžeme vylúčiť ani fakt, že mohlo ísť o výrobnú chybu, ktorú Tesla zadarmo neopravila, keďže boli porušené záručné podmienky v dôsledku príliš vysokého nájazdu.
Nové Tesly Model 3 navyše už disponujú inou technológiou batérie, ktorá Dobsonov problém prakticky úplne odstraňuje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú

Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Kriedová cenzúra“ na Katolíckej univerzite v Ružomberku: Študentov donútili zmazať odkaz, SBS im brala preukazy

PS a Remišová podávajú trestné oznámenie. Dotácie od Kmeca mali dostať firmy prepojené s darcami Hlasu

MIMORIADNE: Tragédia v bratislavskom Ružinove. V byte našli mŕtvych manželov

Vážna nehoda na východe Slovenska: Hlásia 7 zranených, zasahujú všetky záchranné zložky

Národná banka Slovenska varuje pred touto spoločnosťou. Daj si na ňu pozor
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Mohlo to dopadnúť fatálne. Čínski astronauti sa vracajú na Zem, zažili však niečo, na čo nikdy nezabudnú
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s prekvapivou krajinou
STVR vysvetlila dôvody. Pozastavená relácia sa vráti už čoskoro
Brusel zrazil Google na kolená obrovskou pokutou. Trump sa kvôli tomu znova vyhráža EÚ
von der Leyen: Prechod na čistú energiu musíme urýchliť, máme základ nového priemyselného ekosystému Európy
Výborná správa pre slovenských motoristov: Už čoskoro budeme lacnejšie tankovať
Lacné balíky z Číny skončia skôr, než sa očakávalo. EÚ pritvrdzuje a chystá sa urýchlene konať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Kriedová cenzúra“ na Katolíckej univerzite v Ružomberku: Študentov donútili zmazať odkaz, SBS im brala preukazy

PS a Remišová podávajú trestné oznámenie. Dotácie od Kmeca mali dostať firmy prepojené s darcami Hlasu

MIMORIADNE: Tragédia v bratislavskom Ružinove. V byte našli mŕtvych manželov

Vážna nehoda na východe Slovenska: Hlásia 7 zranených, zasahujú všetky záchranné zložky

