Elektromobilita na Slovensku rastie, no nie takým tempom, ako by si mnohí želali. Najnovšie dáta zverejnila SEVA (Slovak Electric Vehicle Association) a aj keď ukazujú zlepšenie, stále zaostávame za zvyškom vyspelých krajín. Čo je ešte horšie, ich náskok rastie exponenciálne, vysvetlil v tlačovej správe Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Elektromobil je na Slovensku dnes možné nabiť na takmer 1 750 verejných nabíjacích bodoch vo vyše 700 lokalitách, pričom medziročne hovoríme o zhruba tretinovom náraste nabíjacích bodov.
Za európskym priemerom zaostávame
„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1748 nabíjacích bodov (konektorov) na 724 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít.
Najväčší problém Slovenska je jasný
SEVA ale identifikovala jednoznačný problém. Je ním dostupnosť nabíjačiek na diaľniciach. „Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov,“ uvádza asociácia. Pre Slovákov je tak dnes bežnou praktikou, že kvôli nabíjaniu musia opustiť diaľnicu a zájsť do blízkeho mesta. Napríklad aj podstatne menšia krajina ako Slovinsko nás v tomto aspekte absolútne valcuje.
„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Patrik Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.“
Dve tretiny všetkých existujúcich nabíjacích bodov na Slovensku, teda 1155 nabíjačiek, patrí do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.
Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov.
Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, resp. 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11%) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po 10%).
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zrážka vlaku s autom: Muži z vozidla zmizli, zasahujú všetky zložky
Posledná cesta Ozzyho Osbournea: Smútočný sprievod prejde centrom Birminghamu
Neurológ búra mýty o kortizole: Ak ho správne načasuješ, dodá ti energiu a „nakopne“ imunitný systém
Potravinové poukážky pre dôchodcov v hodnote 75 eur: Maďarsko už rozdáva. Pridá sa aj Slovensko?
24-ročná Slovenka si vybudovala rešpekt v Dubaji: „Prvý kontrakt s 300 miliónovou firmou som podpísala v 18 rokoch“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Veľká novinka pre majiteľov smart hodiniek. Najväčší operátor prichádza s užitočnou funkciou
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP