Českí policajti si posvietili na emisie áut, ktorým v prípade porušenia predpisov a noriem rozdávajú pokuty. Nerobia tak ale v technickom centre, no priamo v premávke, informuje ČT24 v reportáži zverejnenej na Facebooku.

Podľa reportáže majú českí policajti k dispozícii mobilnú jednotku na meranie emisií áut, ktorú následne vykonávajú vyškolení technici priamo v premávke. To sa však netýka len nákladných vozidiel, ale aj bežných osobných automobilov.

Policajti a technici majú teraz pravidelne kontrolovať autá na nadmerné emisie škodlivín. Požiadavku predložilo ministerstvo životného prostredia – podľa neho prax ukazuje, že ani platná technická kontrola nie je zárukou, že je všetko v poriadku,“ píše ČT24 vo svojom príspevku.

Pokuta a 30 dní na odstránenie poruchy

V reportáži policajti napríklad zastavili mladú ženu, ktorá viedla starší Renault Clio, pričom okamžite poukázali na fakt, že z auta sa nadmerne dymí. Dym bol dokonca až taký hustý, že na ceste zanechal čiernu stopu.

Technici teda osadili mobilné meracie zariadenie a vykonali emisnú kontrolu. Nebolo žiadnym prekvapením, že vozidlo prekročilo akceptovanú normu viac než dvojnásobne – v prvom meraní mu totiž zistili dymivosť až 3,96, pričom v norme sú hodnoty do 1,7, podotkol technik. Nebolo objasnené, v akých jednotkách sú tieto hodnoty merané.

Screenshot/Facebook/ČT24

Takéto merania sa vykonajú celkovo 4 a v poslednom dokonca dymivosť dosiahla hodnotu 6,18. Následne sa urobí priemer meraní, v ktorom toto konkrétne vozidlo dosiahlo úroveň 4,28 – vysoko nad normou. Podľa technika to môže spôsobiť napríklad zlé palivo či filtre.

Častice nachádzajúce sa vo výfukových plynoch navyše môžu spôsobiť vážne zdravotné problémy, medzi ktoré patrí napríklad aj rakovina či infarkt. Vodičke preto uložili pokutu 1000 českých korún a povinnosť poruchu odstrániť do 30 dní.

Takéto kontroly od začiatku septembra celkovo kontrolovali 68 vozidiel, pričom až ohromných 43 z nich bolo nevyhovujúcich.

Prečo s takýmito kontrolami začali?

ČT24 ďalej informuje, že podľa českého ministerstva životného prostredia pravidelné emisné kontroly nestačia. Čo je horšie, tieto kontroly sú často vykonávané nesprávne a dokonca má dochádzať k prepisu nameraných údajov. Systémové pochybenie však české ministerstvo dopravy odmieta.

Realita je taká, že to, o čom hovorí ČT24, sa často deje aj na Slovensku. Sám som sa neraz stal svedkom toho, že auto, ktoré jednoznačne nespĺňalo akékoľvek emisné normy, prešlo „barterovým obchodom“. Na cestách je zároveň pomerne bežné pozorovať autá, ktorým sa nadštandardne dymí z výfuku.

Screenshot/Facebook/ČT24

Deti potvrdili najhoršie obavy

Okolie slovenských škôl je poznačené zhustenou dopravou. Ovzdušie tam výrazne znečisťujú emisie z výfukových plynov. K zhusťovaniu dopravy v okolí škôl prispievajú aj rodičia a učitelia. Pre TASR to uviedla Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) v súvislosti s meraním znečisťovania ovzdušia z dopravy na školách pasívnymi meračmi.

Deti patria medzi zraniteľné skupiny osôb z pohľadu kvality ovzdušia. „Všeobecne platí, že je situácia horšia v prípade škôl, ktoré sú umiestnené v blízkosti rušných ciest, križovatiek či parkovísk. V areáloch často chýba zeleň, ktorá by pomohla znečistenie aspoň čiastočne eliminovať,“ povedala odborná manažérka projektu LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia z ministerstva životného prostredia Veroniku Basta.

Daimler AG/Freepik

Do výzvy na meranie kvality ovzdušia sa zapojilo 65 škôl, odborná porota podľa kritérií vybrala 42 z nich. Žiaci týchto škôl pracovali s mapou v rámci prípravy meraní, následne ich zapojili aj do inštalácie pasívno-difúznych meračov a do zaznamenávania meteorologických parametrov počas sledovaného obdobia, opísala SAŽP.

Merania prebiehali súčasne na dvoch miestach pri každej škole. Z dopravného hľadiska išlo o rušné miesto, označené ako červená zóna. SAŽP tam predpokladala nameranie vyšších koncentrácií ako v pokojnejšej zelenej zóne, kde namerali nižšie koncentrácie oxidu dusičitého. „Naše predpoklady sa takmer vo všetkých prípadoch potvrdili. Čím je väčší rozdiel hodnôt medzi červenou a zelenou zónou, tým je väčší vplyv sledovaného zdroja znečisťovania na okolité ovzdušie, ktorým je v našom prípade doprava,“ poukázala Basta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú