Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
Českí policajti si posvietili na emisie áut, ktorým v prípade porušenia predpisov a noriem rozdávajú pokuty. Nerobia tak ale v technickom centre, no priamo v premávke, informuje ČT24 v reportáži zverejnenej na Facebooku.
Podľa reportáže majú českí policajti k dispozícii mobilnú jednotku na meranie emisií áut, ktorú následne vykonávajú vyškolení technici priamo v premávke. To sa však netýka len nákladných vozidiel, ale aj bežných osobných automobilov.
„Policajti a technici majú teraz pravidelne kontrolovať autá na nadmerné emisie škodlivín. Požiadavku predložilo ministerstvo životného prostredia – podľa neho prax ukazuje, že ani platná technická kontrola nie je zárukou, že je všetko v poriadku,“ píše ČT24 vo svojom príspevku.
Pokuta a 30 dní na odstránenie poruchy
V reportáži policajti napríklad zastavili mladú ženu, ktorá viedla starší Renault Clio, pričom okamžite poukázali na fakt, že z auta sa nadmerne dymí. Dym bol dokonca až taký hustý, že na ceste zanechal čiernu stopu.
Technici teda osadili mobilné meracie zariadenie a vykonali emisnú kontrolu. Nebolo žiadnym prekvapením, že vozidlo prekročilo akceptovanú normu viac než dvojnásobne – v prvom meraní mu totiž zistili dymivosť až 3,96, pričom v norme sú hodnoty do 1,7, podotkol technik. Nebolo objasnené, v akých jednotkách sú tieto hodnoty merané.

Takéto merania sa vykonajú celkovo 4 a v poslednom dokonca dymivosť dosiahla hodnotu 6,18. Následne sa urobí priemer meraní, v ktorom toto konkrétne vozidlo dosiahlo úroveň 4,28 – vysoko nad normou. Podľa technika to môže spôsobiť napríklad zlé palivo či filtre.
Častice nachádzajúce sa vo výfukových plynoch navyše môžu spôsobiť vážne zdravotné problémy, medzi ktoré patrí napríklad aj rakovina či infarkt. Vodičke preto uložili pokutu 1000 českých korún a povinnosť poruchu odstrániť do 30 dní.
Takéto kontroly od začiatku septembra celkovo kontrolovali 68 vozidiel, pričom až ohromných 43 z nich bolo nevyhovujúcich.
Prečo s takýmito kontrolami začali?
ČT24 ďalej informuje, že podľa českého ministerstva životného prostredia pravidelné emisné kontroly nestačia. Čo je horšie, tieto kontroly sú často vykonávané nesprávne a dokonca má dochádzať k prepisu nameraných údajov. Systémové pochybenie však české ministerstvo dopravy odmieta.
Realita je taká, že to, o čom hovorí ČT24, sa často deje aj na Slovensku. Sám som sa neraz stal svedkom toho, že auto, ktoré jednoznačne nespĺňalo akékoľvek emisné normy, prešlo „barterovým obchodom“. Na cestách je zároveň pomerne bežné pozorovať autá, ktorým sa nadštandardne dymí z výfuku.

Deti potvrdili najhoršie obavy
Okolie slovenských škôl je poznačené zhustenou dopravou. Ovzdušie tam výrazne znečisťujú emisie z výfukových plynov. K zhusťovaniu dopravy v okolí škôl prispievajú aj rodičia a učitelia. Pre TASR to uviedla Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) v súvislosti s meraním znečisťovania ovzdušia z dopravy na školách pasívnymi meračmi.
Deti patria medzi zraniteľné skupiny osôb z pohľadu kvality ovzdušia. „Všeobecne platí, že je situácia horšia v prípade škôl, ktoré sú umiestnené v blízkosti rušných ciest, križovatiek či parkovísk. V areáloch často chýba zeleň, ktorá by pomohla znečistenie aspoň čiastočne eliminovať,“ povedala odborná manažérka projektu LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia z ministerstva životného prostredia Veroniku Basta.

Do výzvy na meranie kvality ovzdušia sa zapojilo 65 škôl, odborná porota podľa kritérií vybrala 42 z nich. Žiaci týchto škôl pracovali s mapou v rámci prípravy meraní, následne ich zapojili aj do inštalácie pasívno-difúznych meračov a do zaznamenávania meteorologických parametrov počas sledovaného obdobia, opísala SAŽP.
Merania prebiehali súčasne na dvoch miestach pri každej škole. Z dopravného hľadiska išlo o rušné miesto, označené ako červená zóna. SAŽP tam predpokladala nameranie vyšších koncentrácií ako v pokojnejšej zelenej zóne, kde namerali nižšie koncentrácie oxidu dusičitého. „Naše predpoklady sa takmer vo všetkých prípadoch potvrdili. Čím je väčší rozdiel hodnôt medzi červenou a zelenou zónou, tým je väčší vplyv sledovaného zdroja znečisťovania na okolité ovzdušie, ktorým je v našom prípade doprava,“ poukázala Basta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

Má 55, no je o 35 rokov mladší: Guru dlhovekosti odhalil, ako zmeniť biologický vek týmito 5 jednoduchými návykmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
Nová zbraň v rukách politikov? Vedci zistili, že umelá inteligencia účinne ovplyvňuje voľby
Odpratanie spaľovákov ostáva prioritou. Nemecko schválilo finančné úľavy pre elektromobily
Veľké čistky sa už začali. Státisíce mladých prídu o sociálne siete, Slovensko môže nasledovať
Black Friday prepísal históriu slovenských e-shopov. Dáta odhalili o Slovákoch zaujímavé informácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

