Slovák na Tesle najazdil 400 000 km. Stále pôvodná batéria má neskutočné výsledky
Slovák Kristián Kratochvíl je majiteľom Tesly Model X, s ktorou pravidelne cestuje po Európe a elektromobilom teda absolvuje naozaj dlhé trasy. Nedávno sa s komunitou elektromobilistov podelil o míľnik, ktorý na svojom striebornom Modeli X dosiahol. Jeho odometer ukazuje už vyše 400 000 km. Na tento úctyhodný nájazd upozornil na svojom instagrame.
Kristián, respektíve jeho Model X je ďalším dôkazom, že batéria elektromobilu nie je na vyhodenie už po 160 000 km, ako väčšina automobiliek garantuje záruku. Aj po prekonaní tohto nájazdu je elektromobil ďalej schopný jazdiť a degradácia v tomto prípade ani nie je nijak zásadná.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Príspevok, ktorý zdieľa Kristian Kikokk Kratochvil (@thekikokk)
Ako uviedol Kristián v komentári pod príspevkom, po prejdení vyše 400 000 km stratil akumulátor iba 12 % z pôvodnej kapacity. Model X bol pritom vyrobený v roku 2018, takže samotná batéria má už zhruba 5 rokov.
V staršom rozhovore nám Kristián prezradil, ako dosiahol takto vysoký nájazd s elektrickým autom a či ho nejak elektromobil pri jeho práci obmedzuje.
K batérii sa správal najhoršie, ako to len šlo
Tým, že Krisitán robí s Modelom X predovšetkým dlhé trasy, často využíval rýchlonabíjanie, ktoré nie je k batérii zrovna najšetrnejšie. Aj napriek tomu dokázal udržať mieru degradácie na úrovni iba 12 %.
„Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.“
„Vzhľadom na to, že podľa štatistík priemerne človek najazdí 12 000 kilometrov za rok, ide o viac ako nadpriemerný nájazd. Tým ale, že mám prácu takú, akú mám, a musím sa starať o prevádzky a optimalizáciu elektrární, musím taktiež často cestovať na miesta, kde sa stavajú nové elektrárne, prípadne tam, kde už sú postavené, alebo sa riešia nejaké existujúce problémy.“
„Elektrárne sa nachádzajú po celej Európe, takže nájazd je skutočne obrovský. V podstate som za 4 roky najazdil toľko, čo priemerný človek nenajazdí za 20 rokov. Primárne však jazdím Nemecko, Francúzsko, Bosna a Hercegovina, Slovinsko a severské krajiny.“
Tesla preukazuje skvelé výsledky čo sa týka degradácie
Degradácia batérie je ešte stále častým argumentom odporcov elektromobility. Tí mylne tvrdia, že po pár rokoch a pár desiatkach tisíc kilometrov je batéria zrelá akurát tak do koša. Pravda je niekde úplne inde a ako najnovšie ukazujú dáta automobilky Tesla, degradácia priemerného Modelu S a X s nájazdom 320 000 km je na úrovni iba 12 %.
Kalifornská automobilka nedávno zverejnila obrovský, vyše 200 stranový dokument s názvom „Tesla Impact Report 2022“, v ktorom poukázala aj na mieru degradácie batérií vozidiel.
Vlajkové Modely S a X s nájazdom 200 000 míľ, teda 320 000 km majú stále k dispozícii 88 % pôvodnej kapacity batérie, takže degradácia predstavuje iba 12 %. Takýto nájazd pritom priemerný Slovák dosiahne za vyše 12 rokov.
Ako uviedol portál InsideEVs, v priemere teda klesne kapacita batérie o 1 % po prejedení cca 26 800 km, alebo po vykonaní 67 plných nabíjacích cykloch za predpokladu, že na jedno nabitie prejde elektromobil iba 400 km, čo zodpovedá dojazdu starších Tesiel v reálnych podmienkach
Ani po tom ale batéria nie samozrejme na vyhodenie a elektromobil môže jazdiť ďalej, pričom postupom času sa rýchlosť degradácie znižuje. No a aký má táto degradácia vplyv na samotný dojazd? Ak nový Model S pred pár rokmi dokázal prejsť na jedno nabitie 400 km v reálnom svete, po degradácii na úrovni 12 % sa dojazd zníži na zhruba 350 km.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Polícia žiada vypnutie komentárov na sociálnych sieťach
Tesla v Nemecku to nemá vôbec isté. O rozšírení závodu sa bude rokovať
Podľa KDH potrebuje Slovensko v energetickom mixe aj obnoviteľné zdroje
Nový jadrový blok má byť vo vlastníctve štátu
Boeing môže byť za veľké havárie stíhaný, mal porušiť záväzky
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené