Elektromobily sú v tejto krajine až príliš populárne. Špekulujú nad tvrdým „úderom“
Elektromobily pomaly začínajú dobývať Európu a okrem Nórska sa tešia nesmiernej popularite aj v Británii. Ľudia si v tejto krajine elektrické autá dokonca tak obľúbili, že ich počet rastie výrazne rýchlejšie, než sa predpokladalo. To ale otvára otázku, ako vykompenzovať príjmy z dane z palív do štátnej pokladnice. Resolution Foundation vo svojej štúdii predstavila plán, ako by mohla vyzerať nová cestná daň pre elektrické vozidlá. Na tému upozornil DailyMail.
V momente, keď bude po cestách jazdiť viac elektromobilov ako spaľovákov, budú musieť zákonodarcovia vymyslieť novú formu príjmov do štátnej kasy. Daň z pohonných hmôt totiž tvorí značnú časť rozpočtu každej krajiny a s pribúdajúcim počtom elektromobilov bude týchto peňazí čoraz menej.
Krajiny, kde sa už teraz predáva viac elektromobilov ako spaľovákov, už skúšajú nové formy cestnej dane pre elektromobily a túto otázku musí začať riešiť aj Británia.
Napriek dani je jazda elektromobilom výhodnejšia
Jazda elektromobilom je v porovnaní so spaľovákom výhodnejšia najmä vďaka tomu, že elektrická energia nie je zaťažená daňou tak ako benzín či nafta. Uvaliť vyššiu daň na elektrinu by ale bolo nespravodlivé voči tým, ktorí elektrické auto nemajú.
Jedinou možnosťou je teda zdaniť priamo jazdu autom. Ako píše Telegraph, Resolution Foundation upozornilo britské ministerstvo financií, že ak nezavedie potrebné opatrenia čím skôr, v roku 2030 bude mať štátny rozpočet deficit vo výške 10 miliárd libier, teda asi 11,61 miliárd eur. To všetko kvôli tomu, že áut na benzín a naftu bude čoraz menej.
Navrhujú preto zavedenie cestnej dane, pričom vodiči elektrických áut by mali platiť 6 pencí (0,07 €) za každú prejdenú míľu (1,6 km). Pri ročnom nájazde 20 000 km by teda na cestnej dani zaplatili 875 €.
Meranie najazdených kilometrov by prebiehalo pomocou GPS a systém by navyše dokázal uvaliť vyššiu daň pre vodičov, ktorí jazdia v oblastiach s hustou premávkou, ako napríklad v centrách miest. Aj napriek týmto opatreniam by jazda elektromobilom zostala výhodnejšia. V porovnaní so spaľovákom by to malo byť až o 20 %.
Cestná daň pre elektromobily sa stáva bežným štandardom
Ďalšou krajinou, ktorá pristúpila k zavedeniu špeciálnej dane pre elektrické autá, je Texas. Ten ale uviedol celkom logický dôvod, prečo k takémuto kroku pristúpil. Ako sme informovali, elektromobil ničí cesty rovnako ako auto so spaľovacím motorom a preto by mal jeho majiteľ do štátnej kasy na ich opravy takisto prispievať.
Texas totiž zdaňuje bežné palivá, pričom za každý predaný galón (cca 3,7 litra) má štát 0,20 dolárov, teda 0,18 €. To nie je veľa, no napriek tomu to krajine stačí na to, aby ročne od motoristov „vyzbierala“ vyše 3 miliardy eur. Tamojšie spaľováky totiž nemajú priemerné spotreby okolo 6 litrov ako u nás. Veľké americké pickupy majú bežne spotrebu aj cez 15 litrov na 100 km.
Problém ale môže byť spôsob, akým chcú v Texase daň od elektromobilistov vyberať. Ako píše Electrive, motoristi by mali ročne zaplatiť 200 dolárov, teda asi 185 € bez ohľadu, koľko kilometrov ročne autom najazdia.
Nóri opäť idú príkladom
Texaská forma dane rozhodne nie je najlepšia a v tomto smere opäť idú príkladom Nóri, ktorí ukázali, ako efektívne a hlavne spravodlivo zdaňovať elektromobily.
Tamojšia vláda zvažovala zdaniť elektromobily na základe ich hmotnosti. Takýto systém by priniesol hneď niekoľko výhod a motivoval by ľudí kupovať si menšie, ľahšie autá s lepšou spotrebou, ktoré sú logicky zároveň ekologickejšie.
Hlavným dôvodom však je, že ťažké elektrické SUV ničia cesty viac, ako menšie autá. Preto chce vláda od majiteľov veľkých áut, aby platili na údržbu ciest viac než majitelia menších modelov.
Okrem toho vláda navrhovala, aby miestni obyvatelia pri kúpe elektromobilu neboli ďalej oslobodení od 25 % DPH a aby taktiež začali platiť plné mýtne poplatky a poplatky za parkovné rovnako, ako majitelia spaľovákov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Krajské zastupiteľstvo Košice odkleplo projekt vodíkového údolia
Aktuálne: Desivá nehoda na Slovensku. Pri Martine spadol vetroň
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené