Bezpečnosť na cestách by mala byť prvoradá a nielen EÚ sa preto snaží neustále zavádzať nové systémy a prvky výbavy, ktoré zachránia čo najviac životov. Výnimkou nie sú ani nápady priamo zo Slovenska, ako napríklad zelené brzdové svetlo na prednej EČV, prípade vylepšený výstražný trojuholník.

Ako píšu Noviny TV Joj, Štefan Vámoš vymyslel nový typ výstražného trojuholníka, ktorý bude na okoloidúce autá svietiť aj z diaľky.

Kým klasický trojuholník, ktorý je povinnou výbavou každého vozidla a slúži na označenie prekážky v jazdnom pruhu, disponuje len odrazovou plochou, tento svieti aj sám vďaka zabudovanej batérii alebo napájaniu z 12 V zásuvky.

Cena tejto novej vylepšenej verzie bezpečnostného trojuholníka spolu s externým zdrojom sa bude pohybovať v desiatkach eur. „Nemal by presiahnuť výšku 150 eur,“ povedal Štefan Vámoš, ktorého už automobiloví nadšenci dobre poznajú vďaka unikátnemu, dodnes neprelomenému systému VAM.

Aktuálne svetu ukázal prototyp, trojuholník teda bude zmenšovať a vylepšovať. Zaujímavosťou je aj integrovaný magnet, ktorý slúži na upevnenie trojuholníka priamo na kapotu auta.

Takéto použitie však nedáva príliš zmysel, aj poškodené vozidlo alebo vozidlo s defektom totiž zvyčajne dokáže „blikať“ výstražnými svetlami a umiestnenie na auto nespĺňa ani požiadavky legislatívy – mimo obce ho totiž musíš umiesniť minimálne 50 metrov za auto a na dialnici až 100 metrov od auta.

Treba však priznať, že ako doplnok ku klasickému trojuholníku môže mať význam, na auto ho možno totiž vďaka pogumovanému magnetu neškriabajúcemu lak možno umiestniť aj bez vystúpenia a jeho blikanie si ostatní vodiči všimnú skôr.

Podobne na to idú v Španielsku, kde chcú výstražné trojuholníky do roku 2026 nahradiť novou, modernou alternatívou – oranžovým varovným majákom s označením V16.

Toto novodobé zariadenie má docieliť zvýšenie bezpečnosti na španielskych cestách, ako aj znížiť riziká, ku ktorým dochádzalo práve počas manipulácie s výstražným trojuholníkom.

Bezpečnostný oranžový maják je zariadenie, ktoré varuje v momente nehody okoloidúcich vodičov 360-stupňový blikajúcim varovným núdzovým signálom.

V čase, keď je maják zapnutý, vyžaruje svetlo s vysokou intenzitou, no zároveň je schopný vyslať núdzový signál na centrálu tamojšieho ministerstva dopravy, ktoré vie okamžite upozorniť záchranné zložky. Vďaka majáku sa tak zrýchli celkový čas príchodu záchranných jednotiek na miesto nehody.

Oproti slovenskému trojuholníku je teda skladnejší a má aj funkcionalitu navyše.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú