K spaľováku sa skoro nikto nevrátil. Skúsenosti ľudí s elektromobilmi búrajú strach z dojazdu
Nič nedokáže ľudí presvedčiť o kvalitách či nekvalitách produktu tak, ako osobná skúsenosť s ním.
To isté platí aj pri elektromobiloch. Batériové vozidlá totiž najviac kritizujú tí, ktorí v elektromobile ešte nikdy nesedeli, nie to ho ešte dlhší čas používali. Prieskum Kanadskej automobilovej asociácie (CAA) naopak odhalil, čo si o elektromobiloch myslia tí, ktorí takéto autá pravidelne používajú. Na tému upozornil portál DriveTeslaCanada.
CAA urobila prieskum na veľmi početnej skupine až 16 000 motoristov, ktorí už majú skúsenosti s dlhodobým používaním elektromobilu a dokážu tak objektívne zhodnotiť, či je pre nich batériové auto lepšie, alebo v rámci komfortu používania stále vyhráva spaľovák.
Obavy opadli ihneď po kúpe elektromobilu
Najväčším strašiakom pri prechode na elektrické auto sú obavy z dojazdu, nabíjania či z toho, že sa poškodí batéria a majiteľ bude musieť podstúpiť drahú výmenu. Nič z toho ale už v roku 2023 nie je tak desivé ako kedysi.
Batérie v elektromobiloch majú väčšinou záruku 6-8 rokov a aj po tomto čase dokážu bez problémov napájať vozidlo ďalšie roky.
Nabíjacia infraštruktúra zas neustále rastie a už dnes sa s elektromobilom dostaneš prakticky kamkoľvek v rámci Slovenska aj celej Európy. Samozrejme, ešte stále sa nájdu miesta, kde je pokrytie horšie, no elektromobil sa dá nabiť prakticky kdekoľvek, kde je prístup k elektrine.
Dojazd moderných elektromobilov sa zas už dnes pohybuje na úrovni cez 400 km a to aj v tých najhorších podmienkach, akými sú zima či diaľnica. Vďaka rýchlemu nabíjaniu potom stačí na nabíjačke zastaviť na pár desiatok minút a za ten čas do batérie natlačíš energiu na ďalšie stovky kilometrov dojazdu.
Prieskum CAA ukazuje, že takmer vo všetkých prípadoch tieto obavy opadli po tom, čo majitelia začali so svojimi elektromobilmi pravidelne jazdiť. Obavy z dojazdu klesli po vyskúšaní elektromobilu o 37 %, obavy zo zimného dojazdu klesli o 25 % a strach z degradácie batérie klesol až o 41 %.
Takmer všetci si znova kúpia elektromobil
Prieskum ukazuje, že až 97 % respondentov si ako svoje ďalšie auto opäť kúpi batériový elektromobil. Až 89 % opýtaných si užíva jazdu elektromobilom viac ako jazdu spaľovákom.
K spokojnosti kanadských motoristov s elektromobilmi prispeli aj štedré dotácie na bezemisné autá v zámorí. Až 97 % respondentov uviedlo, že elektromobil bol a je pre nich cenovo výhodnejší.
Paradoxne, stále veľa majiteľov elektromobilov má obavy z toho, že pri dlhých cestách nebude mať kde nabíjať, respektíve že nebudú schopní nájsť voľnú nabíjačku. Tieto obavy prejavilo až 44 % opýtaných. Z tohto dôvodu sa až 37 % motoristov bojí ísť elektromobilom na dlhú cestu a až 67 % opýtaných má v domácnosti aj druhé, spaľovacie auto.
Elektromobilom sa dá najazdiť aj 50 000 km ročne
Mnoho motoristov si myslí, že život s elektromobilom je nemožný pre niekoho, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne. Ako sa hovorí, niet nad osobnú skúsenosť, a tak som už pár mesiacov úplne nahradil spaľovák elektrickým VW ID.4 GTX. Tento prechod bol ešte jednoduchší, než som pôvodne očakával.
Pri mojom priemernom týždennom nájazde zhruba 1 000 km to vychádza, že za rok autom precestujem 48 000 km. Samozrejme, nie každý týždeň prejdem 1 000 km, no niekedy prídu aj také, kedy tento nájazd prekonám aj dvojnásobne.
Viac než tisíc kilometrov za týždeň sa určite nedá najazdiť iba dochádzaním do práce a do obchodu, a tak je jasné, že pomerne často robím aj dlhšie trasy, ktoré presahujú rámec dojazdu ID.4 GTX.
Priznám sa, že toto bola snáď jediná vec, ktorej som sa obával. Počas prvých dní s elektromobilom sme si na seba s autom „zvykali“, no už po prvom týždni som vedel, aká je ideálna rýchlosť na diaľnici, ako sa mi oplatí auto pri dlhších cestách nabíjať a tiež koľko ma takéto nabíjanie zdrží oproti tomu, ako keby som rovnaké cesty absolvoval spaľovákom.
Samozrejme, všetko je individuálne a veľa závisí od štýlu jazdy každého vodiča. Ja nie som typ, ktorý by ťahal stovky kilometrov bez zastávky, no rád si robím krátku prestávku zhruba každú hodinku a pol až dve hodiny.
Jediné, čo som musel v porovnaní so spaľovákom zmeniť, je to, že na túto prestávku sa hľadali miesta s nabíjačkou. Za 10 až 15 minút na nabíjačke som bol schopný dobiť energiu na prejdenie 100 až 150 km vďaka 125 kW nabíjaniu, ktorým VW ID.4 GTX disponuje.
Reálne tak napríklad 800 km trasa trvala elektromobilom iba o pár minút dlhšie, ako by som ju mal absolvovať spaľovákom. Ako som už ale uviedol, je to individuálne a niekto, kto by týchto 800 km dal spaľovákom na jeden záťah, bude cestovať elektromobilom aj o hodinu dlhšie, nakoľko by musel minimálne 2-krát nabíjať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
EÚ chce bezpečnejší a čistejší vesmír. Nový zákon má posilniť pozíciu Európy v kozme
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Gigantická kométa letí smerom k Zemi. Je 14-krát väčšia ako asteroid, ktorý zabil dinosaury
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené