K spaľováku sa skoro nikto nevrátil. Skúsenosti ľudí s elektromobilmi búrajú strach z dojazdu
Nič nedokáže ľudí presvedčiť o kvalitách či nekvalitách produktu tak, ako osobná skúsenosť s ním.
To isté platí aj pri elektromobiloch. Batériové vozidlá totiž najviac kritizujú tí, ktorí v elektromobile ešte nikdy nesedeli, nie to ho ešte dlhší čas používali. Prieskum Kanadskej automobilovej asociácie (CAA) naopak odhalil, čo si o elektromobiloch myslia tí, ktorí takéto autá pravidelne používajú. Na tému upozornil portál DriveTeslaCanada.
CAA urobila prieskum na veľmi početnej skupine až 16 000 motoristov, ktorí už majú skúsenosti s dlhodobým používaním elektromobilu a dokážu tak objektívne zhodnotiť, či je pre nich batériové auto lepšie, alebo v rámci komfortu používania stále vyhráva spaľovák.
Obavy opadli ihneď po kúpe elektromobilu
Najväčším strašiakom pri prechode na elektrické auto sú obavy z dojazdu, nabíjania či z toho, že sa poškodí batéria a majiteľ bude musieť podstúpiť drahú výmenu. Nič z toho ale už v roku 2023 nie je tak desivé ako kedysi.
Batérie v elektromobiloch majú väčšinou záruku 6-8 rokov a aj po tomto čase dokážu bez problémov napájať vozidlo ďalšie roky.
Nabíjacia infraštruktúra zas neustále rastie a už dnes sa s elektromobilom dostaneš prakticky kamkoľvek v rámci Slovenska aj celej Európy. Samozrejme, ešte stále sa nájdu miesta, kde je pokrytie horšie, no elektromobil sa dá nabiť prakticky kdekoľvek, kde je prístup k elektrine.
Dojazd moderných elektromobilov sa zas už dnes pohybuje na úrovni cez 400 km a to aj v tých najhorších podmienkach, akými sú zima či diaľnica. Vďaka rýchlemu nabíjaniu potom stačí na nabíjačke zastaviť na pár desiatok minút a za ten čas do batérie natlačíš energiu na ďalšie stovky kilometrov dojazdu.
Prieskum CAA ukazuje, že takmer vo všetkých prípadoch tieto obavy opadli po tom, čo majitelia začali so svojimi elektromobilmi pravidelne jazdiť. Obavy z dojazdu klesli po vyskúšaní elektromobilu o 37 %, obavy zo zimného dojazdu klesli o 25 % a strach z degradácie batérie klesol až o 41 %.
Takmer všetci si znova kúpia elektromobil
Prieskum ukazuje, že až 97 % respondentov si ako svoje ďalšie auto opäť kúpi batériový elektromobil. Až 89 % opýtaných si užíva jazdu elektromobilom viac ako jazdu spaľovákom.
K spokojnosti kanadských motoristov s elektromobilmi prispeli aj štedré dotácie na bezemisné autá v zámorí. Až 97 % respondentov uviedlo, že elektromobil bol a je pre nich cenovo výhodnejší.
Paradoxne, stále veľa majiteľov elektromobilov má obavy z toho, že pri dlhých cestách nebude mať kde nabíjať, respektíve že nebudú schopní nájsť voľnú nabíjačku. Tieto obavy prejavilo až 44 % opýtaných. Z tohto dôvodu sa až 37 % motoristov bojí ísť elektromobilom na dlhú cestu a až 67 % opýtaných má v domácnosti aj druhé, spaľovacie auto.
Elektromobilom sa dá najazdiť aj 50 000 km ročne
Mnoho motoristov si myslí, že život s elektromobilom je nemožný pre niekoho, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne. Ako sa hovorí, niet nad osobnú skúsenosť, a tak som už pár mesiacov úplne nahradil spaľovák elektrickým VW ID.4 GTX. Tento prechod bol ešte jednoduchší, než som pôvodne očakával.
Pri mojom priemernom týždennom nájazde zhruba 1 000 km to vychádza, že za rok autom precestujem 48 000 km. Samozrejme, nie každý týždeň prejdem 1 000 km, no niekedy prídu aj také, kedy tento nájazd prekonám aj dvojnásobne.
Viac než tisíc kilometrov za týždeň sa určite nedá najazdiť iba dochádzaním do práce a do obchodu, a tak je jasné, že pomerne často robím aj dlhšie trasy, ktoré presahujú rámec dojazdu ID.4 GTX.
Priznám sa, že toto bola snáď jediná vec, ktorej som sa obával. Počas prvých dní s elektromobilom sme si na seba s autom „zvykali“, no už po prvom týždni som vedel, aká je ideálna rýchlosť na diaľnici, ako sa mi oplatí auto pri dlhších cestách nabíjať a tiež koľko ma takéto nabíjanie zdrží oproti tomu, ako keby som rovnaké cesty absolvoval spaľovákom.
Samozrejme, všetko je individuálne a veľa závisí od štýlu jazdy každého vodiča. Ja nie som typ, ktorý by ťahal stovky kilometrov bez zastávky, no rád si robím krátku prestávku zhruba každú hodinku a pol až dve hodiny.
Jediné, čo som musel v porovnaní so spaľovákom zmeniť, je to, že na túto prestávku sa hľadali miesta s nabíjačkou. Za 10 až 15 minút na nabíjačke som bol schopný dobiť energiu na prejdenie 100 až 150 km vďaka 125 kW nabíjaniu, ktorým VW ID.4 GTX disponuje.
Reálne tak napríklad 800 km trasa trvala elektromobilom iba o pár minút dlhšie, ako by som ju mal absolvovať spaľovákom. Ako som už ale uviedol, je to individuálne a niekto, kto by týchto 800 km dal spaľovákom na jeden záťah, bude cestovať elektromobilom aj o hodinu dlhšie, nakoľko by musel minimálne 2-krát nabíjať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP