Starým dieselom hrozí v EÚ úplný zákaz. Tvoje auto obchádza emisné limity
Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 je už definitívny. Európska únia ale počítala s tým, že staršie spaľováky budú po cestách jazdiť ešte niekoľko rokov, no desiatky súdnych procesov z Nemecka by to mohli zmeniť a staršie diesle možno budú musieť úplne odstaviť.
Portál AutoNews upozornil na to, že milióny vozidiel spĺňajú emisné normy iba v laboratórnych podmienkach a pri reálnej prevádzke sú na tom výrazne horšie.
Problém sa týka zhruba 10 miliónov vozidiel rôznych európskych, ale i ázijských a amerických automobiliek, ktoré spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6a+b. Problém spočíva v meraní vypúšťaných emisií, ktoré sú podľa environmentálnej skupiny Deutsche Umwelthilfe (DUH) v reálnych podmienkach podstatne vyššie, než povoľuje norma.
Problém spočíva v teplote
Meranie produkcie emisií nových vozidiel prebieha v laboratórnych podmienkach. Autá spĺňajúce normu Euro 5 a novšou disponujú recirkulačným systémom v podobe EGR ventilu, kedy sú výfukové plyny opätovne vháňané do spaľovacích valcov, aby znížili konečné emisie vypustené do ovzdušia.
Problém ale spočíva v tom, že tento systém dokáže pracovať iba v určitom teplotnom rozsahu. Ak je teda vonku zima, recirkulácia nefunguje a auto vypúšťa väčšie množstvo emisií, nakoľko softvér túto technológiu vypne.
Vozidlá sa ale testujú v laboratórnych podmienkach pri teplote 20 stupňov Celzia, kde sa niektoré z nich iba tesne dostali do emisného limitu. Mnoho vozidiel by tak pri meraniach v reálnych podmienkach neprešlo a práve to je predmetom niekoľkých súdnych sporov.
Problém sa má týkať predovšetkým automobilov VW Golf od roku 2008. Automobilka sa ale bráni, že tento softvér je nevyhnutný preto, aby chránil motorickú časť vozidla a bolo by nezodpovedné predávať autá bez neho. Inými slovami, autá by sa mohli viac kaziť, na čo by doplácal samotný zákazník.
Problém sa týka aj automobiliek BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche a ďalších výrobcov mimo Európy, uvádza DUH v tlačovej správe.
Hrozí, že predmetné autá nebudeme môcť používať
VW sa proti rozhodnutiu odolal a už pri pohľade na veľkosť tohto problému je jasné, že sa bude súdmi ťahať celé mesiace a možno aj roky. V tom najhoršom prípade hrozí, že Európska únia zakáže používať vozidlá, ktoré majú predmetný softvér, alebo ktoré iným spôsobom „obchádzajú“ emisné limity. Majitelia týchto vozidiel, samozrejme, budú musieť byť odškodnení, čo môže automobilky stáť miliardy eur.
Oveľa pravdepodobnejšia možnosť je však taká, že súd nariadi automobilkám predmetné vozidlá dovybaviť takým systémom, aby spĺňali emisné normy bez ohľadu na vonkajšiu teplotu, čo by tiež stálo výrobcov áut obrovské peniaze a čas.
Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že spotrebiteľ na tento problém nijako nedoplatí, nie je to úplne tak. Buď bude nútený kúpiť si novšie a drahšie auto, alebo bude musieť navštíviť servis, aby mu vozidlo dodatočne vybavili správe fungujúcim systémom zachytávania emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
Aktuálne: Z liečebne utiekol nebezpečný muž. Polícia žiada, aby sa ho ľudia nesnažili zadržať
Odhalili 4 800 rokov staré tajomstvo: Vedci prečítali DNA muža zo starovekého Egypta
Marek robí remeslo, ktoré ovláda len 7 Slovákov: Jeho kúsky stoja aj 300 €. „Kvalitný výbrus môže trvať 6 hodín“ (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
Na toto sme čakali. Banku zmeníš aj z obývačky. Nový systém je spustený
Vláda urobila poriadok s online zmluvami. Nový zákon ochráni spotrebiteľov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP