Jedna výnimka od EÚ prešla. Tento druh spaľovákov sa bude predávať aj po roku 2035
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je definitívny. Už pri formovaní tohto návrhu sa ale hovorilo o tom, či sa bude zákaz vzťahovať aj na automobilky s nízkoobjemovou produkciou vozidiel. Portál AutoBlog teraz informuje, že títo výrobcovia dostali zo zákazu predaja spaľovákov výnimku.
V praxi to ale znamená, že autá so spaľovacími motormi si budú užívať iba tí najbohatší. Medzi automobilky s nízkou produkciou sa môžu zaradiť iba tí výrobcovia, ktorí ročne nepredajú viac než 1 000 vozidiel. Asi ti je už jasné, aké značky by do tejto skupiny mohli patriť.
Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg. Do predajného limitu by sa už napríklad nevošlo také Ferrari, ktoré minulý rok predalo vyše 13 000 vozidiel a tiež Lamborghini, ktorý celosvetovo predal cez 9 000 kusov nových áut.
Odborníci z automobilového priemyslu sa ale zhodujú, že návrh zákona mohol vyzerať inak. Aj luxusné automobilky, ktoré ročne predajú viac ako 1 000 vozidiel, mohli dostať výnimku, pričom by za rok mohli predať iba 1 000 spaľovákov a zvyšok by museli byť elektromobily. Takýto krok by bol omnoho efektívnejší nakoľko predaje týchto automobiliek stále môžeme považovať za nízkoobjemové a samotní výrobcovia to môžu považovať za diskrimináciu.
Pravidlá neplatia pre všetkých rovnako
Je pravda, že určité automobily by jednoducho bez spaľovacieho motora stratili celkový šmrnc. Napríklad britská automobilka Morgan, ktorá sa venuje výrobe automobilov s klasickým až oldschoolovým vzhľadom, takisto spadá do skupiny výrobcov, ktorí ročne predajú menej než 1 000 vozidiel, píše Autocar. V tomto prípade je dobé, že tieto autá budú mať aj naďalej spaľovací motor.
V prípade moderných automobiliek, ktorý vyrábajú exotické hyperautá, výnimka zo zákazu predaja až tak logická nie je. Napríklad taký Rimac Nevera je dôkazom, že aj hyperšport môže byť elektrický a že na závodnom okruhu funguje veľmi dobre. Tieto automobilky by sa teda bez problémov mohli transformovať na výrobu elektromobilov.
Súhlasíme, že automobilky, ktoré ročne predajú iba pár desiatok či stoviek vozidiel, prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia iba minimálnym podielom, ak berieme do úvahy všetky osobné vozidlá. Pravidlá by ale mali platiť pre všetkých rovnako, inak môže takýto krok, aj keď je myslený dobre, spôsobiť viac konfliktov ako osohu. V tomto prípade to vyzerá tak, že na tých najbohatších sa pravidlá nevzťahujú a že na ekologické ciele doplácajú bežní ľudia.
Návrh pritom v Európskom parlamente prešiel len tesne. Za hlasovalo 340 poslancov, proti bolo 279 a 21 sa hlasovania nezúčastnilo.
Názory odborníkov na zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 sa líšia
Zatiaľ čo niektorí odborníci a politici stoja za zákazom predaja spaľovákov, iní tento krok odsudzujú a považujú ho za urýchlený. Dopravný analytik Ján Bazovský sa pre Startitup vyjadril nasledovne:
„Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
V tomto smere má Bazovský pravdu. Adaptácia elektromobility rozhodne nie je v Európe rovnako rýchla. Západné krajiny s vyššou životnou úrovňou prechádzajú na elektrické autá podstatne ľahšie než východné krajiny, kde je životná úroveň nižšia. Inak povedané, pre Slovákov sú elektromobily stále pridrahé.
Ak sa pozrieme na slovenské cesty, veľmi rýchlo si uvedomíme, prečo je u nás počet elektromobilov minimálny. Viaceré dáta odhaľujú, že priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je 14 rokov. Z toho vyplýva, že aj v roku 2050 bude na našich cestách jazdiť stále mnoho áut so spaľovacími motormi, ktoré budú mať práve vek vyše 15 rokov.
Predpovedať však niečo, čo bude o 10 či dokonca 15 rokov je ale nemožné. Elektromobilita napreduje raketovým tempom vpred, zlepšujú sa batérie, pohon, efektivita, nabíjanie a tiež klesajú aj ceny nových elektromobilov.
V roku 2035 môže byť všetko inak a ceny elektromobilov sa môžu dostať na hodnoty prijateľné aj pre Slovákov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené" autá špinavým trikom
Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina zasiahla pod hladinou s TNT: Útok na strategický objekt mieril na jeho základy
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Na východe Slovenska hrozia povodne. SHMÚ vydal výstrahy druhého stupňa pred silnými búrkami
Zmena v transakčnej dani a rušenie sviatkov idú vpred: Novela prešla prvým čítaním
Prívalové povodne pustošia časť Slovenska: Vyhlásili mimoriadnu situáciu, zasahujú hasiči aj obyvatelia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Zlá správa pre fanúšikov legendárneho modelu. BMW stoplo dôležitý projekt, nemá na to kapacitu
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
EÚ rozširuje svoju čiernu listinu. Letecký zákaz dostalo až 169 spoločností
Od júla sa menia pravidlá. Mýto sa bude rátať aj podľa emisií
Česko pohltila kauza „drogové bitcoiny“. Jeden z najkontroverznejších škandálov má dohru
Solárne články a tepelné čerpadlá pre viac domácností. Tu je kalkulačka nároku na dotácie
Život vo výške, kde sa vzduch stráca. Vedci sledujú evolúciu v priamom prenose
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina zasiahla pod hladinou s TNT: Útok na strategický objekt mieril na jeho základy
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Na východe Slovenska hrozia povodne. SHMÚ vydal výstrahy druhého stupňa pred silnými búrkami
Zmena v transakčnej dani a rušenie sviatkov idú vpred: Novela prešla prvým čítaním
Prívalové povodne pustošia časť Slovenska: Vyhlásili mimoriadnu situáciu, zasahujú hasiči aj obyvatelia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené