F1 ohlásila veľké zmeny. Revúce motory nahradí ešte viac elektriny a zelené palivo
Hybridná éra monopostov F1 vstúpi v roku 2026 do svojej ďalšej fázy. FIA nedávno zverejnila nové pravidlá, ktoré budú musieť motory monopostov od sezóny 2026 spĺňať.
Zásadnou informáciou je, že až polovicu výkonu bude dodávať elektrická časť hybridnej jednotky a spaľovacia časť bude poháňaná výhradne udržateľnými (syntetickými) palivami.
Legendárny zvuk motorov V8 je už vo svete Formuly 1 iba peknou spomienkou. Takzvaný „downsizing“, teda znižovanie objemu motorov, nepostihol len bežný automobilový priemysel, ale i kráľovnú motoršportu.
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Ekologickejší motor aj udržateľné palivá
Od roku 2026 sa teda porcia elektrického výkonu strojnásobí. Drahý hybridný generátor (MGU-H) bude úplne vypustený a o celú dávku sa postarajú rekuperačné systémy kinetickej energie (MGU-K).
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Preteky od roku 2026 tak budú rozhodne ešte väčšími taktickými bitkami ako je tomu dnes, nakoľko jazdci budú musieť s výkonom narábať ešte opatrnejšie.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Pri vybitej batérii, napríklad po útoku na iné auto, budú totiž mať k dispozícii iba polovičný výkon ako s nabitou batériou. Vďaka tomu preteky môžu zatraktívniť kvôli vyššiemu počtu súbojov o jednotlivé pozície.
Ako sa ale píše na webe Formula 1, nové monoposty budú mať podstatne vyššiu efektivitu rekuperácie, čiže sa zníži záťaž na samotné brzdy.
Aj uhlíkovo neutrálne palivá
Nové monoposty navyše budú poháňané palivami, ktoré sú vyrobené z udržateľných zdrojov, smerujúce k cieľu spraviť celý seriál uhlíkovo neutrálny od roku 2030.
Aktuálne za Veľkú cenu monoposty spotrebujú 100 kg paliva, no po novom by mali spotrebovať okolo 70 kg. V roku 2026 sa ale prietok paliva nebude udávať hmotnosťou, ale energiou. Za jednu hodinu budú môcť spotrebovať maximálne 300 MJ energie.
Ak sa obávaš toho, že nové autá už úplne stratia akýkoľvek zvykový prejav, nemusíš sa báť. Monoposty v roku 2026 môžu byť pokojne hlučnejšie ako tie súčasné.
Nové pravidlá majú do seriálu prilákať nové tímy, respektíve ďalšie veľké automobilky okrem Mercedesu, Ferrari, Renaultu (Alpine) a McLarenu či Porsche, ktoré svoj vstup k Red Bullu ohlásilo len pred pár týždňami.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Katastrofa vo Švajčiarsku: Masívny ľadovec sa zrútil na dedinu, lavína pochovala celé domy (VIDEO)
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
MIMORIADNE: Peter Kažimír, guvernér národnej banky, je vinný z podplácania. Súd mu udelil peňažný trest
Ohrozené je financovanie i výhrady katolíkov: Novela ústavy vie zmeniť vzťah štátu a cirkvi
POTVRDENÉ: Parlament schválil novelu o krátení dávok Slovákom, ktorí odmietnu prácu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Tým cenám Slováci neuveria. V Číne začala cenová vojna elektromobilov, auto zoženieš za pár tisíc
Slováci platia za mobil najviac v EÚ. Situácia sa môže zmeniť
Čína štartuje odvážnu misiu. Vzorky z asteroidu majú priletieť v roku 2027
Zlato padá na najnižšiu úroveň za týždeň. Trhy reagujú na zablokovanie Trumpových ciel
Ceny ropy opäť rastú. Trumpove clá dostali stopku, investori reagovali okamžite
Pellegrini kritizuje odpor proti elektrárni. Málinec dostal zelenú od prezidenta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE Katastrofa vo Švajčiarsku: Masívny ľadovec sa zrútil na dedinu, lavína pochovala celé domy (VIDEO)
Spôsobuje hnačky, nevoľnosť či hypermagnezémiu: Obľúbený doplnok si veľa Slovákov dávkuje zle
MIMORIADNE: Peter Kažimír, guvernér národnej banky, je vinný z podplácania. Súd mu udelil peňažný trest
Ohrozené je financovanie i výhrady katolíkov: Novela ústavy vie zmeniť vzťah štátu a cirkvi
POTVRDENÉ: Parlament schválil novelu o krátení dávok Slovákom, ktorí odmietnu prácu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené